Citat:
Ursprungligen postat av
Friteankande
Finns nog inga direkta fördelar med lågt tryck vad jag vet.

Är det en kommunalt ansluten fastighet eller är du självförsörjande(/brunn)?
Vad har du för problem som får dig att spekulera om man får fråga?
Tänk kommunalt vatten.
Det är egentligen en fråga till en hemtentamen, har letat väldigt mycket information genom böcker och googlat. Trycket ska inte vara mer än 8-10 kPa i rörsystemet, då det ger ifrån sig oljud.
Vad som skulle vara fördelen med lågre tryck kanske kan vara att via en reduceringsventil se till så att flödet blir det som är tänkt vid tappstället?
Frågan är generellt om det finns någon risk med lågt/högt tryck rent allmänt i systemet, då jag frågade efter lågt tryck.
Den största belasningen/resistansen i ett vattensystem (kommunalt) ligger på ventilen i blandaren, här har jag inte sett någon siffra på hur mycket en ventil tål, i kPa.
Citat:
Ursprungligen postat av
garm76
Att sänka tappvattentycket i en fastighet gör du genom att sätta en reduceringsventil på inkommande vattenledning innan det går ut i tappvattnet.
Just det =) det stämmer bra, pratades om på föreläsningen :/ glömde bort det.
Om man går ner i rördimension så borde trycket bli lägre just där men fortfarande lika stort över ventilerna vid samma förutsättningar, P=F/A?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tystnad
För högt tryck kan leda till ljudproblem i VVC systemet.
Att det skulle slita på rören? aldrig hört talas om.
Jag har lärt mig att man inte ska gå upp över 8-10 kPa i rören (gäller för oljud *min ant.), vet ej vad som gäller för ventiler, d.v.s. hur mycket ventiler tål.
Ovan nämnda gäller för injustering av radiatorer, sant att varmvattensystemet är ett slutet system och inte tappvatten som vi diskuterar. Antar att det är ungefär lika för öppet- resp. slutet system?
Citat:
Ursprungligen postat av
Redigt-Skev
Vattentrycket skapar inte korision utan det är aggressivt vatten som gör det. Väldigt ovanligt att man skulle vilja reducera trycket på vattnet då rören inte påverkas nämnvärt mycket om vi nu inte pratar om väldigt högt tryck.
Läst på lite om aggressivt vatten, det är den låga pH halten på vattnet som ger egenskapen att det fräter/nötter sönder röret i samband med trycket?
De negativa laddade aggressiva vattnets joner attraherar kopparrörets positiva joner och en grön belägning/avlagring uppstår och med tiden minskar godset tjocklek.
Här måste också trycket spela roll, speciellt i böjar m.m. där vattnet trycket längs "rörkanter" i böjen?
Vi läser en VVS-kurs och har lärt mig att man inte ska gå över 8-10 kPa i radiatorer, antar att det är lika i ett tappvattensystem?
Grymt tack för allt =)