Citat:
Då upprepar jag mig. Enligt det sättet Kicker och Bild räknar har Forsberg gjort 21 assist och de Bruyne lika många 2014/15, länkar finns i mitt tidigare inlägg. Om deras syn är rätt eller fel är ointressant. 21 och 21 är samma siffror.Jo, jag vet att det finns sidor som räknar assists på ett annat sätt än "det vanliga"/målgivna passningar per definition. Min poäng var att Forsberg inte är ikapp De Bruynes notering om man räknar på standardsättet (och det Bundesliga själva räknar som assists). För som videon i länken visar gjorde De Bruyne 20 "vanliga" målgivande passningar, medan Forsberg än så länge endast har gjort 18.
Hittade ett exempel på där kicker registrerar en assist men där Bundesliga inte gör det: http://www.bundesliga.com/en/bundesl...nia-439131.jsp. Första målet är ett misslyckat skott av Forsberg som täcks av motståndare och landar perfekt till RB-spelare och till mål.
Jag föredrar att räkna assists på "gammaldags vis" (nåja, det är ju ett modernt påfund), men ska man räkna på det andra sättet - ja då får vi väl gratulera Forsberg till rekordnoteringen. Även om det nog i så fall är ett flertal spelare som nått samma poäng när lite vad som helst kan räknas som en målgivande passning.
Hittade ett exempel på där kicker registrerar en assist men där Bundesliga inte gör det: http://www.bundesliga.com/en/bundesl...nia-439131.jsp. Första målet är ett misslyckat skott av Forsberg som täcks av motståndare och landar perfekt till RB-spelare och till mål.
Jag föredrar att räkna assists på "gammaldags vis" (nåja, det är ju ett modernt påfund), men ska man räkna på det andra sättet - ja då får vi väl gratulera Forsberg till rekordnoteringen. Även om det nog i så fall är ett flertal spelare som nått samma poäng när lite vad som helst kan räknas som en målgivande passning.
Enligt ligaföreningens, DFL, sätt att har Forsberg gjort 18 assist, länk till detta finns i mitt förra inlägg. Vad de godkänner eller inte är också detta ointressant i fall man ska jämföra två spelare två olika säsonger med varandra. Så långt måste vi väl vara överens?
Men det går inte att på DFL:s hemsida hitta hur många de anser de Bruyne gjorde 2014/15 eftersom arkivet saknas. För att hitta rätt siffra, enligt deras synsätt, gick jag tillbaka till ett inlägg från den tiden som mer diskuterade varför det skiljde än hur många han egentligen gjort. Siffran var 18 för de Bruyne. Kan alltså tyvärr inte redovisa någon länk från samma källa som den som påstår 18 för Forsberg, DFL.
Den sidan du hänvisade till går inte att se. 20 st av de Bruyne är inget antal jag minns, förutom då att 20 kommer före 21.
Du envisas med att jämföra äpplen med päron.

Och så, för en som följt Bundesliga i decennier, är tidningar som Kicker och Sport-Bild mer trovärdiga än en ganska nystartad sida från ligaföreningen. De läser jag dagligen, den andra högst varannan månad.