2016-03-10, 23:25
Medlem
För er som inte vet vilka de är så är de 5 killar med olika invandrarbakgrund från Jordbro(Stockholm).
https://www.youtube.com/watch?v=ok0kp66ZYtA - 2016 Melodifestivalen
https://www.youtube.com/watch?v=yemM8MvCxAA - Melodifestivalen 2015

De är 5st medlemmar i dagsläget:
Medlemmar
Pa Modou Badjie - Gambia
Nebeyu Baheru - Etiopien
Johan Hirvi - (Halvt) Finland
Njol Ismail Badjie - Gambia
Daniel Nzinga - Angola
Tidigare medlemmar:
Tobias - Okänt för mig men jag gissar på Sverige.
Christian Omonomben (aka DJ Flatline) - Kongo

Ni kan läsa mer om Panetoz på nätet men från det lilla jag vet så verkar de var 5st normala killar med normala svenska intressen men innan de fick hjälp att grunda Panetoz så låg de i "farozonen" att hamna i den onda kriminella cirkeln.
De talar(så vitt jag vet) flytande Svenska om än med 08 dialekt och de verkar från det jag har sett att vara riktigt sköna,schyssta och glada typer. Den typen som vemsomhelst(som kan se förbi hudfärg förstås) skulle vilja ha som vänner.

Jag undrar följande:
1a: Håller ni med om att de är så integrerade som man kan bli, alltså 100%? Om inte, vad saknas förutom en "Michael Jackson Sjukdom/operation" för att de ska nå 100% lyckad integrations status.
1b: Om ni svarar Ja på ovan så vad kan samhället göra för att folk som ser dem på stan(och andra som dem) ska sluta se dem som: Mörkermänniskor, Kaffers, sandnegrer, muslimer apor, kulturberikare, Niggers, grottmänniskor etc? Om man använder I&Is "vitsvenska befolkning" som typ exempel så är det skrämmande många som gör det på gott eller ont.

2: Tycker ni det är bra/kostnadseffektivt att vi skattebetalare finansierar projekt ute i förorterna för grupper så som Panetoz ska kunna skapas och få tillräckligt med stöd för att lyckas med det de har talang för: Sport, musik, konst etc så att de inte hamnar i det kriminella träsket?
Om Ja, har ni någon halvabstrakt tak för hur mycket av era Skattepengar ni är villiga att se att det går åt på sådant, 10 000kr/person? 300000kr/ person?

3: Om Panetoz inte är ett bra exempel på lyckad integration kan ni ge ett bättre exempel som förklaring till varför ni anser att just de är ett bättre exempel än Panetoz?

Disclaimer:
  • Jag känner ingen av Panetoz medlemmarna personligen.
  • Jag vet inte om de religiösa.
  • Jag vet inte om de någonsin har blivit dömda för något brott.
  • Bara så ni vet så finns det ENORMA kulturella skillnader mellan en Gambian, Angolian(säger man så?) och Etiopier. Jag skulle säga att Svensk kultur har mer gemensamt med Gambia än vad Etiopisk(habesha) Kultur har kanske till och med genetiskt(har inget belägg för det utan gissar bara).
Citera
2016-03-11, 02:50
Medlem
Mjälls avatar
Nej. Lyckad integration handlar om demografi och statistik, inte enskilda exempel. Att det finns en grupp invandrare som gör trevlig, svängig musik för alla säger ingenting om ifall integrationen är lyckad när antalet invandrare i den berörda populationen är flera hundra tusen.

Hela diskursen med "exempel" på lyckad integration är propaganda. Frågan handlar i själva verket inte om exempel utan om generella tendenser.
Citera
2016-03-11, 03:19
Medlem
Mycket intressant trådstart. Jag måste faktiskt säga att Panetoz är ett ypperligt exempel på fungerande integration, men tyvärr blir de också ännu ett undantag som bekräftar regeln.

Så vad kan man dra för lärdom utav detta bevisligen fungerande exempel på utomeuropeiska välintegrerade människor.

Omständigheter:De flesta i gruppen tycks vara någonstans mellan 25-35 år gamla. Detta kombinerat med en i stort sett felfri Svenska leder mig till slutsatsen att dessa individer anlände i Sverige någon gång under 90-talet, eventuellt tidigt 2000 tal. Detta var en period med mycket mindre invandring än dagsläget, vilket så klart hjälpt deras integration då de slapp 100.000+ andra asylsökande att konkurrera om resurser med.

Motivation/Intelligens:Du skriver att några av dem varit i riskzonen för att bli kriminella. Detta är föga förvånande då det är något som de flesta asylsökande riskerar. Men vad var det då som hindrade dem ifrån att trilla dit? Jo, då jag vet för lite för att uttala mig när det kommer till deras intelligens (Nord, Väst, Syd och Öst-Afrikaner ligger generellt sett en standardavvikelse under oss Européer när det kommer till IQ:ns normalfördelning, LÄS GENERELLT
kanske råkar dessa individer alla vara undantag och därför smartare än gemene europé).
Kanske, mer troligt är det nog att Musiken gav dem en väg ut. Det är ett fenomen som utspelat sig för 100-tals artister t.ex Eminem. Musiken som hobby gav dem en anledning att ägna sig åt något produktivt, att finna framtidstro och hopp men kanske framförallt: att knyta kontakter med Svenskar som också ägnade sig åt musik.

1a: Håller ni med om att de är så integrerade som man kan bli, alltså 100%?
Ja/Nej, de är så integrerade som vi har rätten/möjligheten att kräva av dem (hade alla invandrare varit som panetoz så hade vi kunnat importera 1% av SWE befolk årligen utan problem)

1b: Om ni svarar Ja på ovan så vad kan samhället göra för att folk som ser dem på stan(och andra som dem) ska sluta se dem som: Mörkermänniskor, Kaffers, sandnegrer m.m
Ingenting, nada, nill, zilch absolut INGET! Människor är flockdjur, vi kategoriserar våran omvärld och delar upp dess människor i olika grupper och fack, vi gör detta därför att det är/har varit evolutionärt fördelaktigt. Därför ligger tyvärr ansvaret för denna förändring hos invandrarna själva.

Kulturer/Raser Kan Inte, Kommer Inte och Borde Inte behandlas lika förrän de alla beter sig lika
Därför får tyvärr alla goda mörkhyade lida för mörkhyades benägenhet (ÖVER LAG) till våldsbrott och våldtäkter. Det kanske inte är rättvist men det är mänskligt, att ställa högre moraliska krav på just vita människor = Rasism.

2: Tycker ni det är bra/kostnadseffektivt att vi skattebetalare finansierar projekt ute i förorterna för grupper så som Panetoz ska kunna skapas

Nej. Det hade vart bra mycket mer kostnadseffektivt att lägga dessa resurser på inhemska talanger då det procentuellt finns bra mycket mer av dem vilket innebär högre avkastning för det Svenska samhället. På grund utav vår invandring har vi dock inget val, den inhemska befolkningens behov måste negligeras för att mena-invandrare skall ha någon som helst chans att konkurrera.

Tak 10 000kr/person? 300000kr/ person? Omöjligt att säga då personer är olika och förbered dig för en chock nu: INTE NÖDVÄNDIGTSVIS LIKA MYCKET VÄRDA!

3: Om Panetoz inte är ett bra exempel på lyckad integration kan ni ge ett bättre exempel som förklaring till varför ni anser att just de är ett bättre exempel än Panetoz?

Panetoz är ett bra exempel på lyckad integration, kanske till och med det bästa exemplet. Vilket i sig själv är tragiskt: 100-tals miljoner kr lagda på integrationsåtgärder, 1000-tals krossade svenska liv/underliv, polarisering, desillusionering, utanförskap, Islamisering och ghettoisering, för vad? För att vi ska få ett gäng killar (sköna som de nu må vara) som istället för att ge sig på Svenska kvinnor i flock, väljer att appropriera Svensk sliskpop och ge sig på våra öron i stället.

Det är bra, men det går inte lång väg när det kommer till att väga upp invandringens nackdelar.
Citera
2016-03-11, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Nej. Lyckad integration handlar om demografi och statistik, inte enskilda exempel. Att det finns en grupp invandrare som gör trevlig, svängig musik för alla säger ingenting om ifall integrationen är lyckad när antalet invandrare i den berörda populationen är flera hundra tusen.

Hela diskursen med "exempel" på lyckad integration är propaganda. Frågan handlar i själva verket inte om exempel utan om generella tendenser.

Men du håller med om att för att etablera ramen för "tendenser" så måste vi ha ett "grundvärde".
Med det så menar jag att innan vi kan säga att integrationen av X antal hundra tusen människor är en succé eller fiasko så måste vi vara överens om vad som "menas" med integrerad invandrare.
Därav frågan ifall Panetoz är en succé eller om ribban borde sättas högre.

Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
Så vad kan man dra för lärdom utav detta bevisligen fungerande exempel på utomeuropeiska välintegrerade människor.

Omständigheter:De flesta i gruppen tycks vara någonstans mellan 25-35 år gamla. Detta kombinerat med en i stort sett felfri Svenska leder mig till slutsatsen att dessa individer anlände i Sverige någon gång under 90-talet, eventuellt tidigt 2000 tal. Detta var en period med mycket mindre invandring än dagsläget, vilket så klart hjälpt deras integration då de slapp 100.000+ andra asylsökande att konkurrera om resurser med.

Från vad jag vet så kom de till Sverige under 90-talet och jag tror du har en viktig poäng, en grundregel i livet är ju att man har större chans att lyckas(med nästan vad som helst) ifall "konkurrensen" är låg.

Citat:
Motivation/Intelligens:Du skriver att några av dem varit i riskzonen för att bli kriminella. Detta är föga förvånande då det är något som de flesta asylsökande riskerar. Men vad var det då som hindrade dem ifrån att trilla dit? Jo, då jag vet för lite för att uttala mig när det kommer till deras intelligens (Nord, Väst, Syd och Öst-Afrikaner ligger generellt sett en standardavvikelse under oss Européer när det kommer till IQ:ns normalfördelning, LÄS GENERELLT
kanske råkar dessa individer alla vara undantag och därför smartare än gemene europé).
Kanske, mer troligt är det nog att Musiken gav dem en väg ut. Det är ett fenomen som utspelat sig för 100-tals artister t.ex Eminem. Musiken som hobby gav dem en anledning att ägna sig åt något produktivt, att finna framtidstro och hopp men kanske framförallt: att knyta kontakter med Svenskar som också ägnade sig åt musik.

Enligt Wikipedia så kom dem samman via ett Projekt:
Citat:
"Gruppen startade Vägen Ut Vi Unga[4] i Jordbro, med syftet att genom musikintresset hos de unga minska ungdomsbrottsligheten, droganvändning och segregationen och istället erbjuda en kreativ plats för unga att vistas på.
Föreningen har blivit en succé. Sedan starten år 2004 har verksamheten nått omkring 100[4] unga årligen som har fått skapa och spela in egen musik i studion. Verksamhetsfokus har legat på handledningen genom hela musikproduktionen, på kunskapsförmedling samt på skapandet av en gemensam värdegrund för deltagarna. Ungdomarna hjälps idag åt både med olika arrangemang och med musikskapandet.
Verksamheten har etablerats i studiecirkelform hos Studieförbundet Vuxenskolan"

Citat:
1b: Om ni svarar Ja på ovan så vad kan samhället göra för att folk som ser dem på stan(och andra som dem) ska sluta se dem som: Mörkermänniskor, Kaffers, sandnegrer m.m
Ingenting, nada, nill, zilch absolut INGET! Människor är flockdjur, vi kategoriserar våran omvärld och delar upp dess människor i olika grupper och fack, vi gör detta därför att det är/har varit evolutionärt fördelaktigt. Därför ligger tyvärr ansvaret för denna förändring hos invandrarna själva.
Kulturer/Raser Kan Inte, Kommer Inte och Borde Inte behandlas lika förrän de alla beter sig lika
Därför får tyvärr alla goda mörkhyade lida för mörkhyades benägenhet (ÖVER LAG) till våldsbrott och våldtäkter. Det kanske inte är rättvist men det är mänskligt, att ställa högre moraliska krav på just vita människor = Rasism.
Men "flipsiden" på det argumentet är ju man drar alla över en kant. Om vi gör det så kommer de(icke vita) också göra det. Jag ser det som att de moraliska kraven ska vara lika för alla. Vita ska se svarta som individer och svarta ska vita som individer och inte dra alla över en kant för vad de värsta asen inom "rasen" ställer till med vare sig det är Våldtäkt, Pedofili eller ekobrott.

Citat:
2: Tycker ni det är bra/kostnadseffektivt att vi skattebetalare finansierar projekt ute i förorterna för grupper så som Panetoz ska kunna skapas

Nej. Det hade vart bra mycket mer kostnadseffektivt att lägga dessa resurser på inhemska talanger då det procentuellt finns bra mycket mer av dem vilket innebär högre avkastning för det Svenska samhället. På grund utav vår invandring har vi dock inget val, den inhemska befolkningens behov måste negligeras för att mena-invandrare skall ha någon som helst chans att konkurrera.
Tak 10 000kr/person? 300000kr/ person? Omöjligt att säga då personer är olika och förbered dig för en chock nu: INTE NÖDVÄNDIGTSVIS LIKA MYCKET VÄRDA!
Jag håller med, i en perfekt värld så skulle våra resurser läggas på den inhemska befolkningen men nu sitter vi där vi sitter och har som sagt inget val.
Anledningen jag var ute efter en abstrakt siffra var att jag kom ihåg denna tråd:
https://www.flashback.org/t2690210
som handlade om ett gäng flyktingar som skulle lära sig åka skridskor för 50 000kr, nu vet jag inte om det finns någon framtida Z bland dem men de som svarade i tråden var kluvna om det var "värt" det eller ej.[/quote]

Citat:

Panetoz är ett bra exempel på lyckad integration, kanske till och med det bästa exemplet. Vilket i sig själv är tragiskt: 100-tals miljoner kr lagda på integrationsåtgärder, 1000-tals krossade svenska liv/underliv, polarisering, desillusionering, utanförskap, Islamisering och ghettoisering, för vad? För att vi ska få ett gäng killar (sköna som de nu må vara) som istället för att ge sig på Svenska kvinnor i flock, väljer att appropriera Svensk sliskpop och ge sig på våra öron i stället.

Det är bra, men det går inte lång väg när det kommer till att väga upp invandringens nackdelar.
Min uppfattning är att ifall invandrare integreras så som Panetoz så blir nackdelarna med invandringen nästintill obefintlig (från en kulturell synpunkt inte ekonomiskt) och det är någonting värt att sträva efter. Det går inte att vrida tillbaka klockan(oavsett vilket parti som regerar) och att gömma huvudet i sanden som en struts är inte heller ett alternativ så enda vägen jag ser är att vi ser till att alla invandrare går "Panetoz vägen" sen kanske det kommer kosta 500 Miljarder över åren och det är något som vi kommer få betala för med färre möjligheter, sämre skolor, sjukvård osv men i slutändan om ca 20 år så kanske vi har ett samhälle där alla för att citera dig: "beter sig lika och behandlas lika".

Nu är detta bara en utopisk dröm som troligtvis aldrig kommer gå i uppfyllelse men jag tycker det är ditåt vi ska sträva, kämpa för både för våran egen skull(och framtida Panetozs) men också våra barn och barnbarn.
Att starta inbördeskrig, låta en kvinna bli våldtagen som en lärdom(för att hon inte röstade på ett visst parti) eller bara mörda invandrare på olika sätt som föreslås varje dag här på I&I är inte lösningen för vårt land och vårt folk
Citera
2016-03-11, 11:31
Medlem
Magne.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falsare
Jag undrar följande:
Håller ni med om att de är så integrerade som man kan bli, alltså 100%? Om inte, vad saknas förutom en "Michael Jackson Sjukdom/operation" för att de ska nå 100% lyckad integrations status.

Svårt att egentligen veta. De skulle kunna göra inbrott eller orsaka skada för samfundet utanför scenen. Vad jag sett så verkar de integrerade och får väl sägas vara ett exempel på lyckad integration.

Citat:
Om ni svarar Ja på ovan så vad kan samhället göra för att folk som ser dem på stan(och andra som dem) ska sluta se dem som: Mörkermänniskor, Kaffers, sandnegrer, muslimer apor, kulturberikare, Niggers, grottmänniskor etc? Om man använder I&Is "vitsvenska befolkning" som typ exempel så är det skrämmande många som gör det på gott eller ont.

Folk kommer medvetet eller omedvetet att koppla etnicitet och ras till betingelser. Lär dig leva med det.

Citat:
Tycker ni det är bra/kostnadseffektivt att vi skattebetalare finansierar projekt ute i förorterna för grupper så som Panetoz ska kunna skapas och få tillräckligt med stöd för att lyckas med det de har talang för: Sport, musik, konst etc så att de inte hamnar i det kriminella träsket?
Om Ja, har ni någon halvabstrakt tak för hur mycket av era Skattepengar ni är villiga att se att det går åt på sådant, 10 000kr/person? 300000kr/ person?

Att det ska vara talangsatsning på musik, sport, konst etc. kommer urgröpa välfärdssamhället. Bättre vore om de satsade på matematisk utbildning eller läste några böcker. Ska ett fåtal talanger som kommer fram från förortens invandrartäta områden finansiera välfärden för Sverige? Det skulle likna Jamaica som har några duktiga sprinters, men särskilt mycket välfärdssamhälle ger det inte.
Senast redigerad av Magne.m 2016-03-11 kl. 11:34.
Citera
2016-11-11, 12:07
Medlem
Det är väl inte så svårt att bli integrerad OM man får spela in skivor
o vara med i festivaler o uppträda mot betalning.

Det är ju värre att vara integrerad diskare o städare med 50 år
i denna yrkesutövning.

Hur bra är Panetoz - vad lever de på - har de normala jobb - hur
många spelningar har de på årsbasis o hur mycket ger de i pengar?

Hur poppis är de i andra länder - Polen - Ryssland - Ungern - Arabien
- Kina - Indien - Pakistan?

Tillräckligt för att vara lediga resten av sin tid?
Citera
2023-06-07, 06:52
Medlem
Mohaves avatar
Igår var de tillsammans med kungafamiljen m.fl. med på det officiella nationaldagsfirandet på Skansen som sändes på TV. Antar att de var där för att representera det mångkulturella Sverige. De spelade sin enda kända låt, "Dansa pausa" som var en halvhit 2012. Det var pinsamt uselt, men kanske fick det någon att känna sig inkluderad.
Citera
2023-06-10, 22:43
Medlem
Deras låtar sprider ju glädje hos många människor så visst har negrerna i Panetoz lyckats integreras.
Citera
2023-10-13, 07:43
Medlem
Sångaren Pa Modou Badjie verkar i alla fall vara medveten om vilken typ av integration som fungerar: https://twitter.com/nollutanforskap/...59835755433985

Problemet är att det verkar ha blivit överproduktion i chokladfabriken. Godishyllan har snart inte plats för fler praliner. https://twitter.com/RadioGenoa/statu...13878730383361
Citera
2023-10-13, 11:12
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Sångaren Pa Modou Badjie verkar i alla fall vara medveten om vilken typ av integration som fungerar: https://twitter.com/nollutanforskap/...59835755433985
"Två kvinnor sköts ihjäl i hemmet hos en artist känd från Melodifestivalen."

https://www.expressen.se/nyheter/lar...ockholm-7c3ik/

Uppgifter i denna tråd - (FB) Tullinge: Två kvinnor döda i skottlossning inomhus (i Panetoz-artists hus), 2023-10-13 - pekar ut Pa Modou Badjie.
Citera
2023-10-13, 18:27
Medlem
DonaldBidens avatar
Panetoz är det bästa och mest spännande som någonsin hänt kultursverige!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in