2005-11-18, 17:12
Medlem
Malmsteens avatar
Hur stor risk kommer det med att röka ~20cigg koncentrerat på en dag, runt 20gånger om året?

Ifall man nu kan säga så
Citera
2005-11-18, 17:13
Moderator
Ruskigbusss avatar
Beror på om du har anlag för att bli sjuk av cigaretter eller inte, eller har några andra sjukdomar.

Detta är m a o en helt omöjlig fråga att svara på.
Citera
2005-11-18, 19:08
Medlem
bbgs avatar
ja brukar få skit ont i halsen dagen efter att ja har fest rökt! men det är skit skönt och röka.
Citera
2005-11-19, 13:44
Medlem
Lastbils avatar
Jag brukar få hicka i flera timmar och svårt med andningen. Jävla skit är vad det är.
Citera
2005-11-19, 15:40
Medlem
Beror ju på hur lång tid de går mellan tillfällena och därmed hur lång tid lungorna får på sig att "läka". Röker du en cigarett om dagen så får du fortfarande en höjd chans att få de sjukdomar en rökare har stor chans att få, men då så får ju inte lungorna någon chans att vara utan röken någon längre tid.

Skulle nog säga att skillnaden är mikrominimal om du röker 400 cigaretter om året, men det är ju knappast så att du kommer att må bättre av det senare i livet, om du förstår vad jag menar.
Citera
2005-11-19, 17:28
Medlem
Det är ju förstås farligare att feströka än att inte röka, men hur farligt det är för dig är omöjligt att förutse. Det är helt individuellt. Vissa röker två pack om dagen utan att få några negativa konsekvenser, andra feströker och får lungcancer vid 25. Skulle dock tro att de flesta kan röka 400 cigg per år utan att det får några kännbara konsekvenser under en livstid.

Sedan får man ju ta hänsyn till allt annat också. Bor du vid en tungt trafikerad gata i en storstad har det samma effekt som ett par cigg om dan. Att bo i Hongkong ska tydligen vara likvärdigt med 20 cigg om dan.
Citera
2005-11-28, 18:55
Medlem
Malmsteens avatar
Bor i ett väldigt naturberikat område, inte mycket till avgaser. Röker i sådant fall kanske 30cigg en kväll, sedan chillar jag i minst en vecka, oftast mer än så.

När jag är i utlandet brukar jag röka hela semestern (1-2 veckor), 20-30 cigg per dygn.

En fråga, Mentol, är de farligare att röka än vanliga cigg?
Citera
2005-12-03, 18:41
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmsteen
Hur stor risk kommer det med att röka ~20cigg koncentrerat på en dag, runt 20gånger om året?
Du kan dö, min vän. Rökning dödar.
Citera
2005-12-03, 19:58
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
Du kan dö, min vän. Rökning dödar.

Livet dödar också..

Nej men seriöst så skulle jag gärna se någon slags rapport/forskning angående detta. Dock är det knappast något man får se som oberoende forskning. Staten är knappast intresserad ifall det skulle visa sig vara "ofarligt" och tobaksbolagens forskningar är väl kanske inte helt pålitliga.

Jag tvivlar dock starkt på att det skulle vara särskilt mycket farligare att röka då och då, än att bo i en vältraffikerad storstad.
Citera
2005-12-05, 10:46
Medlem
Harry Bombers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidRuhnken
Det är ju förstås farligare att feströka än att inte röka, men hur farligt det är för dig är omöjligt att förutse. Det är helt individuellt. Vissa röker två pack om dagen utan att få några negativa konsekvenser, andra feströker och får lungcancer vid 25. Skulle dock tro att de flesta kan röka 400 cigg per år utan att det får några kännbara konsekvenser under en livstid.

Sedan får man ju ta hänsyn till allt annat också. Bor du vid en tungt trafikerad gata i en storstad har det samma effekt som ett par cigg om dan. Att bo i Hongkong ska tydligen vara likvärdigt med 20 cigg om dan.

AAAAANÄ
inte behöver du skrämma honom så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in