En känsla man har fått av folk är att de är allmänt okunniga och lata.
Jag är själv studerande nu på en ekonomilinje. Jag pendlar cirka 3 timmar om dagen. Jag har ett extrajobb varannan helg och jag har ett förtroendeuppdrag inom en organisation. På detta så har jag 3 barn, hus och bil. Ja, även en sambo som går hemma på mammapengar. Trots allt detta så känner jag att jag aldrig haft så mycket fritid till att spendera med min familj.
Det ekonomiska, vi amorterar ganska friskt, har precis betalat en stor kontantinsats då vi flyttade in i huset i somras, har en väl tilltagen matbudget då vi trots allt är fem personer, har planer på att åka på semester i sommar osv. Vi lever lika bra nu som vi gjorde innan om man bortser från att fickpengarna är lite mindre.
Med mitt jobb varannan helg och studielån, samt sambons mammapenning (som är runt 10.000 i månaden) så har vi ungefär 4.000 över VAR varje månad att göra vad vi vill med. Ja, jag har periodiserat varje utgift såsom kvartalsräkningar osv för att aldrig få en överraskning. Buffert till bil, hus och annat sparas också varje månad. Jag sparar iaf 2.000 (lite mer än 10% av min inkomst

) vilket inte är mycket men gör iallafall att jag har 2.000 kr att spendera på onödigt trams.
När sambon börjar jobba kommer vi få ytterligare X antal tusenlappar i fickan. För mig är det helt främmande att man inte får det att fungera. Vill man så kan man.