Hur i helvete tänker tingsrätten? Stor risk att nån sover och begår sexuella övergrepp, och framförallt: vad gjorde mannen i flickans säng? Bara det borde vara ett brott, hur tingsrätten ställer sig till detta framgår tyvärr inte av artikeln. Hur har man resonerat?
Uppsala tingsrätt slår fast att mannen har förmått den 8-åriga flickan att ta och röra på hans könsorgan, främst går rätten på flickans berättelse som är detaljerad och ur ett upplevelseperspektiv.
Mannen själv säger att han inte minns något av händelsen.
Sov – med öppna ögon
Men trots att tingsrätten säger att gärningen skett – så frias mannen från barnsexbrottet.
Rätten skriver att flickan, trots att hon säger att mannen har öppna ögon och beskriver hans ögonvitor, kan ha misstagit sig när hon drar slutsatsen att han var vaken.
Det är inte säkerställt att mannen var vaken även om hans ögon var öppna, menar rätten. Han kan alltså ha sovit när han vid upprepade tillfällen fick flickan att ta på han kön.
Vilka sitter i rätten? Vilken bakgrund har de? Vem är mannen, kan det förklara något? Rätten tar beslut som känns väldigt förnedrande mot - detta fallet - en liten flicka.
Hur i helvete tänker tingsrätten? Stor risk att nån sover och begår sexuella övergrepp, och framförallt: vad gjorde mannen i flickans säng? Bara det borde vara ett brott, hur tingsrätten ställer sig till detta framgår tyvärr inte av artikeln. Hur har man resonerat?
Rättens ordförande, dvs den enda med jurist-och domarutbildning, ansåg att mannen hade uppsåt och ville fälla honom, medan nämndemännen (kommunalpolitiker) ansåg att uppsåt inte kunde bevisas. Hoppas domen överklagas till hovrätten där det bara finns lagfarna domare, så lär han nog bli fälld. Nämndemannasystemet är ett skämt!
Så, om jag kör på någon med bilen, så att den får men för livet eller till och med avlider.
Då hävdar jag att jag sov, och kan bli friad?
För de kan väl knappast bevisa att jag inte hade somnat vid ratten?
Så, om jag kör på någon med bilen, så att den får men för livet eller till och med avlider.
Då hävdar jag att jag sov, och kan bli friad?
För de kan väl knappast bevisa att jag inte hade somnat vid ratten?
skillnad om du somnat vid ratten eller du sov när du tog dig till bilen. to begin with...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!