• 1
  • 2
2016-03-10, 23:11
Bannlyst
Hej,

Jag jobbar som frilansare åt många företag, och mitt arbete kräver minst 20 mil bilkörning varje dag, det vill säga 400 mil per månad. Problemet är att företagen vill inte betala ut reseersättningen, utan de menar att jag ska få det genom avdrag för arbetsresor från skatteverket.

Frågan är, ska jag verkligen få ett så stort avdrag som täcker hela kostnaden för 400 mil körning varje månad, om man får 30000 kr i lön före skatt?

Om vi säger t.ex. att varje mil kostar 20 kr för bränsle och annat, så betyder det ju 8000 kr resekostnader varje månad!

Jag uppskattar verkligen snabba svar av dem som kan om det här. Informationen på skatteverkets hemsida är för komplicerad för att förstå.

Hälsningar
Citera
2016-03-10, 23:23
Avstängd
Du får dra av 18.50 per mil, de första kostnaderna under året upp till 11 000:- ger inget avdrag. Så nej, hela kostnaden får du inte tillbaka.
Citera
2016-03-10, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du får dra av 18.50 per mil, de första kostnaderna under året upp till 11 000:- ger inget avdrag. Så nej, hela kostnaden får du inte tillbaka.

De räknar per år alltså?

Ok, om jag alltså har 4800 mil arbetsresor per år, så får jag (18.50*4800-11000=)77800 kr i avdrag, har jag förstått dig rätt?
Citera
2016-03-10, 23:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ameermosa
De räknar per år alltså?

Ok, om jag alltså har 4800 mil arbetsresor per år, så får jag (18.50*4800-11000=)77800 kr i avdrag, har jag förstått dig rätt?

Ungefär så ja, med villkor om att du jobbat alla 12 månaderna, men jag gissar att du också har semester. För att få göra avdraget krävs dessutom kvitto från tankning, avläsning av mätarställning eller annat som Skatteverket finner lämpligt. Finns det allmänna kommunikationer som skulle kunna funka, så godkänns inte avdrag för körning med egen bil.

Du kan ju också vara i ett annat läge, om resorna är ett villkor för att du ska kunna göra jobbet, så är det en annan avdragsrätt. Lite beroende på hur du tar emot dina inkomster. Som egen företagare eller anställd.
Citera
2016-03-11, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ungefär så ja, med villkor om att du jobbat alla 12 månaderna, men jag gissar att du också har semester. För att få göra avdraget krävs dessutom kvitto från tankning, avläsning av mätarställning eller annat som Skatteverket finner lämpligt. Finns det allmänna kommunikationer som skulle kunna funka, så godkänns inte avdrag för körning med egen bil.

Du kan ju också vara i ett annat läge, om resorna är ett villkor för att du ska kunna göra jobbet, så är det en annan avdragsrätt. Lite beroende på hur du tar emot dina inkomster. Som egen företagare eller anställd.

Jätte bra beskrivet!
Jag uppfyller nog alla villkor ovan, men måste bilen vara registrerad på mitt namn? Min bil är på morsans namn (billigare bilförsäkring), kommer det inte räknas alltså?
Citera
2016-03-11, 00:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ameermosa
Jätte bra beskrivet!
Jag uppfyller nog alla villkor ovan, men måste bilen vara registrerad på mitt namn? Min bil är på morsans namn (billigare bilförsäkring), kommer det inte räknas alltså?

Vem som äger bilen spelar ingen roll. Däremot är Skatteverket extra noga då med att begära in kvitton för bensinförbruk och kontroll av mätarställning.
Citera
2016-03-11, 01:30
Bannlyst
Citat:
Vem som äger bilen spelar ingen roll. Däremot är Skatteverket extra noga då med att begära in kvitton för bensinförbruk och kontroll av mätarställning.

Precis, jag har kvitton sparade. Nu har jag en bra bild av det, tack vare dig.

Problematiken låg i hur skatteverket accepterar att göra så stora avdrag av mina skattepengar (>50%), som egentligen bör gå till välfärden, istället för att tvinga de förmögna företagarna att betala för arbetsresorna jag gör för dem. Det var det som mitt logiska sinne misstänkte, alltså att sådana stora avdrag för arbetsresor kan vara en bluff.
Citera
2016-03-22, 15:31
Medlem
Jag har en fråga, får man göra avdrag för trängselskatt? Jag kör till och från jobbet med egen bil, men jag använder inte bilen i mitt jobb. Jag har alltid gjort avdrag enbart för resorna, men är det sant att jag även kan göra avdrag för trängselskatten?
Citera
2018-08-13, 14:19
Medlem
CC75s avatar
Hej

Lånar denna lite äldre tråd för en snarlik fråga.

Min fru har börjat arbeta på ett företag som innebär att hon måste resa mellan olika arbetsplatser. Inte bara till och från utan även under själva dagen. Hon kan var på 3-4 olika platser under en dag. Ibland kan hon nyttja bil som företaget äger men ofta måste hon ha vår bil. Hon får ut ersättning för körd sträcka men hon får inte ut någon ersättning för trängselskatt. Där har företagets löneadministratör sagt att det får hon tillbaka på skatten. Jag finner detta svårt att förstå hur det ska gå till. Hon kommer aldrig över grundavdraget. Är det något som vet vad som gäller?

Kostnaden för T-skatt är inte jättestor men ligger mellan 200 och 300 kr i månaden. Det är inte jättemycket pengar men det stör mig att hon inte får ut ersättning för det.

// CC
Citera
2018-08-13, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej

Lånar denna lite äldre tråd för en snarlik fråga.

Min fru har börjat arbeta på ett företag som innebär att hon måste resa mellan olika arbetsplatser. Inte bara till och från utan även under själva dagen. Hon kan var på 3-4 olika platser under en dag. Ibland kan hon nyttja bil som företaget äger men ofta måste hon ha vår bil. Hon får ut ersättning för körd sträcka men hon får inte ut någon ersättning för trängselskatt. Där har företagets löneadministratör sagt att det får hon tillbaka på skatten. Jag finner detta svårt att förstå hur det ska gå till. Hon kommer aldrig över grundavdraget. Är det något som vet vad som gäller?

Kostnaden för T-skatt är inte jättestor men ligger mellan 200 och 300 kr i månaden. Det är inte jättemycket pengar men det stör mig att hon inte får ut ersättning för det.

// CC

Hon får göra avdrag i deklarationen för kostnaden för trängselskatt som hon haft vid resor i tjänsten. Observera att avdraget ska göras under rubriken "Tjänsteresor". Där får man avdrag från första kronan till skillnad från resor till och från arbetet.

Från skatteverket.se
Citat:
Har du gjort en tjänsteresa med bil och betalat
trängselskatt? Om du har fått ersättning för
trängselskatten ska du inte skatta för ersättningen.
Du får då inte heller göra något avdrag. Om du
däremot inte har fått någon ersättning från arbetsgivaren
får du dra av för trängselskatten.

Det tjänsteadministratören säger om att "det får hon tillbaka på skatten" stämmer ju inte fullt ut. Ett avdrag i deklarationen gör ju inte att man får tillbaka avdraget i mindre skatt krona för krona. Det innebär ju "bara" att inkomsten som skatten beräknas på minskas med avdragets storlek. Har man en marginalskatt på 30 % innebär avdraget att man få stå för 70 % av kostnaden själv.
Citera
2018-08-13, 15:30
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askratam
Hon får göra avdrag i deklarationen för kostnaden för trängselskatt som hon haft vid resor i tjänsten. Observera att avdraget ska göras under rubriken "Tjänsteresor". Där får man avdrag från första kronan till skillnad från resor till och från arbetet.

Från skatteverket.se

Det tjänsteadministratören säger om att "det får hon tillbaka på skatten" stämmer ju inte fullt ut. Ett avdrag i deklarationen gör ju inte att man får tillbaka avdraget i mindre skatt krona för krona. Det innebär ju "bara" att inkomsten som skatten beräknas på minskas med avdragets storlek. Har man en marginalskatt på 30 % innebär avdraget att man få stå för 70 % av kostnaden själv.

Hej Askratam

Tack för svaret. Det innebär alltså att hon INTE får tillbaka hela beloppet utan endast cirka 30%? Skulle T-skattekostnaden uppgå till säg 3 000 kr så betalar min fru 2 100 kr av detta? Det låter inte som en bra affär för min fru... Detta kan inte vara ok. Företaget jag arbetar på betalar ut 100% i ersättning i form av utlägg via lön.

// CC
Citera
2018-08-13, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej Askratam

Tack för svaret. Det innebär alltså att hon INTE får tillbaka hela beloppet utan endast cirka 30%? Skulle T-skattekostnaden uppgå till säg 3 000 kr så betalar min fru 2 100 kr av detta? Det låter inte som en bra affär för min fru... Detta kan inte vara ok. Företaget jag arbetar på betalar ut 100% i ersättning i form av utlägg via lön.

// CC

Ja så funkar ju avdrag i deklarationen. Sen beror det på hur mycket hon tjänar totalt. Ligger hennes årsinkomst under brytpunkten för statlig skatt (468 700 kr) är det ungefär så. Ligger lönen mellan 468 700 och 675 700 kr ligger marginalskatten på ca 50 % och då får hon tillbaka ungefär halva avdraget genom minskad skatt. Tjänar hon mer än 675 700 kr ligger marginalskatten på ca 55 % och då får hon tillbaka ca 55 % genom avdraget. (Detta är grovt räknat.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in