Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-23, 01:33
  #13
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
yahoo mail, gmail, outlook webmail.

Varför köra den lokalt på din dator när det är så mycket smidigare att ha den i molnet ?

Du menar via webben? Jag föredrar mailprogram för viktiga mail att ha ett mailprogram som hanterar det.

Citat:
Ursprungligen postat av Krutoman
Mozilla Thunderbird fungerar perfekt.
Laddade hem det, och blev väldigt imponerad över hur smidigt och bra Mozilla Thunderbird fungerar får jag säga, även för mig som är väldigt oteknisk.

Tusen tack till alla för tipset om Thunderbird
Citera
2016-03-23, 01:50
  #14
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Du menar via webben? Jag föredrar mailprogram för viktiga mail att ha ett mailprogram som hanterar det.


Laddade hem det, och blev väldigt imponerad över hur smidigt och bra Mozilla Thunderbird fungerar får jag säga, även för mig som är väldigt oteknisk.

Tusen tack till alla för tipset om Thunderbird

Du har hittat en klient du är nöjd med, men måste tipsa dig om Gmail Notifier Pro.
En riktigt lätt och grym klient som trots namnet hanterar alla E-posttjänster i princip och inte har något med Google att göra, bortsett från namnet.

Kostar en liten slant för att kunna använda den till flera konton, men helt klart värd priset!
Citera
2016-03-28, 21:38
  #15
Medlem
Thunderbird

Gillar den bäst. Enkelt och bra på gammaldags vis som bevisat sin funktion över lång tid.
Citera
2016-03-29, 00:23
  #16
Medlem
cerns avatar
Skulle vilja använda mer utav mailappar men så fort jag öppnar ett externt mailprogram så blir det alltid kaos. Står alltid att jag har över tusen olästa mail etc även fast jag inte har det på mailklienten på webben. Tips önskas
Citera
2016-03-29, 10:37
  #17
Medlem
Använder själv Thunderbird med Mailwasher som dörrvakt. Funkar kanon, har aldrig haft några problem. Kan ju även använda Telias webbmail om jag nu känner för det.
Citera
2016-03-29, 15:22
  #18
Moderator
Falukropps avatar
Kör med Thunderbird numera, körde tidigare inScribe, vars utveckling tyvärr bromsat upp genom åren. Har dock inte testat den nya 2.0-versionen, kanske borde göra det.

Det enda jag saknar i Thunderbird är möjlighet att enkelt blockera sändning per konto, så jävla störigt när man råkar maila från fel adress. Det kunde man göra i inScribe. Workarounden är att lägga in en dummyadress för SMTP i berörda kontoprofiler, men det känns ju kanske inte så värst elegant att behöva hålla på så.
Citera
2016-04-05, 11:30
  #19
Avstängd
MizzJanes avatar
Kan man lägga in alla sina konton i Thunderbird?
Citera
2016-04-05, 21:09
  #20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MizzJane
Kan man lägga in alla sina konton i Thunderbird?

Javisst. Jag har 4 på Telia och tre på Ownit.

Hur man konfigurerar Telia-konton i Thunderbird:
https://www.telia.se/foretag/support...athunderbird16

Som du ser där kan det vara lite knepigt. Kan vara svårt att få fram uppgifterna ibland och ibland ändras portar och auktorisering.

Hjälpte en person med konfigurationen men uppgifterna han fått på papper stämde inte och inte de på leverantörens hemsida heller. Supporten svarade efter en vecka på mitt mail.


Kontokonfigurationer olika ISPer:
http://www.jolom.se/?p=118
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2016-04-05 kl. 21:34.
Citera
2016-04-05, 21:39
  #21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Kör med Thunderbird numera, körde tidigare inScribe, vars utveckling tyvärr bromsat upp genom åren. Har dock inte testat den nya 2.0-versionen, kanske borde göra det.

Det enda jag saknar i Thunderbird är möjlighet att enkelt blockera sändning per konto, så jävla störigt när man råkar maila från fel adress. Det kunde man göra i inScribe. Workarounden är att lägga in en dummyadress för SMTP i berörda kontoprofiler, men det känns ju kanske inte så värst elegant att behöva hålla på så.

Kan du ge ett exempel på vad du menar med "råkar maila från fel adress"?
Citera
2016-04-06, 04:52
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kan du ge ett exempel på vad du menar med "råkar maila från fel adress"?

Låt oss exempelvis anta att du har sju olika konton i Thunderbird.

Om du då i samband med att du läser mejl, använder funktionen Reply/Besvara, så kommer Thunderbird att automatiskt föreslå Till-adressen i det inkommande mejlet som Från-adress i ditt svar.

När du använder funktionen Compose/Nytt Mail, så kommer Thunderbird att antingen välja adressen till den brevlåda som för tillfället är 'Highlightad', eller default-adressen från konfigurationen, som Från-adress i ditt e-brev.

I båda situationerna kan du enkelt byta Från-adressen mha en 'Drop Down'-meny.

Om man av misstag glömmer att byta (eller bara halkar på pekplattan) så uppstår läget att man "råkar maila från fel adress".

Scenario när detta kan upplevas "jobbigt", är t.ex en egenföretagare som även sitter i styrelsen för en lokal förening och har dessa brevlådor plus privata, i sin favorit-laptop.
Citera
2016-04-06, 10:56
  #23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Låt oss exempelvis anta att du har sju olika konton i Thunderbird.

Om du då i samband med att du läser mejl, använder funktionen Reply/Besvara, så kommer Thunderbird att automatiskt föreslå Till-adressen i det inkommande mejlet som Från-adress i ditt svar.

När du använder funktionen Compose/Nytt Mail, så kommer Thunderbird att antingen välja adressen till den brevlåda som för tillfället är 'Highlightad', eller default-adressen från konfigurationen, som Från-adress i ditt e-brev.

I båda situationerna kan du enkelt byta Från-adressen mha en 'Drop Down'-meny.

Om man av misstag glömmer att byta (eller bara halkar på pekplattan) så uppstår läget att man "råkar maila från fel adress".

Scenario när detta kan upplevas "jobbigt", är t.ex en egenföretagare som även sitter i styrelsen för en lokal förening och har dessa brevlådor plus privata, i sin favorit-laptop.


OK, verkar troligt. Jag använder nog huvet i den situationen. Men hur kan "blockera sändning per konto" hindra det senare?

Du är på ett konto och vill fakea Från-adressen men glömmer eller klickar av misstag på Sänd innan.
Hur ska någon funktion veta att du vill fakea Från-adressen eller inte?
Citera
2016-04-06, 11:14
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
OK, verkar troligt. Jag använder nog huvet i den situationen. Men hur kan "blockera sändning per konto" hindra det senare?

Du är på ett konto och vill fakea Från-adressen men glömmer eller klickar av misstag på Sänd innan.
Hur ska någon funktion veta att du vill fakea Från-adressen eller inte?

Under kontoinställningar finns då per konto en kryssruta:
"Skicka aldrig utgående mejl från denna adress."

Du kan då t.ex välja att bli vägrad/påminnd eller att default-adressen används istället.

Används typiskt för "funktionsadresser" i organisationer: E.g: Kassor@... Sales@... Ekonomi@..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback