2016-03-12, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OpenVPN
http://aftonbladet.se/nojesbladet/me...cle22429076.ab
http://unvis.it/aftonbladet.se/nojes...cle22429076.ab

Diskussion: Givetvis vet väl alla vem Molly Sandén är och därför vet alla att hon även är rejält överviktig för att vara en sådan ung kvinna. Vad beror dock diabetesen på? Är det dom extra ca 50-60kilona eller något annat?

Lägg av. Molly Sandén har typ 1-diabetes, ej typ 2. Det är bara typ 2-diabetes som kan orsakas av fetma och osunt leverne. Typ 1-diabetes orsakas INTE av övervikt eller osunt leverne, utan kan drabba vilken ung person som helst. Dock har man lättare att drabbas om man har typ 1-diabetes i släkten.

Hur kan jag då veta att det är typ 1 hon har? Jo, hon är för ung för att kunna få typ 2, samt att hon bär en sensor på armen. En sådan får bara typ 1-diabetiker som är insulinbehandlade. Har du typ 2-diabetes får du ingen sensor-mätare, då måste du fortsätta att sticka dig i fingret och mäta blodsockret på det vanliga sättet. Jag vet eftersom jag själv har en likadan sensor-mätare som Molly har.
Citera
2016-03-12, 23:31
Moderator
Schlesiens avatar
Sammanfogning av dagsfärsk tråd.

/ Moderator
Citera
2016-03-12, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Lägg av. Molly Sandén har typ 1-diabetes, ej typ 2. Det är bara typ 2-diabetes som kan orsakas av fetma och osunt leverne. Typ 1-diabetes orsakas INTE av övervikt eller osunt leverne, utan kan drabba vilken ung person som helst. Dock har man lättare att drabbas om man har typ 1-diabetes i släkten.

Hur kan jag då veta att det är typ 1 hon har? Jo, hon är för ung för att kunna få typ 2, samt att hon bär en sensor på armen. En sådan får bara typ 1-diabetiker som är insulinbehandlade. Har du typ 2-diabetes får du ingen sensor-mätare, då måste du fortsätta att sticka dig i fingret och mäta blodsockret på det vanliga sättet. Jag vet eftersom jag själv har en likadan sensor-mätare som Molly har.

Men livet blir väl inte så långt för Typ 1 eller hur ? Låter lite hårt att ställa frågan !
Citera
2016-03-12, 23:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Men livet blir väl inte så långt för Typ 1 eller hur ? Låter lite hårt att ställa frågan !
Medellivslängden är i dagsläget i snitt ett drygt decennium kortare för typ I-diabetiker än för normalpopulationen, men vartefter som hjälpmedlen har blivit mer sofistikerade har skillnaden minskat. (Innan insulinbehandlingen uppfanns, dog alla typ I-diabetiker inom två månader efter diagnos.)
Citera
2016-03-13, 10:17
Medlem
Jag jobbar som medicinsk sekreterare och skriver diabetspatienter dagligen. Typ 2-diabetes kryper allt längre ner i åldrarna, precis som stroke gör.

Sen att typ 2-diabetes enbart skulle drabba överviktiga är rent BS. Det finns personer med BMI under 25 som får typ 2-diabetes.

Typ 1-diabetes drabbar även vuxna numera.

Att hon förlovade sig i samband med mellon tycker jag tar bort uppmärksamheten från vinnaren
Citera
2016-03-13, 10:24
Medlem
Citat:

Hur vanligt är det att man blir diagnosticerad med diabetes så sent? Hon var över 20 som jag förstår det när hon fick diagnosen. Borde inte diabetesen upptäckts som barn?
Citera
2016-03-13, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag jobbar som medicinsk sekreterare och skriver diabetspatienter dagligen. Typ 2-diabetes kryper allt längre ner i åldrarna, precis som stroke gör.

Sen att typ 2-diabetes enbart skulle drabba överviktiga är rent BS. Det finns personer med BMI under 25 som får typ 2-diabetes.

Typ 1-diabetes drabbar även vuxna numera.

Att hon förlovade sig i samband med mellon tycker jag tar bort uppmärksamheten från vinnaren

Diabetes typ 2 kan även drabba kvinnor med hormonstörningar och endokrina sjukdomar (PCOS, sköldkörtelproblem etc).
Citera
2016-04-03, 17:53
Medlem
Finisterres avatar
Idag deltar Molly i ett sådant där idiotiskt kändisupprop och hon är verkligen den enda av dessa gycklare som är snygg. Är hon italienska?
Citera
2016-04-03, 18:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Stress kan också orsaka diabetes eller andra horminsjukdomar. Det är adrenalinpåslag som kan störa ut hormonproducerande organ om det sker under längre tid eller om det blir intensivt . Det är inte helt ovanligt att folk som drabbats av katastrofer får det.
Citera
2016-04-20, 22:55
Medlem
8711s avatar
Så jävla jobbig med allt sitt larvande om "hat" och trams. Duger hon inte som artist så hon måste ställa upp på såna löjliga kampanjer? Det handlar inte om att ta någon sorts ställning, för allt hon för ut är 100% politiskt korrekt och redan allmänt rådande. Utom att hon i USA fått för sig att det är bra att legalisera cannabis. Men alla kampanjer hon deltar i är politiskt korrekt trams och uppmärksamhetssökande och bekräftelsesökande.

Svaret finner vi i en sviktande karriär. "Storfavoriten" Molly blev bara femma i melodifestivalen... Någon har förlorat folk som tidigare gillat henne bättre. Förmodligen pga hennes löjliga kampanjer om "hat" och vikt i massor.
Senast redigerad av 8711 2016-04-20 kl. 22:58.
Citera
2016-08-04, 21:10
Medlem
Väldigt stilig ung kvinna. Synd att hon sminkar sig rätt hårt tycker jag.
Men det där PK tjatet är väldigt irriterande och blir mindre och mindre till gagn för karriären varteftersom folk börjar få nog av all BS.

Danny röstar ng SD i smyg.
Citera
2016-08-05, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Så jävla jobbig med allt sitt larvande om "hat" och trams. Duger hon inte som artist så hon måste ställa upp på såna löjliga kampanjer? Det handlar inte om att ta någon sorts ställning, för allt hon för ut är 100% politiskt korrekt och redan allmänt rådande. Utom att hon i USA fått för sig att det är bra att legalisera cannabis. Men alla kampanjer hon deltar i är politiskt korrekt trams och uppmärksamhetssökande och bekräftelsesökande.

Svaret finner vi i en sviktande karriär. "Storfavoriten" Molly blev bara femma i melodifestivalen... Någon har förlorat folk som tidigare gillat henne bättre. Förmodligen pga hennes löjliga kampanjer om "hat" och vikt i massor.

Är hat=trams?
Och varför tror du det inte handlar om att ta ställning? Kan inte en person som Molly göra det? Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in