• 1
  • 2
2016-03-09, 23:41
Medlem
Ortmoss avatar
Hej!
Jag har under ett tag känt ett obehag i den ena testikeln, det är ingen smärta men känslan är ganska svår att sätta fingret på. Idag kollade jag lite närmare på min testikel och jag tycker mig se en avlång knöl på den. Jag har alltid varit ömtålig på pungen men nu känns det obehagligt att ens trycka på området.

Jag har under de senaste månaderna cyklat en hel del, detta kanske kan sättas i samband med detta? Jag blev såklart lite oroad över att det skulle kunna vara testikelcancer och försökte googla fram bilder på hur knölarna då kan se ut, men jag lyckades inte hitta något givande, någon som skulle kunna hjälpa mig?

***Tillägg: Jag känner samma typ av obehag upp mot ljumsken.

Tack på förhand!
Senast redigerad av Ortmos 2016-03-10 kl. 00:04. Anledning: Lade till information
Citera
2016-03-09, 23:48
Medlem
TarzansFarsas avatar
Kolla upp dig för testikel cancer på vårdcentralen.
Citera
2016-03-09, 23:49
Medlem
Ortmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TarzansFarsa
Kolla upp dig för testikel cancer på vårdcentralen.
Det blir i ett senare skede, nu vill jag först bedöma hur knölarna ser ut. Jag oroar mig kanske i onödan.
Citera
2016-03-09, 23:50
Bannlyst
Det är nästan bara unga killar som drabbas av cancer i testiklarna. Det kan vara värt för dig att få veta det. Det är ingen sjukdom som drabbar äldre män.

Så du vet det! Oroa dig inte i onödan.
Citera
2016-03-10, 00:03
Medlem
Ortmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julia44
Det är nästan bara unga killar som drabbas av cancer i testiklarna. Det kan vara värt för dig att få veta det. Det är ingen sjukdom som drabbar äldre män.

Så du vet det! Oroa dig inte i onödan.
Okej, jag är under 30, så lär nog räknas som relativt ung ändå. För at förtydliga lite så känner jag samma obehag upp mot ljumsken också.
Citera
2016-03-10, 00:45
Medlem
Testikelcancer finns GIVETVIS bland alla åldrar. I de allra flesta fall är det faktiskt så att de som finner knölar /bölder eller liknande, särskilt de som är ömma - är alldeles ofarliga, men kan vara oerhört tröttsamma ändå. Som sagt kika upp det på en vc - det låter ju som du inte bara oroar dig över cancer, utan att obehaget/smärtan i sig är jobbig och det är förstås en rillräcklig anledning för att kolla upp det. Kan vara allt från en inflammerad hårsäck till fettknöl.
Försök att lugna dig och inte tänka CACVER så fort du upptäcker en knöl på kroppen. Lycka till!

Ps - man kan säga såhär - testikelcancer är inte vanligt, men bland den vanligaste cancersorten hos unga män som får cancer.
Mvh
Senast redigerad av yanki 2016-03-10 kl. 00:48.
Citera
2016-03-10, 01:00
Medlem
Min bror fick pungbråck. Allt behöver inte vara cancer.
Citera
2016-03-10, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallpicka
Min farfar fick Cancer allt behöver inte vara pungbråck, har en polare som fick pungbråck fortfarande kan det vara cancer
Vad roligt du är. Nu var TS orolig över just cancer så därav mitt inlägg. Plus att många direkt målar fan på väggen och utropar cancer.
Citera
2016-03-10, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallpicka
Man ska alltid utgå ifrån det värsta då kan man inte bli besviken när något går bättre en vad man förutspått.

Always look att the dark side of life du du duu du dudududu
Ja men räcker att några stycken påpekar och diskuterar det. Känns otroligt olönt för mig då att komma och skriva cancer när flera före mig redan skrivit det.

Aldrig fel med fler inputs och tankar på vad det kan vara. Detta är ett diskussionsforum, inte ett ställe där vi ska alla hålla hand och sjunga kumbaja tillsammans. Blir han besviken - so be it. Kanske hjälper mitt inlägg någon annan.
Citera
2016-03-10, 06:40
Medlem
GormDenGamles avatar
Det kan också vara bitestikelinflammation. Då kan man känna en "knöl" lite extra mycket.
Bara att ta sig till en urolog, så gör de ett ultraljud av testiklarna.
Jag talar av erfarenhet.
Citera
2016-03-10, 13:50
Medlem
udons avatar
Knölar testikel skall alltid anses vara cancer till motsatsen är bevisad. Knölar som saknar direkt anslutning till testikel är sällan eller aldrig cancer. Om det är en "avlång knöl" bredvid testikeln så är det förmodligen bitestikeln du känner.

Helt onödigt att vänta och skriva på flashback om detta. Unga män som ringer in till VC med knölar i pungen får oftast tid samma dag och man brukar även skicka alla på ultraljud som policy. Ett ultraljud kan snabbt avgöra om det finns farliga förändringar i pungen.

Om man nu har otur och det är testikelcancer så har man i Sverige tur i oturen. Diagnosen har extremt hög överlevnad. I princip ingen avlider i Sverige av testikelcancer längre, även den variant som spridit sig.
Citera
2016-03-10, 16:47
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letto
Ja men räcker att några stycken påpekar och diskuterar det. Känns otroligt olönt för mig då att komma och skriva cancer när flera före mig redan skrivit det.

Aldrig fel med fler inputs och tankar på vad det kan vara. Detta är ett diskussionsforum, inte ett ställe där vi ska alla hålla hand och sjunga kumbaja tillsammans. Blir han besviken - so be it. Kanske hjälper mitt inlägg någon annan.

I vanliga fall håller jag med dig, men när det gäller just pungen så ska man ta det på allvar direkt. I de allra flesta fall är det ofarligt, men det betyder inte att man ska ge fan i att gå till doktorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in