Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-13, 18:06
  #1
Medlem
Har sysslat en del med .net men känner ändå det är många saker jag inte har riktigt bra koll på som Viewmodels, mer avanderade lambda uttryck, generera dropplistor från databasen etc.

De tutorials jag hittat handlar mest om hur de generera en databas från modellen och sen genererar dom CRUD samt trixar massa med html, css och enkla javascript.

Vill därför ha lite mer avancerad tutorial där de går mer in på djupet (på ex de bitar jag nämnde ovan), gärna tillsamman med något populärt javascript-ramverk som ex angular så att man lär sig två saker på en gång. HTML, CSS och JavaScript har jag bra koll på och ser därför att tutorial gärna låter bli att lägga massa tid på formgivning. Vill gärna att de följer "snygga" lösningar, ex sägs det att överanvända viewbags inte är att rekommendera.
Citera
2016-03-13, 23:37
  #2
Medlem
tj.s avatar
Vill du lära dig lambda, LINQ och funktionell programmering är det ju knappast tutorials i ASP.NET du ska kika i. Tutorials i ASP.NET tar ju upp, som du själv nämner, de grundläggande - routning, CRUD via entity framework, validera data i controllers via data annotations, etc.

Jag tror inte det finns en enskild tutorial för allt ovan. Vill du lära dig funktionell programmering i .NET? Kolla då igenom tutorials i det. Vill du lära dig hur man utvecklar i Angular med WebApi som backend? Sök då efter det.

Pluralsight har många bra videos med Jon Skeet och andra rejält begåvade utvecklare. Bland annat kan jag rekommendera Skeets kurs i await/async som finns där, om du är intresserad av trådar och parallellism. Dessvärre kräver Pluralsight prenumeration, men det får du på köpet om du redan är prenumerant på ett MSDN-konto.
Citera
2016-03-14, 22:56
  #3
Medlem
Trillskes avatar
Det viktigaste vad gäller lambda är att du först begriper delegates (d.v.s. att skapa dem "själv"). Jag lovar. Gå den längre vägen så kommer det i slutändan spara dig tid, pengar och göra dig till en bättre kodare, människa, älskare etc.

Vad gäller det övriga: MVC 6 och starta på en tom ASP.Net-applikation. Dels för att det förstås är ett utmärkt sätt att arbeta på, dels för att du då måste lägga till allt själv och därför lära dig vad du gör. Du kan inte göra detta i MVC 5, men det gör inget för MVC 5 är ändå dåligt och MVC 6 har bra nära allt klart nu, och det är väl rent av knappt någon månad(?) tills hela core är skarp.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2016-03-14 kl. 23:00.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback