2016-03-17, 23:00
Medlem
b0bbers avatar
Hej!

Jag har köpt kanske ett tiotal olika murgrönor senaste ung. två åren men alla får spinn..

Vad gör jag för något fel? Hur avhjälper jag det, och kan jag rädda min senaste växt eller är det bara att kasta?

http://imgur.com/LuUHlGI
Citera
2016-03-17, 23:23
Medlem
vtcs avatar
Duscha plantan i en ganska hård vattenstråle från vattenkranen - var noggrann även med undersidan av bladen. Därefter sprayar du på en såpvattenlösning. Ge den här behandlingen en gång i veckan så ger det förhoppningsvis med sig efter några gånger
Citera
2016-03-17, 23:49
Medlem
b0bbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Duscha plantan i en ganska hård vattenstråle från vattenkranen - var noggrann även med undersidan av bladen. Därefter sprayar du på en såpvattenlösning. Ge den här behandlingen en gång i veckan så ger det förhoppningsvis med sig efter några gånger

Okey, vad kan det bero på att jag fått det varje gång? Är det något jag kan ha hemma, eller är det ren otur? Och kan det va skadligt för mig eller katten? Antar att det inte är någon fara, men nojjar alltid över kryp... *ryser*
Citera
2016-03-18, 10:31
Medlem
Perpetovs avatar
Du har kanske kvar spinnkvlaster på någon annan växt där angreppen inte syns så mycket. De sprider sig lätt mellan växter. Duscha är bra, de gillar inte fukt. Blanda i 2 kapsyler såpa och en kapsyl t-röd i en liter vatten. Spraya alla blad och jordytan flera dagar i rad (4-5). Städa noga där plantorna står.
Du kan även testa att dränka plantan, ställ krukan under vatten och lägg även ner bladverket i vattnet, 15-25 minuter (det klarar nästan alla växter). En liten droppe diskmedel bra för att bryta ytspänningen.
Citera
2016-03-23, 13:12
Medlem
Flamsans avatar
Brukar du möjligtvis glömma att vattna murgrönan ibland så den blir snustorr?
Det har jag märkt med olika blommor att blir det så har jag fått spinn på blommorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in