2016-03-09, 13:20
Medlem
Panzs avatar
Jag har hrt att avdrag kan leda till skattereduktion. Kan ngon utveckla detta och frklara. r det alltid s att ett avdrag lett fram till en skattereduktion, nr det r frgan om en reduktion. Jag trodde att begreppen "avdrag" och "skattereduktion" var tv skilda begrepp, men det kanske r s att de alltid hnger samman p ngot vis.
Citera
2016-03-09, 13:45
Medlem
rolemodels avatar
Avdragen minskar beskattningsbar inkomst. Vilket leder till skattereduktion. Eller?!
Citera
2016-03-09, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panz
Jag har hrt att avdrag kan leda till skattereduktion. Kan ngon utveckla detta och frklara. r det alltid s att ett avdrag lett fram till en skattereduktion, nr det r frgan om en reduktion. Jag trodde att begreppen "avdrag" och "skattereduktion" var tv skilda begrepp, men det kanske r s att de alltid hnger samman p ngot vis.

Ett avdrag dras av frn inkomsten och en skattereduktion reducerar skatten.

Men! En del av det som vardagligt kallas fr avdrag, frmst jobbskatteavdrag och rnteavdrag, r egentligen skattereduktioner.

Fr att gra det hela nnu mer komplicerat s kan ett rnteavdrag bde vara ett avdrag och leda till en skattereduktion. Om du har kapitalinkomster s dras rntan i frsta hand av frn dessa som ett avdrag i inkomstslaget kapital men om du slutar med ett underskott i inkomstslaget kapital s fr du en skattereduktion fr underskott i kapital med 30% underskottet som reducerar din vriga skatt. Skattereduktioner dras dock bara av ifrn kommunal och statlig inkomstskatt, fastighetsskatt och fastighetsavgift men inte ifrn till exempel allmn pensionsavgift, kyrkoavgift, begravningsavgift eller egenavgifter. S ja, det r lite komplicerat.
Citera
2016-03-09, 22:03
Medlem
Generalklausulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panz

Om du i ngot av inkomstslagen tjnst, nring eller kapital har strre avdrag n inkomster s blir resultatet ett underskott. Nr det gller inkomstslagen tjnst och nring kan det finnas mjlighet att dra av underskottet mot inkomster fljande r. I inkomstslaget kapital kan underskott inte "rullas vidare" men i stllet medges skattereduktion fr underskott av kapital. Lt oss sga att du har utgifter p 50 000 kr per r men inga kapitalinkomster. I s fall innebr skattereduktionen att 15 000 kr (30 procent av underskottet) fr kvittas mot kommunal inkomstskatt m.m.

Man kan ocks f skattereduktioner som inte har ngot samband med ngot avdrag. Exempel p sdana r ROT-avdrag och jobbskatteavdrag som r rena skattereduktioner med (tekniskt sett) missvisande benmningar. Se vidare 67 kap. inkomstskattelagen (1999:1229).
Citera
2016-03-11, 00:53
Medlem
Panzs avatar
Stort tack alla fr jttebra svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in