2016-03-16, 15:21
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Har man kommit till ett brokered convention finns det ju per definition ingen majoritet. Därför skapar delegaterna genom förhandlingar fram en ny majoritet.

Det är skillnad på majoritet (det största alternativet) och absolut majoritet (mer än 50.1 %).
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Paradoxx.
Jag tror att ni missförstår argumentet. Givetvis är det mycket bättre att göra något vettigt med sina pengar, jag anser starkt att pengar bör investeras och inte samlas på hög.

Dock kvarstår det faktum att Trump är en usel affärsman.

Historisk snittavkastning på börsen är på 7% om året, vilket är vad en indexfond hade gett honom. Trump har haft - alla - förutsättningar för att vara en lyckad affärsman: högre utbildning, miljontals dollar i kapital, ett enormt näterk; ändå har han inte lyckats slå index. Ser man Trump som ett bolag så är han inte ens medelmåttig.

Han påstår att han är ''a self-made business man''. Self-made är han då inte, och lyckad är han inte heller.
Du kan ju inte jämföra två olika investeringsformer, med helt olika beta-värden och helt olika riskexponering. Kan du visa en jämförelse för fastighetsbranschen i stort med hur Trumps utveckling varit så har du ett case, men du lär får svårt med det.

Detta att försöka smutskasta Trump för något som är i princip irrelevant och där han dessutom objektivt haft väldigt stora framgångar är så feltänkt. Det är inte så att det saknas tacksamma angreppspunkter i övrigt, ändå dyker denna återvängsgrändslogik upp med jämna mellanrum.
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Hur kommer det sig att det inte utnyttjas/pratas mer om detta isåfall ?
Tänk om vi i Sverige innan hade kunnat rösta fram Romson som MP:s språkrör då skulle de ju inte fått en enda röst i valet ( i teorin, inte i absurdistan Sverige )

Ja det är ju ett jävla idiotsystem, det håller jag med om.
2016-03-16, 15:22
Medlem
Socialkonservativs avatar
Och vinnaren för trådens mest korkade inlägg går till...

Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Det är skillnad på majoritet (det största alternativet) och absolut majoritet (mer än 50.1 %).
2016-03-16, 15:24
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Du kan ju inte jämföra två olika investeringsformer, med helt olika beta-värden och helt olika riskexponering. Kan du visa en jämförelse för fastighetsbranschen i stort med hur Trumps utveckling varit så har du ett case, men du lär får svårt med det.

Detta att försöka smutskasta Trump för något som är i princip irrelevant och där han dessutom objektivt haft väldigt stora framgångar är så feltänkt. Det är inte så att det saknas tacksamma angreppspunkter i övrigt, ändå dyker denna återvängsgrändslogik upp med jämna mellanrum.

Ja detta är nog den löjligaste angreppspunkten mot Trump av alla, löjligare än penis-anklagelsen.
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Och vinnaren för trådens mest korkade inlägg går till...

Jag beklagar att du har noll politisk erfarenhet.
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ja precis. Och definitionen för ett brokered convention är att ingen nått absolut majoritet. Då har man stadgeenligt rätt att frångå delegatallokeringen (i de flesta fall).

Man ska inte räkna med att någon från etablissemanget kommer att börja tweaka stadgarna åt att gälla inte bara för absolut majoritet. Om inte Trump når majoritet på egen hand står han nog på bar backe, om det inte är på marginalen då kanske någon/några kan lockas över. Men få om någon partitopp skulle ha några betänkligheter över att inte rösta på Trump om han har majoritet som inte är absolut.
2016-03-16, 15:29
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ja precis. Och definitionen för ett brokered convention är att ingen nått absolut majoritet. Då har man stadgeenligt rätt att frångå delegatallokeringen (i de flesta fall).

Man ska inte räkna med att någon från etablissemanget kommer att börja tweaka stadgarna åt att gälla inte bara för absolut majoritet. Om inte Trump når majoritet på egen hand står han nog på bar backe, om det inte är på marginalen då kanske någon/några kan lockas över. Men få om någon partitopp skulle ha några betänkligheter över att inte rösta på Trump om han har majoritet som inte är absolut.

Men jag har inte sagt att du inte fattat Rep:s stadgar riktigt, jag bara påtalar att man i dessa via fulvägar kan säga nej till en kandidat som har majoritet (dvs är störst av alla).

Nu brukar ju iofs partiledningen alltid stödja det största alternativet, men Trump har ju redan brutit mot alla regler så kanske denna också?
2016-03-16, 15:30
Medlem
Germangestalts avatar
Citat:
Jag beklagar att du har noll politisk erfarenhet.
En majoritet är alltid fler än hälften.
2016-03-16, 15:33
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Trump skulle förmodligen inte bli en dålig president. Han skulle aldrig gå i krig utan att ha en väl utarbetad ekonomisk vinning bakom detta samt att hans namn inte har en chans att svärtas ned i historien. Han är för narcissistisk för det. Han skulle säga: "No way I am going to give that order."

Hillary däremot skulle psykopatiskt självförnedrande kunna gå i krig med vem som helst, enbart för att skaffa sig kortsiktiga fördelar och hyperpolitiska mål utan egentlig ekonomisk vinning. Detta kommer hökarna utnyttja genom att linda in sina förslag så det passar Hillarys sinnelag. Hon skulle säga: "Do it."

Precis. Utmärkt analys.

Tänk att folk inte förstår att stort ego, och att se världen genom glasögon där fokuset ligger på att alltid vinna och alltid tjäna pengar, är positiva egenskaper (i rätt sammanhang).

Psykopati däremot är livsfarligt i den absoluta toppen.
2016-03-16, 15:35
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Men jag har inte sagt att du inte fattat Rep:s stadgar riktigt, jag bara påtalar att man i dessa via fulvägar kan säga nej till en kandidat som har majoritet (dvs är störst av alla).

Nu brukar ju iofs partiledningen alltid stödja det största alternativet, men Trump har ju redan brutit mot alla regler så kanske denna också?
Jo, men det är ingen fulväg att inte rösta delegatsenligt på en kandidat som inte fått egen majoritet utan helt stadgeenligt.

Så nej den kan man helt enkelt inte bryta mot. Enligt Charles Krauthammer som jag håller som den mest initierade politiska kommentatorn vad gäller GOP och politisk strategi däri, kan Trump tom klara ett brokered convention om han faller på mållinjen, dvs om det fattas ett mindre antal delegater.

Enkelt uttryckt tror jag att han behöver fixa majoriteten själv, och gör han det inte kommer han att bli fälld på konventet. Men om han klarar det så är det slut på rackarspel, då kommer han att bli vald.

Det kräver dock att han ror hem 60% av återstående delegater. Det kan bli svårt med tanke på att Cruz kommer att sno åt sig en övervägande del av Rubios röstboskap enligt undersökning.
2016-03-16, 15:36
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germangestalt
En majoritet är alltid fler än hälften.
Ja, termen som brukar användas i USA för det största alternativet som inte är över 50% är plurality.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in