2024-03-26, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeX12
Fasr vad fattae du inte?

Det kan ha varit grundplanen. Det blev inte så. DÅ åker man tillbaka illa kvickt! Varför? Jo för att man är FÖRÄLDER.

Jag köper det jag ser. En pappa som inte tar ansvar för sina barn. Hennes story är helt oviktig i sammanhanget.

I större delen av människans historia så har män kunnat vara borta i längre perioder medan kvinnorna tagit hand om barnen själva. I Norden åkta våra förfäder t. ex. vikingatåg och var borta, ibland handlade det om år, allt medan kvinnorna stannade hemma.

Det är en av den moderna västvärldens största myter att fadern behöver vara konstant närvarande när barnen är riktigt små. Det är inte mycket begärt alls av en kvinna att hon byter några blöjor, gör lite bebismat och leker med ungarna själv ens ett par år medan mannen gör det riktiga tungjobbet med att pröva dra in deg som ska försörja kommande generationer.

Hela västerländska idén om att fadersrollen också går ut på att byta blöjor, stå timmar vid något dockhus eller eller läsa godnattsagor om Törnrosa eller Bumbibjörnarna är helt jävla förvrängd.

En faders uppgift är att säkerställa att barnen får ett tankesätt och värderingar som gör dem till framgångsrika och välanpassade individer när de slutligen blir vuxna. För att göra det behöver man knappast vara konstant närvarande och sitta ihopkurad i en koja som något glappmongo och läsa sagor för barnen varje dag.

Och i synnerhet om mannens försörjningskapacitet är långt över medel och det som nu bara handlat om ett par månader.
Senast redigerad av HansVonFreudhaus 2024-03-26 kl. 10:56.
Citera
2024-03-26, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan

Tror du på riktigt att man kan pausa sitt liv som fotbollsspelare. Vilken klubb betalar honom för den pausen?
Vilken lön ska du få då och hur länge är den pausen?
Vem vill köpa en spelare som inte spelat på hög nivå på ett tag?
Är du naiv på riktigt eller tror du det är korpen det handlar om. Suck!

Ingen såklart! Han får ta utav sina sparpengar.
Hur tror du människor med vanliga jobb gör vid en skilsmässa?
Han har barn. Ett livslångt ansvar. Något han borde tänkt på innan hur han ska göra om han skiljer sig.
Citera
2024-03-26, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag förstår inte vad du försöker säga.

Edit: Aha, du menar "utav Emil". Då är jag med.

Att det är aktivt val att flyta till USA betyder fortfarande inte att det inte kan ju finnas fullt legitima skäl.

Och det betyder inte att han "lämnat sina barn och dragit".

Jo det är precis vad det betyder eftersom barnen är kvar här med sin mamma. Finns inga legitima skäl att överge sina barn och dumpa sitt ansvar på någon annan. Under inga som helst omständigheter lämnar man sina barn.
Citera
2024-03-26, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansVonFreudhaus
I större delen av människans historia så har män kunnat vara borta i längre perioder medan kvinnorna tagit hand om barnen själva. I Norden åkta våra förfäder t. ex. vikingatåg och var borta, ibland handlade det om år, allt medan kvinnorna stannade hemma.

Det är en av den moderna västvärldens största myter att fadern behöver vara konstant närvarande när barnen är riktigt små. Det är inte mycket begärt alls av en kvinna att hon byter några blöjor, gör lite bebismat och leker med ungarna själv ens ett par år medan mannen gör det riktiga tungjobbet med att pröva dra in deg som ska försörja kommande generationer.

Hela västerländska idén om att fadersrollen också går ut på att byta blöjor, stå timmar vid något dockhus eller eller läsa godnattsagor om Törnrosa eller Bumbibjörnarna är helt jävla förvrängd.

En faders uppgift är att säkerställa att barnen får ett tankesätt och värderingar som gör dem till framgångsrika och välanpassade individer när de slutligen blir vuxna. För att göra det behöver man knappast vara konstant närvarande och sitta ihopkurad i en koja som något glappmongo och läsa sagor för barnen varje dag.

Och i synnerhet om mannens försörjningskapacitet är långt över medel och det som nu bara handlat om ett par månader.

Fast nu handlar ju detta knappast om det. Detta är två människor som gått ISÄR.
Om man skiljer sig så tar man självklart 50% ansvar över de barn man satt till världen oavsett omständigheter.
Citera
2024-03-26, 10:59
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Finns inga legitima skäl att överge sina barn och dumpa sitt ansvar på någon annan. Under inga som helst omständigheter lämnar man sina barn.

Trams. Ponera något så enkelt att det de kommit överens om att han flyttar till USA och sen ska familjen komma över 4 månader senare. Och vips har du ett legitimt skäl.

Du har ju ingen aning om dynamiken och överenskommelserna i deras förhållande. Du bara utgår från att det hon skrev på insta var 100 % sanning.
Citera
2024-03-26, 11:02
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Hoppsan, klantigt värre. Det var nån annan i tråden som sa att det var Shanga, så jag läste nog artikeln med det ingångsvärdet i bakhuvudet och så blev det tokfel

Citat:
Hursomhelst, det finns ett annat liknande uttalande från henne, t ex 2023-12-22:
"Excited for what’s to come. Happy to stay in the family. New York, New York, Wir fahren nach New York!"

Det låter för mig inte som någon som brutits upp mot sin vilja. Min känsla är fortsatt att det inte är flytten i sig som är problemet.
Just flytten till New York tror jag inte är problemet i sig utan mer hur flytten gått till. Har hon fått vara med och bestämma något om boplats? Får hon ens komma dit på egna premisser? Är Face-time nog för Emil och hans relation till barnen?

Nu verkar det inte så.
Senast redigerad av Conception 2024-03-26 kl. 11:05.
Citera
2024-03-26, 11:03
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Fast nu handlar ju detta knappast om det. Detta är två människor som gått ISÄR.
Om man skiljer sig så tar man självklart 50% ansvar över de barn man satt till världen oavsett omständigheter.
Det är nästan alltid kvinnan som varit närmast barnen och hon kommer även att få den största tillgången till dem efter en skilsmässa. Även barnen vill ha det så. Och oftast även pappan.
Citera
2024-03-26, 11:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det är nästan alltid kvinnan som varit närmast barnen och hon kommer även att få den största tillgången till dem efter en skilsmässa. Även barnen vill ha det så. Och oftast även pappan.
Det håller jag absolut inte med om.

I ett modernt förhållande så ska båda ha lika stort ansvar gällande barnens uppfostran.

Det är väl ingen jävla medeltid vi lever i?
Senast redigerad av Conception 2024-03-26 kl. 11:11.
Citera
2024-03-26, 11:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Just flytten till New York tror jag inte är problemet i sig utan mer hur flytten gått till. Har hon fått vara med och bestämma något om boplats? Får hon ens komma dit på egna premisser? Är Face-time nog för Emil och hans relation till barnen?

Nu verkar det inte så.

Möjligt. Men kan också vara något helt annat. Hon skriver förvisso "jag och våra barn visste inte om det i förväg", men det är i anslutning till "en nystart för dig och ditt liv".

Kanske finns en ny kvinna, eller att de bråkat en massa och han bad henne hålla sig undan ett extra tag för att kunna fokusera på sin nya klubb utan drama?
Citera
2024-03-26, 11:12
Medlem
chran508s avatar
Snubbar som blint försvarar fotbollsspelares pissiga beteende slutar aldrig förbrylla mig. Det verkar nästan inte finnas någon gräns för vad en spelare kan göra utan att tutto-armén ska komma till undsättning.
Citera
2024-03-26, 11:13
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Hur är detta relevant?
Nu pratar vi om två människor som ska skiljas. Hon behöver inte ta hänsyn till hans livstil överhuvudtaget längre.
Det är väl högst relevant när hon påstår att han bara lämnat de vind för våg?

Visste hon inte att han var fotbollsspelare på världsnivå?

Nej, inte om de skiljer sig. Men mig veterligen var de inte i skilsmässa när han flyttade till New York.

Hon har väl sett ett lyxliv på Manhattan framför sig. Han åkte över och träffade på en donna. Detta är hennes sätt att hämnas.
Citera
2024-03-26, 11:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Trams, det är en pytteliten klick män som står för våldet

I människans historia? Det var inte direkt ovanligt att män gick ut i krig eller stamfejder... hur stor är denna pyttelilla klick i historiskt perspektiv, menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in