• 1
  • 2
2016-03-13, 19:35
Medlem
Sobofieds avatar
Jag gillar historiska och (relativt) realistiska serier och graphic novels. Tänk "När kriget kom" och Röde Orm men också rena historieböcker, fast i grafisk form. Serieversioner av kända litterära verk fungerar också bra, t ex https://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_Bronze_(comics) .

Någon som har tips?
Citera
2016-03-13, 19:58
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag gillar historiska och (relativt) realistiska serier och graphic novels. Tänk "När kriget kom" och Röde Orm men också rena historieböcker, fast i grafisk form. Serieversioner av kända litterära verk fungerar också bra, t ex https://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_Bronze_(comics) .

Någon som har tips?
Art Spiegelmans Maus, kanske?
Citera
2016-03-13, 20:04
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Art Spiegelmans Maus, kanske?

Ah, den borde jag nämnt! Har läst den redan.
Citera
2016-03-13, 21:45
Medlem
schizophrenias avatar
Det var en gång i Frankrike är en relativt realistisk albumserie, som delvis bygger på verkliga händelser. Ges ut av Albumförlaget. Rekommenderas.

Sen har du ju albumen om Alix, skapade av Jacques Martin som la ner mycket tid på att ge historiskt korrekta äventyr (även om alla händelser inte stämmer rent tidsmässigt alla gånger).

Hans G. Kresse var väl bevandrad i historien om de nordamerikanska indianerna, och gav ut en serie album som på svenska gick under namnet Indianserien.
Senast redigerad av schizophrenia 2016-03-13 kl. 22:00.
Citera
2016-03-13, 22:36
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Det var en gång i Frankrike är en relativt realistisk albumserie, som delvis bygger på verkliga händelser. Ges ut av Albumförlaget. Rekommenderas.

Sen har du ju albumen om Alix, skapade av Jacques Martin som la ner mycket tid på att ge historiskt korrekta äventyr (även om alla händelser inte stämmer rent tidsmässigt alla gånger).

Hans G. Kresse var väl bevandrad i historien om de nordamerikanska indianerna, och gav ut en serie album som på svenska gick under namnet Indianserien.

Perfekt.
Citera
2016-03-17, 14:18
Medlem
Ankdammsmans avatar
Bra tips i tråden. Vill även nämna Blueberry, som ju i mångt och mycket är en klassisk äventyrsserie men med miljöer av hög klass och ofta historiska händelser som fond.

En del av vuxenserieskaparna (om uttrycket fortfarande används) är också historiskt orienterade och lyckas kombinera sin extrema fäbless för detaljer med fascinationen för sex och våld. Manara och Jodorowsky har bland annat gjort en stort verk om Borgias.
Citera
2016-03-17, 17:53
Moderator
Popesizes avatar
Johan Vilde kanske passar. Det är inte så mycket, men det är helt ok (Kanske vänder sig till en lite mer yngre publik än TS)
Citera
2016-03-18, 14:22
Medlem
Ankdammsmans avatar
Johan Vilde är ju svensk seriehistoria om inte annat. Hyfsad välgjord, med tidstypisk white guilt och tredje världen-samvete. Samlarobjekt helt klart.

Ämnet fick mig att minnas en annan svensk tredjevärldenserie från 80-talet, fast med biståndsarbetare i nutid. Kvalar väl in som historia 30 år senare.
Citera
2016-03-18, 17:49
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Johan Vilde kanske passar. Det är inte så mycket, men det är helt ok (Kanske vänder sig till en lite mer yngre publik än TS)

Teh Fuck?!

Tack ska ni ha för tipsen. Jag läste så väl Vilde som Indianserien (flertalet gånger) och Blueberry i min ungdom. Värt en återblick. Jag har också plöjt igenom Manara, men av någon anledning läste jag aldrig texten. Hmm.
Citera
2016-03-18, 18:15
Medlem
schizophrenias avatar
När det gäller serieversioner av kända litterära verk kan man nämna:
  • Marcel Prousts På spaning efter den tid som flytt i serieform av Stéphane Heuet.
  • Kafka: en introduktion av David Zane Mairowitz & Robert Crumb, med komprimerade serieversioner av romanerna Processen, Slottet, Den försvunne (Amerika), och noveller som Förvandlingen, Boet, I straffkolonin m fl.
  • Första Moseboken i serieform av Robert Crumb.
Kan väl lägga till några alster i deckargenren också, även om deckare sällan omnämns som "litterära verk":
  • Stieg Trenter-deckare i serieform av Jakob Nilsson.
  • Agatha Christie-deckare i serieform. Se här.
Senast redigerad av schizophrenia 2016-03-18 kl. 18:34.
Citera
2016-03-18, 18:52
Medlem
problemformulerarns avatar
Prins Valiant. Presentation överflödig.
Riddar Eldhjärta. Lite pojkboksäventyr sådär.
Corto Maltese. Udda tecknarstil. Jag var inte jätteförtjust i yngre år, men hade antagligen uppskattat dem nu på äldre dar.

edit: Buddy Longway. handlar om en trapper i nordamerika. Realistisk såtillvida att det är en hel del gulli-gull med frugan och barnen men inte så mycket testosteron.
Senast redigerad av problemformulerarn 2016-03-18 kl. 19:08.
Citera
2016-03-19, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Ämnet fick mig att minnas en annan svensk tredjevärldenserie från 80-talet, fast med biståndsarbetare i nutid. Kvalar väl in som historia 30 år senare.
Kan det vara Gerilla-serien? http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Zimbabwe

En annan svensk historierelaterad serie är Fabian Göranssons version av Strindbergs Inferno, http://seriewikin.serieframjandet.se...8Strindberg%29
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in