Citat:
Ursprungligen postat av
sgnam
Jag kan också bli lite hög ibland av tanken att det slumpade sig att jag lever just nu i tidsåldern när allting sker. Fast egentligen är det nog inte så konstigt och unikt eftersom vi skapar vår världsbild utifrån oss själva och därför tycker vi att just vi och vår årgång är unika. Sanningen är att andra från andra tidsåldrar tänker likadant och om 100 år kommer det som vi lever i idag räknas till historien.
Däremot är det ju en markant acceleration av utveckling som skett senaste 100 åren och numera kan vi under ett människoliv hinna uppleva en värld före världskrig till full terrorism, från häst och vagn till rymdskepp, från den första binära räknemaskinen till robotar med artificiell intelligens i var mans hem. Från ett samhälle där ordet miljö och jämställdhet samt lika folks värde inte fanns på kartan till ett där vi faktiskt bryr oss om varandra och den värld vi bor i. Tiden vi lever i just nu är unik och jag vill tro att det är en ren slump att just du och jag sitter här nu idag istället för i en båt för 1000 år sedan.
Bra inlägg.
Varför vill du tro att det är en slump? Känns det tryggare, eller bara mer troligt?
Dessutom så finns det inget som säger att du och jag inte satt i en båt för tusen år sen, bara för att vi finns här och nu.
Om du drömmer inatt, så tänker du kanske "Wow, vilken dröm. Det var häftigt..". Även om du inte minns att du någonsin drömt tidigare, så utgår du från att du förmodligen drömt massor av gånger, och kommer att göra det om och om igen. Varför då inte utgå från samma princip när det gäller tidigare liv? Eller framtida för den delen.