2016-03-16, 16:56
Medlem
Hej,

har en väldigt kraftig skäggväxt - även om jag går loss något förbannat med en Gillette Proglide så har jag liksom en grå skugga över skäggväxten i ansiktet samma eftermiddag.

Detta medför att man får raka sig åtminstone varannan dag - varje dag går egentligen inte, i så fall tar huden så mycket stryk att rodnader och inåtväxta hårstrån kommer som på beställning. Ser till att alltid mjuka upp och värma huden maximalt, kör en lätt scrub då och då, använder Bulldogs rakgel istället för raklödder och annat tjafs samt Bulldogs lindrade after shave balm. Metoden man arbetat fram fungerar ok om man kan nöja sig med en rakning varannan, var tredje dag, men eftersom det så ofta sägs att man ska kunna få till en närmare rakning med säkerhetshyvel, funderar jag på att investera i en Parker R90.

Ett par frågor uppstod som jag inte lyckats googla fram svaren på, så jag söker mig hit:

1) Vad de olika namnen efter modellerna innebär - R95, R90, 45R osv?

2) Passar alla rakblad till säkerhetshyvlar alla säkerhetshyvlar, eller måste jag köpa något särskilt sorts blad till min Parker R90? Tänkte samtidigt beställa ett tiopack Merkur Super Platina double edge nämligen.

3) Går det att använda vanlig rakgel (såsom Bulldogs), eller måste man ha borstar, raktvål och annat trams för att raka sig med säkerhetshyvel på ett "korrekt" sätt?

Som sagt - jag är främst ute efter att lindra irritation och få till en så nära rakning som möjligt (originellt), men alla tips eller påpekanden tas tacksamt emot.
Citera
2016-03-16, 17:26
Medlem
1) Vet ej

2)Dom bladen passar,alla blad som ser ut som dom är "universal" dom passar alltså till alla fästen.

3)Funkar nog fint,det enda med borste är att du "river" upp skägget så de inte ligger ner,men det lär nog inte spela någon roll med 3 dagars stubb.
Citera
2016-03-16, 17:26
Medlem
Pusts avatar
Alla dubbelrakblad passar vilken double-edge som helst. Det går att använda vanligt raklödder på burk, ja.

http://www.007james.com/i/gadgets/gf...gers-plane.jpg
http://s166.photobucket.com/user/gir...gold1.jpg.html
Citera
2016-03-17, 21:16
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunkeymonkey
Hej,

har en väldigt kraftig skäggväxt - även om jag går loss något förbannat med en Gillette Proglide så har jag liksom en grå skugga över skäggväxten i ansiktet samma eftermiddag.

Detta medför att man får raka sig åtminstone varannan dag - varje dag går egentligen inte, i så fall tar huden så mycket stryk att rodnader och inåtväxta hårstrån kommer som på beställning. Ser till att alltid mjuka upp och värma huden maximalt, kör en lätt scrub då och då, använder Bulldogs rakgel istället för raklödder och annat tjafs samt Bulldogs lindrade after shave balm. Metoden man arbetat fram fungerar ok om man kan nöja sig med en rakning varannan, var tredje dag, men eftersom det så ofta sägs att man ska kunna få till en närmare rakning med säkerhetshyvel, funderar jag på att investera i en Parker R90.

Ett par frågor uppstod som jag inte lyckats googla fram svaren på, så jag söker mig hit:

1) Vad de olika namnen efter modellerna innebär - R95, R90, 45R osv?

2) Passar alla rakblad till säkerhetshyvlar alla säkerhetshyvlar, eller måste jag köpa något särskilt sorts blad till min Parker R90? Tänkte samtidigt beställa ett tiopack Merkur Super Platina double edge nämligen.

3) Går det att använda vanlig rakgel (såsom Bulldogs), eller måste man ha borstar, raktvål och annat trams för att raka sig med säkerhetshyvel på ett "korrekt" sätt?

Som sagt - jag är främst ute efter att lindra irritation och få till en så nära rakning som möjligt (originellt), men alla tips eller påpekanden tas tacksamt emot.

Jag har haft liknande problem som du. Detta löste jag med att börja raka mig med kniv (Shavette till vardags). Säkerhetshyvel går givetvis lika bra, men kniv/shavette känns manligare på något vis.

Ju mer omsorgsfull du är vid rakning, desto längre kan du vänta till nästa gång. Naturligtvis kan du använda vanligt skum, men bästa resultat uppnås om man rakar sig efter konstens alla regler.

1. Blöt ner en handduk med varmt vatten och lägg dig en stund (10-15min) med den varmvåta handduken över ansiktet.

2. Vispa upp ett bra skum med hjälp av raktvål och rakborste. Jag tror att det är självainborstningen som är viktig då den får skäggstråna att verkligen resa sig.

3. Raka dig.

4. Tvätta ansiktet med iskallt vatten. Själv använder jag hellre ett ganska spritigt rakvatten än balsam.

Om man är nyduschad eller ännu hellre precis kommit ut ur bastun kan man hoppa över steg 1.

Om du börjar med säkerhetshyvel eller ännu hellre rakkniv/shavette kommer dina problem med skäggfinnar och inåtväxande skäggstrån att försvinna som genom ett trollslag.
Citera
2016-03-17, 21:31
Medlem
Paddan1000s avatar
1) Ingen aning, men generellt är det stor skillnad mellan olika hyvlar avseende bladvinkel, "blade gap" med mer. Steg ett är alltid att hitta den perfekta hyveln innan man börjar prova ut tillbehören.

2) Alla vanliga dubbelsidiga rakblad passar till vanliga hyvlar. Enda undantaget är den äldre typen av rakblad med tre hål i mitten istället för en skåra, men sådana finns knappt att få tag på längre.
Däremot är det precis som med hyvlarna en enorm skillnad mellan olika blad. Som nybörjare rekommenderar jag att du köper ett "sample pack" med minst 20 olika blad så att du kan testa många olika innan du märker vilket som fungerar bäst. Det är otroligt personligt vilket blad som fungerar så det lönar sig inte att fråga vilket som är bäst.

3) Oftast får man svaret att det är helgerån att raka sig med skum eller gel på burk, men jag tycker det fungerar bra. Jag har testat det mesta och tycker Niveas rakgel på vit burk är överlägset bäst. Jag har dock inte provat Bulldog.
Citera
2016-03-18, 10:03
Medlem
Stort tack för alla svar!

Får bli att testa en säkerhetshyvel så som jag hade planerat då.

Pust - stiligt svar. Får bli att se om Goldfinger i helgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in