2016-03-15, 23:50
Medlem
kukflashs avatar
Hej, är på jakt efter en ny telefon och hittade en idag.. Skickade sms och frågade ifall den fanns kvar osv, eftersom jag inte vill betala i förväg så frågade jag om vi kunde använda postförskott men det ville han inte för då tog det extra bankdagar innan pengarna kom.

Frågade ifall han kunde skicka telefonen och jag swishade pengarna när den kom fram, vilket gick bra. Jag mailar iväg bild på mitt körkort + idkort och skriver en liten lapp så han vet det är äkta.
Kan han på något sätt kapa mina uppgifter?

Jag har hans nummer och det är registrerat, vet även hans adress + namn på sambo.

Anledningen till att jag frågar är att jag hittade en likadan telefon med samma bild men den var förminskad. (Kände igen köksbordet och lutningen på kartongen).
Citera
2016-03-16, 00:57
Bannlyst
Han verkar iallafall inte vara en snubbe man förlitar sig på, nåt är skumt med hans agerande. Känner dock inte personen, men i regel ska du aldrig skicka ditt ID till någon, definitivt inte körkort + ID, dumt gjort.
Citera
2016-03-16, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Hej, är på jakt efter en ny telefon och hittade en idag.. Skickade sms och frågade ifall den fanns kvar osv, eftersom jag inte vill betala i förväg så frågade jag om vi kunde använda postförskott men det ville han inte för då tog det extra bankdagar innan pengarna kom.

Frågade ifall han kunde skicka telefonen och jag swishade pengarna när den kom fram, vilket gick bra. Jag mailar iväg bild på mitt körkort + idkort och skriver en liten lapp så han vet det är äkta.
Kan han på något sätt kapa mina uppgifter?

Jag har hans nummer och det är registrerat, vet även hans adress + namn på sambo.

Anledningen till att jag frågar är att jag hittade en likadan telefon med samma bild men den var förminskad. (Kände igen köksbordet och lutningen på kartongen).

Hm.
Att du skickar iväg bild på korkort / id handlingar gör att det blir enkelt för någon annan att id kapa.
Enbart en bild på ett id räcker gott och väl för att handla online, och med lite större skicklighet till & med att gå till banken. Antagligen är det ingen större fara, men att du beskriver det i den meningen av att du "VET" adress och sådant hjälper föga om det är en lurifax.
Har du att göra med lurendrejare hade de inte berättat sitt eget nummer som kan kopplas till någon stans, eller i samma veva nämnt sambon. DU vet inget alls egentligen, förutom det faktum att du visat upp dig för mycket till ingen nytta. Andra med lite större skicklighet kan utan större bekymmer visa upp "Riktiga" uppgifter i form av div verifieringar som t.om är godtagbart för bankärenden.

Om du skickar foton på körkort, eller andra id handlingar som måste du "mörka" vissa uppgifter för att vara på den säkra sidan. Visa inte för mycket i fortsättningen.

En Följdfråga angående set faktum att du har hans nummer som är registrerat. ÄR det ett hemnummer, eller registrerat abbonemang på en mobil ?
Citera
2016-03-16, 01:22
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinotaurusX
Hm.
Att du skickar iväg bild på korkort / id handlingar gör att det blir enkelt för någon annan att id kapa.
Enbart en bild på ett id räcker gott och väl för att handla online, och med lite större skicklighet till & med att gå till banken. Antagligen är det ingen större fara, men att du beskriver det i den meningen av att du "VET" adress och sådant hjälper föga om det är en lurifax.
Har du att göra med lurendrejare hade de inte berättat sitt eget nummer som kan kopplas till någon stans, eller i samma veva nämnt sambon. DU vet inget alls egentligen, förutom det faktum att du visat upp dig för mycket till ingen nytta. Andra med lite större skicklighet kan utan större bekymmer visa upp "Riktiga" uppgifter i form av div verifieringar som t.om är godtagbart för bankärenden.

Om du skickar foton på körkort, eller andra id handlingar som måste du "mörka" vissa uppgifter för att vara på den säkra sidan. Visa inte för mycket i fortsättningen.

En Följdfråga angående set faktum att du har hans nummer som är registrerat. ÄR det ett hemnummer, eller registrerat abbonemang på en mobil ?
Ok.. jag var dum nog att ta kort med systemkameran så det var xtra högupplöst dessutom...
Anledningen till att jag skrev om adress är för att han är den enda jag mailat bilder till och ifall jag skulle bli ID-kapad så vet jag vem som ligger bakom. Finns det någon möjlighet att den här personen kan ta ut pengar från mitt konto på något sätt? Jag är svensk och han är utlänning så lite "kontrast" är det som tur är.
Det är ett mobilnummer står såhär när jag kollar upp det (Namnet finns på hitta.se , merinfo.se eniro.se m.m)
"Telefon Användare Operatör Typ
076-******* Användare saknas Tele2 Sverige AB Mobil, hem

Helvete blir så nojjig nu, speciellt när det finns en liknande annons och samma bild
Senast redigerad av kukflash 2016-03-16 kl. 01:28.
Citera
2016-03-16, 02:10
Bannlyst
Är de inte bara en googlad bild då som båda använt för dom är lata att lägga egen?
Citera
2016-09-06, 13:10
Medlem
Scarface92s avatar
Hur gick det? Gjorde han något?

Jag har arbetat inom snabblåns-branschen, att skicka en bild på ditt ID är oerhört riskfullt. Killen kunde ha identifierat sig som dig hos en hel del snabblåne-institut och därmed få lån utbetalade till dig. Ännu enklare blir det för honom om du har en ok deklarerad inkomst.
Citera
2016-09-07, 00:11
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarface92

Jag har arbetat inom snabblåns-branschen, att skicka en bild på ditt ID är oerhört riskfullt. Killen kunde ha identifierat sig som dig hos en hel del snabblåne-institut och därmed få lån utbetalade till dig. Ännu enklare blir det för honom om du har en ok deklarerad inkomst.
Det har inte hänt någonting än... peppar peppar
Citera
2016-09-07, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scarface92

Säg nån enda som lånar till nåt annat än till bankkontot?

När man lånar pengar skickar man dels in id oftast sen verifierar sitt bankkonto med bank id.

Sms lån och norwegian har så iaf. Om nån skulle tillåta att få lån till annat konto uran vidare verifikation skulle dom va extremt eftertraktade hos kriminella
Citera
2016-09-07, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MinotaurusX
Hm.

Aldrig hört man kan handla med sitt ID enbart. Skulle gärna testa vilka sidor som tillåter det då risken för bedrägeri är helt enorm. du kan göra ett eget fejk id i Photoshop tex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in