2016-03-14, 13:00
Medlem
Moffins avatar
Hej på er!

Jag är väldigt förtjust i minimajs men äter det i princip aldrig då jag helt enkelt inte vet hur jag ska tillaga den. Har gjort lite olika woker men är inget megafan av asiatisk mat så tycker oftast inte det blir bra.

Vad har NI minimajs till? Dela med er av era bästa recept om ni har några!
Citera
2016-03-14, 13:30
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Hej på er!

Jag är väldigt förtjust i minimajs men äter det i princip aldrig då jag helt enkelt inte vet hur jag ska tillaga den. Har gjort lite olika woker men är inget megafan av asiatisk mat så tycker oftast inte det blir bra.

Vad har NI minimajs till? Dela med er av era bästa recept om ni har några!
Hej! Just minimajs passar i många rätter, har en neutral och krispig smak, strimla lite grovt i en köttgryta exempelvis. Eller en enkel kycklinggryta, med kycklingfilé, vitlök, soja,lite kycklingfond, kanske purjolök, svamp och minimajs, grädde på det och krydda exempelvis med, timjan (salt och peppar)
Citera
2016-03-14, 16:17
Medlem
klybans avatar
Grillspett är dom goda på, men man måste borra hål i dom om man vill vara säker på att de inte spricker.
Citera
2016-03-17, 10:10
Medlem
Moffins avatar
Ursäkta frånvaron, hade glömt lägga in en prenumeration

Jag misstänkte att gryta eller wok liksom skulle vara grejen. Får söka lite mer efter gotta recept. Ska absolut testa att grilla minimajs i sommar då jag i alla fall älskar grillad vanlig majs, slår allt kött smakmässigt
Citera
2016-03-18, 18:40
Medlem
MeanMEs avatar
Du kan ju testa detta recept på "Mangold och majsgratäng".
(Hittar du inte mangold är spenat det naturliga alternativet.)
Jag tycker den är riktigt god som tillbehör eller som komplement till kött eller fågel.
Kör variationer med purjolök, vitkål eller blomkål, spenat, pecorino, västerbottenost.
När jag använder finskuren vitkål eller trimmad blomkål eller har purjo i, så nästan knapersteker jag tärningar av bacon, pancetta eller prosciutto som är finskuren i cm breda bitar och blandar i om det finns hemma och det passar till den andra maten.

Tror inte detta recept påverkas i någon större utsträckning för att du använder minimajs, lite sötma kanske försvinner, den kan du ersätta genom att använda morötter som komplement mot majsen.

http://cooking.nytimes.com/recipes/1...et-corn-gratin

Kryddor du kan experimentera med ytligare är t.ex. muskotnöt eller spiskummin som funkar fint mot mangold och spenaten. Feta som extra ost. Etc, etc, etc, .
Citera
2016-03-18, 23:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Ursäkta frånvaron, hade glömt lägga in en prenumeration

Jag misstänkte att gryta eller wok liksom skulle vara grejen. Får söka lite mer efter gotta recept. Ska absolut testa att grilla minimajs i sommar då jag i alla fall älskar grillad vanlig majs, slår allt kött smakmässigt
En jag gillar, är pensla på Caj p´s vitlöksolja.
Eller teriaki eller nått soja baserat.
Att trycka grillspettet rätt i, utan att borra.
Så är det stor risk att de går i två bitar, även om man har fel storlek på borret.
Men kan gå utan om man är mycket försiktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in