Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-09, 16:38
  #1
Medlem
Aristocless avatar
Jag arbetar som featuretestare (och har gjort ett antal år) men har inga större erfarenheter inom testautomation vilket är ett aber då de flesta företag efterfråga denna kunskap. Jag har nu tänkt lära mig detta och behöver således lite vägledning initialt.

1. Vilket typ av testautomation är det som främst efterfrågas av svenska IT-företag (och som jag därmed bör rikta in mig på)?
2. Vilka verktyg används och hur används de för valda typ av testautomation?
3. Finns det bra sidor med praktiska guider som man bör kolla upp?
4. Hur arbetar ni med testautomation på ert företag?

Tack på förhand!
Citera
2016-03-09, 18:11
  #2
Medlem
christerys avatar
Inte svar på frågorna, men LTU (tror jag det var) kör en distanskurs med inriktning test vilket kan vara vettigare för ett nytt jobb än att lära sig hemma.
Citera
2016-03-09, 20:22
  #3
Medlem
Marxamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Inte svar på frågorna, men LTU (tror jag det var) kör en distanskurs med inriktning test vilket kan vara vettigare för ett nytt jobb än att lära sig hemma.
Låter väl kanske inte så relevant för nån som har arbetat i flera år med test?


Citat:
Ursprungligen postat av Aristocles
Jag arbetar som featuretestare (och har gjort ett antal år) men har inga större erfarenheter inom testautomation vilket är ett aber då de flesta företag efterfråga denna kunskap. Jag har nu tänkt lära mig detta och behöver således lite vägledning initialt.

1. Vilket typ av testautomation är det som främst efterfrågas av svenska IT-företag (och som jag därmed bör rikta in mig på)?
2. Vilka verktyg används och hur används de för valda typ av testautomation?
3. Finns det bra sidor med praktiska guider som man bör kolla upp?
4. Hur arbetar ni med testautomation på ert företag?

Tack på förhand!
De två vanligaste testautomatiseringstyper jag ser (givetvis bortsett från enhetstester som mer eller mindre till fullo ligger på utvecklarnas bord) är:
* API-tester, där verktyg som SoapUI är populära
* "End-to-end"-tester som går via användargränssnittet. Verktyg beror där givetvis på vad man har för UI. Inom webben är det Selenium och i mindre utsträckning Watir som gäller. Därutöver har jag inte så stor koll. För Java Swing finns FEST, men du vill -inte- jobba med Java Swing. Det finns även Sikuli som är mer allmänt och bygger på bildigenkänning, men jag tyckte det lätt ledde till väldigt bräckliga tester när jag höll på med det.

Därutöver finns det mycket annat man behöver ha koll på för att bygga en fullständig testautomatiseringshistoria för projektet man jobbar med, men det ska nämnas att man inte behöver nämna där. Tanken med testautomatisering är att underlätta den manuella testningen, vilket delvis bör göras genom att bygga fulla regressionstester, men till en början bör man leta efter lågthängande frukter - verktyg som kan underlätta under den manuella testningen. Jag har ofta skrivit små scripts för att automatisera smågrejer som jag ofta behövt göra när jag testat manuellt.

Hursomhelst. Om du faktiskt ska utveckla själva testautomatiseringsramverket som används för att implementera testerna så krävs att du är en duktig programmerare. Automatiska tester behöver hålla en hög kvalitet - ständiga false negatives (och vice versa) leder till att ingen litar på testerna. Givet ett bra ramverk för produkten du arbetar med brukar det inte behövas så starka programmeringskunskaper för att faktiskt implementera testerna, men även om det är det du vill inrikta dig mot kan det vara bra att kunna grunderna i något språk. Beroende på språk används sen ofta t.ex. JUnit, TestNG, NUnit, Cucumber, etc för att definiera upp testfallen och testsviterna.

Det är iallafall en del som ska på plats för att få till automatiska tester som ska köras regelbundet. Du behöver ofta kunna säkerställa att testerna börjar i ett känt tillstånd varje gång, ofta innebär det att du behöver trixa med nån databas och kanske ha några SQL-script redo. Testerna bör kunna köras från en Continuous Integration-server, t.ex. TeamCity, så om teamet inte redan använder ett sådant så lär det behöva sättas upp. Oavsett så behöver du förmodligen förstå dig på projektets bygg- och deployprocess (och där beror det givetvis väldigt mycket på vilka programmeringsspråk som används). Det verkar vara väldigt vanligt att testautomatiseringsrollen blandas med en devops-roll, där man har koll och ansvarar för såna saker, så det kan vara bra att kolla upp (och kanske även molnlösningar som Azure och AWS).

Förhoppningsvis fanns det nåt matnyttigt i det pladdrandet!
Citera
2016-03-09, 22:03
  #4
Medlem
Aristocless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marxama

Tack för svaret
Jag är bekant med API-tester och SoupUI och har tidigare (i mindre skala) automatiserat sviter - även om dessa aldrig används skarpt (ex kopplat till byggverktyg). Selenium har jag hört talas om, fått för mig att det är ett "inspelningsverktyg" där man även adderar kod för att skapa automation genom browsen(?).

På min avdelning finns i nuläget varken resurser eller "behov" för automation så därför kommer detta ske utanför och först och främst för min egna skull (har tankar att byta jobb). Har du någon sida du kan rekommendera där man grundligt går igenom Selenium? Självklart är jag förtrogen med Google, men ibland är det svårt att hitta guldsidorna.
Citera
2016-03-09, 22:11
  #5
Medlem
Marxamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristocles
Selenium har jag hört talas om, fått för mig att det är ett "inspelningsverktyg" där man även adderar kod för att skapa automation genom browsen(?).
Tror det var så ursprungligen, att man spelade in saker man gjorde, och det finns säkert fortfarande stöd för det, men tror att de flesta numera använder Selenium WebDriver, där du skriver allt i kod. Lär förmodligen bli mer robust, och du har troligtvis större frihet att skapa abstraktioner som är relevanta för just ditt projekt, osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Aristocles
Har du någon sida du kan rekommendera där man grundligt går igenom Selenium? Självklart är jag förtrogen med Google, men ibland är det svårt att hitta guldsidorna.
Tyvärr vet jag inte vad bäst resurs skulle kunna vara i dagsläget, minns överhuvudtaget inte vad jag använde för att lära mig det :/ Nån annan här har säkert bra tips!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback