2016-03-15, 10:38
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.hoff
Haha perfekt jag började presic lära mig gilla kaffe.

Det jag är rädd för är ju vad händer om jag börjar där och ska börja söka jobb och ingen arbetsgivare vill ha mig för jag tog examen från MDH..

Folk skriver här att det är bättre utan examen från MDH

Mitt tips är faktiskt att du väntar ett år med studierna och gör högskoleprovet två gånger för att maxa dina chanser att komma in på ett bättre universitet, säg LTH/KTH/Chalmers/LTU/LiTH/ (ej deras Norrköping campus).

Ska du väl plugga vidare, ta inte de halvbra alternativen, utan gå in för det 100%. Vad du än gör, ta inte Mälardalens högskola eller liknande, utan ifall du nu nödvändigt vill ta dig vidare, kör på ett av de bättre lärosätenas högskoleingenjörsutbildningar (som du nu har tänkt dig).

Saken är den, att det är så fruktansvärt mycket som är dåligt på de "riktiga" lärosätena (överdriver nu, men ändå). Dåligt kursmaterial, oengagerade föreläsare, osv osv, men överlag så håller utbildningen oftast väldigt hög kvalité, mycket tack vare engagerade kurskamrater och olika typer av studentintresseorganisationer som redan tidigt i ens utbildning engagerar näringslivet.

Nu spekulerar jag bara, men har svårt att se vad för intresse näringslivet skulle ha av Mälardalens högskola och konsekvensen av det obefintliga intresset leder till att man aldrig får in en fot innan för arbetslivets dörr.

Då kvittar det egentligen ifall du satt högsta betyg på alla tentor (nåja) och en halvdassig ingenjör från t.ex. LTH har då, beroende på inriktning, större chanser till sjystare jobb och lön, tack vare kontakterna han eller hon knöt med sina kursare och näringslivet som helhet.

EDIT: Tänk på att studentlivet är ett utav mångas roligast år i livet. Oavsett ifall man deltar i studentlivet eller livet vid sidan om, så erbjuder sådana städer så som Lund, Luleå och Linköping(ej Norrköping campus) en hel del jämfört med vad Mälardalens högskola gör...
Senast redigerad av teflonpannan69 2016-03-15 kl. 10:41.
Citera
2016-03-15, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.hoff
Ojojojoj, får man fråga hur du vet det?

Du hör ju det på namnet... Högskoleingenjör från Mälardalens Högskola!
Citera
2016-03-15, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Mitt tips är faktiskt att du väntar ett år med studierna och gör högskoleprovet två gånger för att maxa dina chanser att komma in på ett bättre universitet, säg LTH/KTH/Chalmers/LTU/LiTH/ (ej deras Norrköping campus).

Ska du väl plugga vidare, ta inte de halvbra alternativen, utan gå in för det 100%. Vad du än gör, ta inte Mälardalens högskola eller liknande, utan ifall du nu nödvändigt vill ta dig vidare, kör på ett av de bättre lärosätenas högskoleingenjörsutbildningar (som du nu har tänkt dig).

Saken är den, att det är så fruktansvärt mycket som är dåligt på de "riktiga" lärosätena (överdriver nu, men ändå). Dåligt kursmaterial, oengagerade föreläsare, osv osv, men överlag så håller utbildningen oftast väldigt hög kvalité, mycket tack vare engagerade kurskamrater och olika typer av studentintresseorganisationer som redan tidigt i ens utbildning engagerar näringslivet.

Nu spekulerar jag bara, men har svårt att se vad för intresse näringslivet skulle ha av Mälardalens högskola och konsekvensen av det obefintliga intresset leder till att man aldrig får in en fot innan för arbetslivets dörr.

Då kvittar det egentligen ifall du satt högsta betyg på alla tentor (nåja) och en halvdassig ingenjör från t.ex. LTH har då, beroende på inriktning, större chanser till sjystare jobb och lön, tack vare kontakterna han eller hon knöt med sina kursare och näringslivet som helhet.

EDIT: Tänk på att studentlivet är ett utav mångas roligast år i livet. Oavsett ifall man deltar i studentlivet eller livet vid sidan om, så erbjuder sådana städer så som Lund, Luleå och Linköping(ej Norrköping campus) en hel del jämfört med vad Mälardalens högskola gör...

Tack så hemskt mycket för det du skrev.

Jag vill börja med att läsa 3år och sedan fortsätta om jag känner för det. Linköping går sina högskoleingenjör i Norrköping campus. Men det verkar vara en liten mysig stad?

Jag har redan tagit ett år ledigt för att återhämta mig. Jag lyckades skriva 1.15 på högskoleprovet och LiTH har 1.00 HP tror du att jag lyckas komma in med det?

Tack igen
Citera
2016-03-15, 11:46
Medlem
Jag lånar tråden. Jag går ett tekniskt basår på en skola som inte är "top5". Man blir ju skrämd när man läser här. Jag är lite äldre och vill verkligen komma igång så snabbt som möjligt, men det kanske är värt att vänta 1 år för att komma in på en bättre skola? Jag skulle isåfall vara 27-29 när jag börjar studera mitt första år.

Vad rekommenderas att göra? Bli färdig så snabbt som möjligt så man inte blir äldre? Eller vänta och ta en bättre skola?
Citera
2016-03-15, 11:48
Medlem
Ni som funderar på att börja plugga i Norrköping: gör det inte.

Norrköping är en usel studentstad och överlag en deppig och skitig stad. Vill ni läsa en teknisk utbildning som är förlagd i Norrköping så byt bort direkt. Välj Lund, KTH eller Chalmers. Det är inte värt att slösa 3-5 år i skitstaden Norrköping.
Citera
2016-03-15, 12:09
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Jag lånar tråden. Jag går ett tekniskt basår på en skola som inte är "top5". Man blir ju skrämd när man läser här. Jag är lite äldre och vill verkligen komma igång så snabbt som möjligt, men det kanske är värt att vänta 1 år för att komma in på en bättre skola? Jag skulle isåfall vara 27-29 när jag börjar studera mitt första år.

Vad rekommenderas att göra? Bli färdig så snabbt som möjligt så man inte blir äldre? Eller vänta och ta en bättre skola?

Vänta ett år.
Citera
2016-03-15, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Ni som funderar på att börja plugga i Norrköping: gör det inte.

Norrköping är en usel studentstad och överlag en deppig och skitig stad. Vill ni läsa en teknisk utbildning som är förlagd i Norrköping så byt bort direkt. Välj Lund, KTH eller Chalmers. Det är inte värt att slösa 3-5 år i skitstaden Norrköping.

Hej,

Nu pratar du bara om staden?, men är utbildningen är bra?
Citera
2016-03-15, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Vänta ett år.

Vad är det som är så dåligt? Är det själva utbildningarna i sig? Eller att få kontakter? Det senare nämnda spelar inte så stor roll för mig. Men jag vill såklart inte gå en sämre utbildning.
Citera
2016-03-15, 13:24
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Folk driver med dig.

Jag skulle hellre studera i Linköping, men MDH är en helt medioker högskola. Alltså ett OK lärosäte, varken mer eller mindre.
Är det dina hemtrakter, och du även tänkt jobba däromkring så funkar nog MDH fint.
Du får lättare att knyta kontakter lokalt mm.

MDH har bra och dåliga program/kurser som alla andra högskolor. Mig veterligen så har exempelvis robotikprogrammet (civ.ing) ett bra rykte. MDH's byggingenjörsprogram har jag dock ingen aning om, men byggingenjörer i sig lär inte stå arbetslösa om man tänkt åtgärda bostadsbristen...
Citera
2016-03-15, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Folk driver med dig.

Jag skulle hellre studera i Linköping, men MDH är en helt medioker högskola. Alltså ett OK lärosäte, varken mer eller mindre.
Är det dina hemtrakter, och du även tänkt jobba däromkring så funkar nog MDH fint.

MDH har bra och dåliga program/kurser som alla andra högskolor. Mig veterligen så har exempelvis robotikprogrammet (civ.ing) ett bra rykte. MDH's byggingenjörsprogram har jag dock ingen aning om, men byggingenjörer i sig lär inte stå arbetslösa om man tänkt åtgärda bostadsbristen...
+1
Citera
2016-03-15, 14:38
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Folk driver med dig.

Nej, folk driver inte. MDH är en riktigt medioker högskola, skall man plugga vidare bör man försöka göra det bästa av sin studietid. MDH är överlag en dålig högskola, på alla sätt och vis. Det är inte så svårt att komma in på liknande utbildningar vid högskolor som är bättre. Kräver några decimaler fler på högskoleprovet, men det är "allt".
Citera
2016-03-15, 14:41
Medlem
gato12s avatar
Var väl till och med en utbytesstudent (en amerikansk tjej har jag för mig) som stämde Mälardalen för att utbildningen var så kass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in