Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-03-11, 18:36
Medlem
liernos avatar
Hej,

Det har runnit en del vatten under broarna när det gäller el-bilar senaste åren, nu till min fråga -

Jag pendlar 4 mil enkel dagligen till arbete, och är väldigt intresserad av elbilar, dels av miljöskäl, men också av ekonomiska och tekniska skäl.

Givetvis vet jag att Testa här lite av en penisförlängare, men jag är mest ute efter en bekväm, ekonomisk och stabil bil att flytta mig med.

Vad rekommenderar ni som vet?

Tack
Citera
2016-03-11, 18:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lierno
Hej,

Det har runnit en del vatten under broarna när det gäller el-bilar senaste åren, nu till min fråga -

Jag pendlar 4 mil enkel dagligen till arbete, och är väldigt intresserad av elbilar, dels av miljöskäl, men också av ekonomiska och tekniska skäl.

Givetvis vet jag att Testa här lite av en penisförlängare, men jag är mest ute efter en bekväm, ekonomisk och stabil bil att flytta mig med.

Vad rekommenderar ni som vet?

Tack

Som ren elbil tror jag Nissan Leaf och Volkswagen Golf är rätt okej. Inga krusiduller, men klarar din körsträcka plus aningen mer innan de behöver laddas. Bygger dock på att du kan ladda på jobbet, för 8 mil fixar de inte.
Citera
2016-03-11, 19:08
Medlem
Jag har en BMW i3 Rex. Helt kanon! Går 35 mil i perfekta förhållanden. Och som nu i vinter när det var kallast så kommer den ungefär 18 mil. Rex modellen gör så du kan tanka lite soppa (9 liter) och använda det ifall batteriet skulle ta slut. Har fungerar felfritt sen köpet. Och riktigt bra tryck i den
Citera
2016-03-11, 20:05
Medlem
Drdeoos avatar
En sak jag fick reda på förra veckan när det gäller elbilar är att batterierna är svin dyra (40k till tesla) och behövs byta imellanåt
Citera
2016-03-11, 20:37
i8
Citera
2016-03-11, 20:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
En sak jag fick reda på förra veckan när det gäller elbilar är att batterierna är svin dyra (40k till tesla) och behövs byta imellanåt

Då går bilen till skroten
Citera
2016-03-11, 22:16
Medlem
Citat:

tror det där är en stor myt.. jag kör själv en elhybrid och gjorde stor forskning om detta innan jag köpte min bil och batterierna är inget man behöver oroa sig för.. vet en person som kört sin prius dagligen i 11 år utan ett enda batteri problem..
Citera
2016-03-11, 22:39
Medlem
Drdeoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flippmode
tror det där är en stor myt.. jag kör själv en elhybrid och gjorde stor forskning om detta innan jag köpte min bil och batterierna är inget man behöver oroa sig för.. vet en person som kört sin prius dagligen i 11 år utan ett enda batteri problem..

Att ett blir sämre och sämre för varje laddning är ingen myt. Det jag har läst är just att batterier idag är såpass dåliga/tunga/dålig med kapacitet/få laddningcyklar för att kunna göra det gynnsamt för att köpa en 100% elbil
Något som tesla håller på att händra, och är på god väg. De ska enligt okända källor vara ett par steg före de andra biltillverkarna
Senast redigerad av Drdeoo 2016-03-11 kl. 22:42.
Citera
2016-03-11, 23:16
Medlem
Provocative2.0s avatar
Med ett par kronor/mil i elkostnad bör 40 000kr för batterier snart vara inkört.
Citera
2016-03-20, 18:53
Medlem
Att köpa en elbil i dagsläget kommer förmodligen inte "betala sig" i relation till vad man får för bil för pengarna. MEN man kan inte alltid tänka på att något ska "betala sig", då det egentligen handlar mer om månadskostnader. Månadskostnaden för bilägandet blir ju betydligt lägre, vilket friar upp kapital för annat. Sen är det också jävligt nice att med gott samvete skita i kollektivtrafiken och dess hutlösa priser.
Att batterien inte skulle hålla är nog inget som kommer att drabba den genomsnittliga förstahandsägaren, utan något som kommer drabba följande ägare, och som förmodligen drar ner andrahandsvärdet.

Hade jag kännt att jag hade pengarna över, och haft laddningsmöjligheter hade jag lätt köpt en begagnad Opel Ampera (Chevrolet Volt) vara för att testa. Har sett ett par i övre 100kkr-området.
Citera
2016-03-20, 19:10
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Att ett blir sämre och sämre för varje laddning är ingen myt. Det jag har läst är just att batterier idag är såpass dåliga/tunga/dålig med kapacitet/få laddningcyklar för att kunna göra det gynnsamt för att köpa en 100% elbil
Något som tesla håller på att händra, och är på god väg. De ska enligt okända källor vara ett par steg före de andra biltillverkarna

Jag har för mig att man kan leasa batterierna(sett något papper på jobbet om detta), hur det funkar vet jag inte men antar att du hyr batterierna.

Japp batterierna var och är fortfarande akilleshälen.

Tesla kan man inte ta med som referens, dom kostar ju för f*n en miljon minst, och kommer aldrig bli en "folka bil" pga detta, med detta priset måste ju batterierna vara bra.
Citera
2016-03-26, 19:32
Medlem
fidelios avatar
Har kollat elbil som leasing. Är det någon som hittat något leasingpaket som inte är skräp med begränsad körsträcka?

Verkar som standard är att erbjuda Nissan leaf för 3999/mån med max 4000mil över 24mån.

2000mil/år kommer man inte långt med som pendlarbil!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in