• 1
  • 2
2016-03-17, 20:24
Medlem
När jag steker kycklingfile kommer det alltid något ur den på stekpannan, antar att det är vätska? Det ser så jävla vidrigt ut att man bara vill ta och kasta det. Är det så för er också? Kan tillägga att samma sak händer när jag har tillagat köttfärslimpa.

Juste, innan jag steker kycklingen låter jag det rinna av i en 1 timme ca.
Citera
2016-03-17, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zipziz
När jag steker kycklingfile kommer det alltid något ur den på stekpannan, antar att det är vätska? Det ser så jävla vidrigt ut att man bara vill ta och kasta det. Är det så för er också? Kan tillägga att samma sak händer när jag har tillagat köttfärslimpa.

Juste, innan jag steker kycklingen låter jag det rinna av i en 1 timme ca.

Vanligt vatten och saltlösning helt normalt om det inte stinker el smakar konstigt när du äter
Citera
2016-03-17, 20:34
Medlem
laxen69s avatar
Det är vatten och fett.
Cellerna går sönder då de kokar och vatten och fett rinner ur dem. I kycklingkött tillsäts dessutom vatten innan packetering.

Gör sås på det hela. Gott.
Citera
2016-03-17, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swepie
Nej detta händer endast dig. Det måste bero på att luftfuktigheten i din bostad är högre än andra.

Du får förklara lite närmare vad luftfuktigheten har med matlagningen att göra nu.
Citera
2016-03-17, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbsfil
Vanligt vatten och saltlösning helt normalt om det inte stinker el smakar konstigt när du äter

Nej, inte dålig kyckling.
Citera
2016-03-17, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Det är vatten och fett.
Cellerna går sönder då de kokar och vatten och fett rinner ur dem. I kycklingkött tillsäts dessutom vatten innan packetering.

Citat:
Gör sås på det hela. Gott
.

Fy fan vad äckligt, står inte ens ut med att se skiten rinna ur kycklingen
Citera
2016-03-17, 20:49
Medlem
pelviss avatar
Förklaring här:
https://m.youtube.com/watch?v=I1Gbwz3f-7s

https://m.youtube.com/watch?v=5z1c69s7hwg

Så här är det med mycket kött man köper, t ex rimmat kött, bacon eller varför inte den magnifika styckningsdetaljen som kallas fläskytterfilé . Vilket bara är en på längden delad kotlettrad fullpumpad med saltlösning (vilket inte är fel när man vill smaksätta kött) och bakpulver. I o m bakpulvret så "möras" köttet.
Mer vatten, högre kilopris, mindre kött. Det blir inte bättre för en som vill tjäna pengar.

Mvh Pelvis

PS vad gäller köttfärslimpan är det nog bara fett och övrigt gojs som utsöndras vid tillagning, gelatin o dyl.
Senast redigerad av pelvis 2016-03-17 kl. 20:51. Anledning: Köttfärslimpa
Citera
2016-03-17, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Förklaring här:
https://m.youtube.com/watch?v=I1Gbwz3f-7s

https://m.youtube.com/watch?v=5z1c69s7hwg

Så här är det med mycket kött man köper, t ex rimmat kött, bacon eller varför inte den magnifika styckningsdetaljen som kallas fläskytterfilé . Vilket bara är en på längden delad kotlettrad fullpumpad med saltlösning (vilket inte är fel när man vill smaksätta kött) och bakpulver. I o m bakpulvret så "möras" köttet.
Mer vatten, högre kilopris, mindre kött. Det blir inte bättre för en som vill tjäna pengar.

Mvh Pelvis

PS vad gäller köttfärslimpan är det nog bara fett och övrigt gojs som utsöndras vid tillagning, gelatin o dyl.

Det där har sett förut men om det är bara rent vatten plus lite salt så borde väl inte vätskan bli klumpaktig när den kommer i kontakt med stekpannan? Bara ånga bort?

Nu vill jag inte att tråden ska få en annan riktning men vad säger livsmedelsverket om det här då, det är falsk marknadsföring så det skriker om det.
Citera
2016-03-17, 21:09
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Det där har sett förut men om det är bara rent vatten plus lite salt så borde väl inte vätskan bli klumpaktig när den kommer i kontakt med stekpannan? Bara ånga bort?

Nu vill jag inte att tråden ska få en annan riktning men vad säger livsmedelsverket om det här då, det är falsk marknadsföring så det skriker om det.

Det som kommer ut i form av vita klumpar ur kött är upplösta saker ifrån köttet. T ex protein i olika grad, kollagen, bindväv mm mm. Allt detta upplöses vid olika temperaturer och det mesta smakar bra.
Gör du t ex köttfärslimpa och formen/pannan är full av vätska och div klumpar, då skickar du i lite vatten och vispar runt sen häller detta i såsgrunden. Det blir skitgött lovar jag dig.
När det kommer till vita klumpar, tänk äggvita, och annat när du steker kött så är det naturligt men som du beskriver överdriven vätskemängd och kanske klibbig och sockrigt vätska då kan man misstänka tillsatta produkter för ökad smak med förhöjt pris.

Mvh Pelvis
Citera
2016-03-17, 21:21
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Finns inga gränser i Sverige på hur mycket vatten du får spruta in i kött.
Vad förvånad man blir som vanligt att företag får göra lite som de vill...
Sedan har du lite köttsaft innehållandes lite proteiner som följer med när vattnet rinner ut som gör att det stelnar till när det kommer i kontakt med en het panna.

Riktlinjerna från branschen ger max 13% vatten i kycklingen.

Det som kommer från köttgrottan är inget att oroa sig för, det gör du bara en god sås på.
Citera
2016-03-17, 23:02
Medlem
technoisbests avatar
Jag hade kycklingklubbor i en påse i kylen och nu har det runnit ner saftsåsliknande vätska ända ner till grönsaksfacket. Vad ska jag göra med den?
Citera
2016-03-17, 23:15
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av technoisbest
Jag hade kycklingklubbor i en påse i kylen och nu har det runnit ner saftsåsliknande vätska ända ner till grönsaksfacket. Vad ska jag göra med den?
Vätskan? Torka upp med ett papper och kasta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in