2017-05-13, 21:36
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
Jo, jag vet att det finns sidor som räknar assists på ett annat sätt än "det vanliga"/målgivna passningar per definition. Min poäng var att Forsberg inte är ikapp De Bruynes notering om man räknar på standardsättet (och det Bundesliga själva räknar som assists). För som videon i länken visar gjorde De Bruyne 20 "vanliga" målgivande passningar, medan Forsberg än så länge endast har gjort 18.

Hittade ett exempel på där kicker registrerar en assist men där Bundesliga inte gör det: http://www.bundesliga.com/en/bundesl...nia-439131.jsp. Första målet är ett misslyckat skott av Forsberg som täcks av motståndare och landar perfekt till RB-spelare och till mål.

Jag föredrar att räkna assists på "gammaldags vis" (nåja, det är ju ett modernt påfund), men ska man räkna på det andra sättet - ja då får vi väl gratulera Forsberg till rekordnoteringen. Även om det nog i så fall är ett flertal spelare som nått samma poäng när lite vad som helst kan räknas som en målgivande passning.
Då upprepar jag mig. Enligt det sättet Kicker och Bild räknar har Forsberg gjort 21 assist och de Bruyne lika många 2014/15, länkar finns i mitt tidigare inlägg. Om deras syn är rätt eller fel är ointressant. 21 och 21 är samma siffror.

Enligt ligaföreningens, DFL, sätt att har Forsberg gjort 18 assist, länk till detta finns i mitt förra inlägg. Vad de godkänner eller inte är också detta ointressant i fall man ska jämföra två spelare två olika säsonger med varandra. Så långt måste vi väl vara överens?

Men det går inte att på DFL:s hemsida hitta hur många de anser de Bruyne gjorde 2014/15 eftersom arkivet saknas. För att hitta rätt siffra, enligt deras synsätt, gick jag tillbaka till ett inlägg från den tiden som mer diskuterade varför det skiljde än hur många han egentligen gjort. Siffran var 18 för de Bruyne. Kan alltså tyvärr inte redovisa någon länk från samma källa som den som påstår 18 för Forsberg, DFL.

Den sidan du hänvisade till går inte att se. 20 st av de Bruyne är inget antal jag minns, förutom då att 20 kommer före 21.

Du envisas med att jämföra äpplen med päron.

Och så, för en som följt Bundesliga i decennier, är tidningar som Kicker och Sport-Bild mer trovärdiga än en ganska nystartad sida från ligaföreningen. De läser jag dagligen, den andra högst varannan månad.
Citera
2017-05-13, 22:05
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Du envisas med att jämföra äpplen med päron.

Och så, för en som följt Bundesliga i decennier, är tidningar som Kicker och Sport-Bild mer trovärdiga än en ganska nystartad sida från ligaföreningen. De läser jag dagligen, den andra högst varannan månad.
Antingen är jag urusel på att förklara vad jag menar, eller så missförstår du med flit. Jag är helt med på att Forsberg och De Bruyne har gjort lika många assists enligt somliga.

Det jag påpekade i mitt första inlägg var att han inte är lika med De Bruyne hur man än ser det, något som du hävdar. Följande video visar att belgaren de facto gjorde fler än 18, oavsett hur man väljer att räkna.

https://youtu.be/ibkc_L8KIJA

Och följande sida handlar mest om problematiken kring räknesätten, lite kul läsning sådär. Ta det inte så allvarligt, jag påstår inte att jag är någon expert på tysk fotboll så du kan lägga översittarattityden åt sidan ett tag.

http://www.bundesligarama.com/kevin-...assist-record/

Så hoppas jag att länkarna fungerar den här gången...
Citera
2017-05-13, 22:29
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Antingen är jag urusel på att förklara vad jag menar, eller så missförstår du med flit. Jag är helt med på att Forsberg och De Bruyne har gjort lika många assists enligt somliga.

Det jag påpekade i mitt första inlägg var att han inte är lika med De Bruyne hur man än ser det, något som du hävdar. Följande video visar att belgaren de facto gjorde fler än 18, oavsett hur man väljer att räkna.

https://youtu.be/ibkc_L8KIJA

Och följande sida handlar mest om problematiken kring räknesätten, lite kul läsning sådär. Ta det inte så allvarligt, jag påstår inte att jag är någon expert på tysk fotboll så du kan lägga översittarattityden åt sidan ett tag.

http://www.bundesligarama.com/kevin-...assist-record/

Så hoppas jag att länkarna fungerar den här gången...
Nu fattar jag, är nog trög.

Förlåt om min ton verkade översittande, skyller på att jag ogillar såväl VfL Wolfsburg som RB Leipzig men verkligen gillat vad både de Bruyne och Forsberg gjort där.

Vill du jag ska rangordna så är det svårt, Kevin var själv så lysande att han bar laget med sina bollar, de flesta gav inga assist. Emil är givetvis viktig men ändå mer en i gänget som ändå bryter mönster och är aktiv inte bara när bollen är nära. Att han lyckas göra 21/18 assist är mycket mer noterbart än de Bryunes, även om många är från hörnor eller frisparkar, sådana slog Kevin också.

För att ge en bild; De Bruyne var kaptenen på skeppet som tittade ut och gav direktiv om kurs eller liknande. Forsberg är maskinchefen som vrider på skruvar och får allt funka så skeppet går fortare i hamn än något konkurrerande.
Citera
2017-05-20, 17:35
Medlem
Marquesos avatar
Ytterligare en målgivande passning för Forsberg, han låg också bakom det första målet och det mesta annat i anfallsväg. Slutar säsongen på 8 mål och 19 målgivande passningar, skapligt får man ändå säga.
Citera
2017-05-20, 19:16
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ytterligare en målgivande passning för Forsberg, han låg också bakom det första målet och det mesta annat i anfallsväg. Slutar säsongen på 8 mål och 19 målgivande passningar, skapligt får man ändå säga.

Kan det räcka till att få Guldbollen, tro? Eller går det till idrottsinvaliden igen, bara för att muntra upp honom lite (för det behöver han ju verkligen)? Eller för att juryn njuter kopiöst av att kunna säga att Z fick priset si och så många gånger i rad, och därför tänker fortsätta belöna honom tills den dag han officiellt drar sig tillbaka?
Citera
2017-05-20, 19:39
Medlem
Marathons avatar
Alltså har Forsberg slagit Kevin De Bruynes assist-rekord från 14/15.

Citat:
Kan det räcka till att få Guldbollen, tro?

Zlatan kommer ju att vara borta från fotbollen under resten av året samtidigt som Forsberg kan fortsätta göra bra ifrån sig i både klubb och landslag.
Citera
2017-05-20, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marathon
Alltså har Forsberg slagit Kevin De Bruynes assist-rekord från 14/15.

Zlatan kommer ju att vara borta från fotbollen under resten av året samtidigt som Forsberg kan fortsätta göra bra ifrån sig i både klubb och landslag.

Forsberg har haft en mer imponerande säsong än Zlatan även ifall Zlatan fortfarande vart i skick, tycker jag. Mer "consistent" i sitt performance.

Hoppas Forsberg får bollen iår.

Sen kan det diskuteras om Forsberg slått KDBs rekord. Kicker, Bild och 1 till tysk tidning sägar att han slog det och ligger på 22assist. Bundesliga säger 19.
Citera
2017-05-20, 19:57
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Forsberg har haft en mer imponerande säsong än Zlatan även ifall Zlatan fortfarande vart i skick, tycker jag. Mer "consistent" i sitt performance.

Hoppas Forsberg får bollen iår.

Sen kan det diskuteras om Forsberg slått KDBs rekord. Kicker, Bild och 1 till tysk tidning sägar att han slog det och ligger på 22assist. Bundesliga säger 19.

Jag håller Kickers och Bilds sätt att räkna för rätt. Att fixa en målgivande frispark eller straff är en assist.
Citera
2017-05-20, 19:58
Medlem
Marathons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax

I vilket fall som helst har han ju slagit rekordet, både Bundesliga och tidningarna säger alla att Forsberg har en mer assist.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag håller Kickers och Bilds sätt att räkna för rätt. Att fixa en målgivande frispark eller straff är en assist.

Då har alltså Forsberg 22 och KDB 21.
Citera
2017-05-20, 20:05
Medlem
nitinitis avatar
Citat:
I vilket fall som helst har han ju slagit rekordet, både Bundesliga och tidningarna säger alla att Forsberg har en mer assist.

Då har alltså Forsberg 22 och KDB 21.

Tack för att du äntligen klargjorde det. Nu kan jag sova gott om natten igen.
Citera
2017-05-20, 20:19
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Nej, om du läser några inlägg upp pekade jag på att De Bruyne gjorde 20 målgivande passningar, där Forsberg nu "endast" har gjort 19.

Alltså fler enligt tidningarna men färre enligt övriga.
Citera
2017-05-20, 20:28
Medlem
Marathons avatar
Citat:
Nej, om du läser några inlägg upp pekade jag på att De Bruyne gjorde 20 målgivande passningar, där Forsberg nu "endast" har gjort 19.

Alltså fler enligt tidningarna men färre enligt övriga.

Nu är det väl ändå Bundesligas officiella statistik som ska vara den korrekta och de säger väl 18 för KDB?

Vi kan ju inte ställa två olika sätt att räkna mot varandra, om nu KDB har gjort assist som inte räknats in i officiella statistiken så är det rimligt att Forsberg också har det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in