Kan jag få vika in en sista gång och besvara det som sagt i denna tråd? Jag hoppas det går bra.
För det första är aktiviteten på swehack mindre eftersom det helt enkelt finns mindre folk som sitter på mer kunskap inom IT-säkerhet. Men det finns mer att säga. De som är kunniga har med stor möjlighet redan jobb att göra och har mindre tid till andra aktivitet så som aktivitet på forum. Rent visningmässigt är swehack mycket aktivt, vi har omkring
2000-3000 besökare per dag, och det finner jag väldigt bra! varför? Jo, för mycket av det jag publicerar på swehack vill jag att det ska synas. Det kan vara guider, nyheter eller annan info som gör säkerheten eller integriteten bättre för alla typer av människor.
Dock är aktiviteten helt OK i mina ögon. Så länge kvalitén är bra(det är den) så är det godkänt så länge man har några inlägg per dag. swehack är inget f5-spammande-forum.
För det andra ska jag ingenstans. Jag kommer alltid finnas på Flashback och driva swehack så länge jag kan. Mina mål med swehack är att driva ett
stabilt community som överlever det mesta. Siffror säger mig absolut ingenting! Vänligen kolla det swehack gjorde 2015:
https://swehack.org/viewtopic.php?f=24&t=1446 - detta visar att vi är aktiva och faktiskt gör saker tillsammans som en community. Alltså, målet med swehack är inte siffror, det är stabilitet.
För det tredje, swehack är en community medan Flashback är det inte. swehack har gjort en del saker tillsammans. swehack har OVPN.se och Countermail.com som sponsorer och detta ger fördelar för swehack-medlemmar. Sen, vi träffar varandra IRL, vi ses på konferenser, vi snackar varje dag med varandra i IRC, vi ibland mumblar(röst) och vi gör IT-säkerhetssaker tillsammans(kolla ovanstående länk). Detta fungerar enbart för att swehack är ett
litet community och jag tänker styra det i samma riktning. Detta styr jag genom att helt enkelt inte acceptera för låg kvalité, därav blir resultatet helt enkelt mindre aktivitet.
För det fjärde, swehack har hackare som inte finns på Flashback. Jag tänker inte rabbla några nick/namn men Sveriges största och bästa är relativt aktiva. Huruvida detta alltid kommer vara fallet vet jag inte, men just nu är det så.
För det femte, swehack är
exakt så som jag vill ha det. Det kanske kan vara svårt att se det, men så är faktiskt fallet. Jag har inga regler utan jag låter medlemmarna göra det som faller dem i smaken(detsamma gäller mig, jag är inte bara admin, även medlem). Detta leder till en större frihet att antingen stannar man eller så lämnar man. Det ska kännas väldigt tydligt för medlemmarna att de känner sig fria.
Sist, men inte minst vill jag inflika med detta:
(FB) Gör IT-säkerhetforumet bättre - detta inlägg håller jag helt med om. Jag var en av få personer som var jätteaktiv på Flashback och försökte få igång aktiviteten igen men pga brist på intresse från Flashbacks ledning så valde jag att starta eget.
Oavsett vad ni känner och tycker hoppas jag att ni väljer de alternativ som ger er mest. Som sagt är jag inte neutral i frågan så tänker inte rekommendera något.
//Chloë