2016-03-17, 00:29
Medlem
Hej!

Har börjat ett jobb på en firma som fokuserar en del på bistånd, framförallt internationellt bistånd vilket är ett fält som jag har väldigt begränsad kunskap om, har börjat läsa på en hel del från SIDA och även från Expertgruppen för biståndsanalys. Något som specifik har intresserat mig när jag läst bakgrund och mer historik kring bistånd är hur politik och politiska värderingar påverkar vart vi skickar vårt bistånd. Ytterligare ett område som jag börjat intressera mig i är hur vårt medlemskap i FN och framförallt EU påverkar hur vi prioriterar bistånd. Mina föräldrar har tidigare varit aktiva inom SIDA och sitter ni i privata organisationer och vi diskuterade lite hur skillnaderna är nu jämfört med innan 2007 då regeringen bestluade att ge bistånd till ett trettiotal länder istället för de lite över hundra länder som fick bistånd tidigare.

För att göra en lång historia kort, någon som skulle vilja diskutera denna fråga eller kan peka mig mot lite mer litteratur eller research inom ämnet? Helst med fokus på Sverige och vårt internationella bistånd då det är där jag lär arbeta mest de närmaste månaderna (denna vecka är det mest introduktion och liknande på jobbet).

Trevlig torsdag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in