• 1
  • 2
2016-03-17, 01:47
Medlem
KramGoos avatar
Att vi alla har en jävla tur som råkar leva just nu, under detta korta, kosmiska ögonblick för att sedan försvinna för alltid.

Eller att vi alla alltid har existerat i någon form?

Utgår vi från påstående 1, så är ju chansen att just du & jag existerat typ 1/10^673 (extremt liten).

Utgår vi från påstående 2, så är den 1/1, alltså betydligt mer logiskt.

Så varför utgår så många från påstående 1? Beror det på att de tror att hjärnan är maskinen som genererar själva medvetandet?
Senast redigerad av KramGoo 2016-03-17 kl. 01:50.
Citera
2016-03-17, 02:03
Medlem
Vad har du tagit?
Citera
2016-03-17, 02:08
Medlem
Vadå troligt? Att du anger det ''Kosmiska medvetandet'' som något logiskt är bara för att det låter simpelt.
Citera
2016-03-17, 02:09
Medlem
FredrikMajsfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namjorne
Vad har du tagit?
Kanske är en fråga om vad han inte har tagit idag?
Eller så är TS bara en hardcore-filisof
Citera
2016-03-17, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMajsfeldt
Kanske är en fråga om vad han inte har tagit idag?
Eller så är TS bara en hardcore-filisof

Nej, jag vetifan. Det kanske bara är jag som är dum och inte fattar.
Citera
2016-03-17, 02:23
Medlem
Trodde bara det var jag som kom på sådana vrickade filosofiska tänk. Men se på fan, här är ju min tvilling filosof. Ska vi ta syra & diskutera rymden lite?
Citera
2016-03-17, 04:42
Medlem
KramGoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Trodde bara det var jag som kom på sådana vrickade filosofiska tänk. Men se på fan, här är ju min tvilling filosof. Ska vi ta syra & diskutera rymden lite?

Om gud vill

Skämt åsido tycker jag inte frågeställningen var så komplicerad. Särskilt inte på ett filosofi forum. Riktar detta till övriga kommentarer:

Att något finns i detta nu, borde betyda att sannolikheten att det alltid existerat, i någon form, är högre än att det är tidsbegränsat. I detta fall medvetandet. Mer specifikt just ditt och mitt medvetande.
Citera
2016-03-17, 10:38
Medlem
starke_adolfs avatar
Om påstående 2 stämmer med den sannolikheten så är det inte ens betydligt mer sannolikt. Om det hade varit 1/1=100% sannolikhet att påstående 2 stämmer så kan något annat omöjligt stämma. Det finns liksom inga alternativ. Hur du sedan kommit fram till dina chanser är ett mysterium.

I ditt fall gäller:
{sannolikheten att första påståendet är sant}+{sannolikheten att andra påståendet är sant} = 1/10^673 + 1 > 1
Alltså en högre sannolikhet än 100%. Det är en komplicerad frågeställning, även på ett filosofiforum, då den är helt omöjlig.
Citera
2016-03-17, 13:10
Medlem
KramGoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Om påstående 2 stämmer med den sannolikheten så är det inte ens betydligt mer sannolikt. Om det hade varit 1/1=100% sannolikhet att påstående 2 stämmer så kan något annat omöjligt stämma. Det finns liksom inga alternativ. Hur du sedan kommit fram till dina chanser är ett mysterium.

I ditt fall gäller:
{sannolikheten att första påståendet är sant}+{sannolikheten att andra påståendet är sant} = 1/10^673 + 1 > 1
Alltså en högre sannolikhet än 100%. Det är en komplicerad frågeställning, även på ett filosofiforum, då den är helt omöjlig.

Du har missuppfattat tror jag.

Antingen stämmer påstående 1, eller påstående 2. Inte båda två..
Citera
2016-03-17, 13:15
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KramGoo
Du har missuppfattat tror jag.

Antingen stämmer påstående 1, eller påstående 2. Inte båda två..
Jag förstod att det var så du menade, men det är en omöjlighet. Påstående 2 kan inte stämma med 100% sannolikhet om det ska finnas en möjlighet att andra påståenden också kan stämma.
Citera
2016-03-17, 15:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KramGoo
Utgår vi från påstående 1, så är ju chansen att just du & jag existerat typ 1/10^673 (extremt liten).

Utgår vi från påstående 2, så är den 1/1, alltså betydligt mer logiskt.
Du får nog börja med att motivera dina sannolikhetsberäkningar. Du kan sen ta och blanda en kortlek och räkna ut sannolikheten för att den fick just den ordning på korten den fick. Den är *extremt* liten. Innebär det att kortleken alltid existerat i den ordningen?
Citera
2016-03-18, 01:26
Medlem
KramGoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag förstod att det var så du menade, men det är en omöjlighet. Påstående 2 kan inte stämma med 100% sannolikhet om det ska finnas en möjlighet att andra påståenden också kan stämma.

Möjligheterna kan vara oändligt många, det är inte det som är poängen. Poängen är att eftersom att du är här just nu, så är sannolikheten att du alltid funnits mycket större, än att du inte har det.

OM du är evig, så är sannolikheten att du borde vara här just nu 100%, vart ska du annars vara?
Är du däremot INTE evig, så är ju sannolikheten att just du föds betydligt mindre.

Follow me?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in