2016-03-16, 13:32
Medlem
Är det farligt om man är 14 år gammal och röker på runt 1 gång i månaden?
Min lillebror brukar röka på runt 1 gång i månaden och jag undrar om det kommer påverka honom negativt på något sätt, typ hur han växer och hjärnans utveckling och sånt.
Senast redigerad av xnxx123 2016-03-16 kl. 13:37.
Citera
2016-03-16, 13:35
Medlem
ekkelones avatar
Det sägs att hjärnan är inte fullvuxen förens runt 20-25 så det är bäst att vänta tills dess. Dock sket jag i det och började röka när jag var runt 17 och slutade när jag blev 22.
Citera
2016-03-16, 13:42
Medlem
elliot1990s avatar
Även alkohol och cigg är mer skadligt om man är minderårig. Som sagt är inte hjärnan färdigutvecklad uppåt 25 årsåldern. Hur många drack, rökte och snusade inte som tonåringar.
Citera
2016-03-16, 13:49
Medlem
Hur många som rökte vid 14 års åldern håller på med droger, beroende, jobblösa mm... Ganska många skulle jag vilja säga. Rök inte cannabis vid den åldern snälla. Du kommer bli seg och hängig, skolan kommer bli en stor utmaning. Glöm inte också att 1 gång i månaden blir lätt varje helg.
Citera
2016-03-16, 14:09
Medlem
Jag vet hur du tänker men tänk dig att det är en 14 åring som inte kommar bli beroende, som inte kommer bli kriminell och som inte kommer testa tyngre droger senare, tänk dig att en 14 åring röker på 1 gång i månaden med sina kompisar och sedan fortsätter med sitt liv som vanligt. Hade det då påverkat honom i hjärnan eller med tillväxten eller något sånt?
Citera
2016-03-16, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xnxx123
Jag vet hur du tänker men tänk dig att det är en 14 åring som inte kommar bli beroende, som inte kommer bli kriminell och som inte kommer testa tyngre droger senare, tänk dig att en 14 åring röker på 1 gång i månaden med sina kompisar och sedan fortsätter med sitt liv som vanligt. Hade det då påverkat honom i hjärnan eller med tillväxten eller något sånt?
Ja, du kommer få dåliga betyg och du kommer att bli en dvärg.
Citera
2016-03-16, 15:49
Medlem
Citat:

Ja för det håller inte, du kommer inte röka 1 gång i månaden. Det "skadar" hjärnan speciellt för en 14 åring. Din hjärna utvecklas fortfarande men du kommer att hindra vissa delar av utvecklingen genom att röka på. Det kommer inte direkt skada din hjärna om du hade tänkt dig röka 1 gång i månaden men det kommer påverka din förnuft, minne och kvickhet till den grad att du inte kommer palla med skolan längre.

En 14 åring har inte diciplinen för att hänga med vänner och röka på samt klara skolan. Ersätt nikotinet och weed med någon sport istället. Testa någon kampsport?
Citera
2016-03-16, 16:45
Medlem
Han har rökt på i runt 5 månader, och han har rökt på totalt runt 8 gånger. Han snittar runt 16 i betyg (runt C).
Han har inte påverkats något alls enligt honom,men då kan jag alltså förvänta mig att han kommer börja glömma saker och allmänt blir mer slö?
Är det allt, för det enda som verkligen oroar mig är att weed kommer påverka hans tillväxt negativt. Han är runt 164 och väger 60 kg.
Citera
2016-03-16, 17:04
Medlem
Här finns en artikel om ämnet som jag googlade fram:
http://www.npr.org/sections/health-shots/2014/02/25/282631913/marijuana-may-hurt-the-developing-teen-brain

14 är alldeles för ungt, såklart. Är han redan igång så vill han nog inte ge upp det, men se i alla fall till att bror din inte börjar röka oftare än han gör nu.

Citat:
"We found that people who began using marijuana in their teenage years and then continued to use marijuana for many years lost about eight IQ points from childhood to adulthood," says study author Madeline Meier, now a professor at Arizona State University, "whereas those who never used marijuana did not lose any IQ points."
Senast redigerad av kenozoikum 2016-03-16 kl. 17:06.
Citera
2016-03-16, 23:47
Medlem
Så det är bevisat nu att weed är dåligt för iq:n.
well fuck
Citera
2016-03-17, 06:55
Medlem
Sickquens avatar
De är nog lungt ^^ Rökte på när jag var 14 första gången oxå, När jag var 16 gick alla pengar till det o rökte nästan varje helg! Känner inte att jag blivigt slö eller något av det!
Citera
2016-03-17, 09:04
Medlem
Citat:
Så det är bevisat nu att weed är dåligt för iq:n.
well fuck

Nej, det är det inte. Kommit fler studier efter den som motbevisade det resultatet, de hade inte haft med andra faktorer som sociala förhållanden, fattigdom och annat drogbruk. Tyvärr blev det ju en sensationell världsnyhet eftersom det var negativt, de positiva studierna får ju aldrig nåt nyhetsvärde.
Däremot verkar faran vara att utveckla ångest och depression senare i livet, ihop med att det segar ner livet. En stoner får helt enkelt inte så mkt gjort och om det blir personens nya "mode" så kan det ha livslång negativ påverkan.
Kan inflika att jag känt en del stoners från ungdomen och psykisk ohälsa och självmord har varit grovt överrepresenterat i denna lilla grupp. Sen är det ju inte så enkelt som att det är helt rökats fel, det finns många faktorer, men det är min erfarenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in