2016-03-09, 13:50
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melonpartiet
Det riskerar att leda in på fel väg om offer ska anpassa sig efter gärningsmän.

Jag förstår inte hennes uttalande. Om potentiella gärningsmän kan välja mellan att begå en gärning eller inte, och kvinnor kan välja mellan att anpassa sig eller riskera bli offer, då blir resultatet ofelbart att kvinnor anpassar sig. Det är det enda möjliga jämviktsläget i spelmatrisen (i avsaknad av en yttre makt, som staten, som förstås inte kan vara överallt, med oändliga resurser).

Det är ju därför som det varit så viktigt att hålla andelen potentiella gärningsmän låg! Genom att ha ett gränsfilter. Fel väg är redan tagen, sedan länge. Kvinnor har valt, nu måste de anpassa sig. Till det naturliga tillståndet (som det var en så stor framgång att Sverige kunde lämna bakom sig). Tillbaka till ruta 1.

Man känner bara dysterhet över att det finns människor som fortfarande flashar sitt oförstånd offentligt som Marteus. Vilken värld lever hon i egentligen?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2016-03-09 kl. 14:09.
Citera
2016-03-09, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
TS: Din slutsats av artikeln i fråga kan du stoppa upp i röven.

Du glömde underteckna med:

"Med vänliga hälsningar, Sverigevän som förespråkar sharialagar".
Citera
2016-03-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag förstår inte hennes uttalande. Om potentiella gärningsmän kan välja mellan att begå en gärning eller inte, och kvinnor kan välja mellan att anpassa sig eller riskera bli offer, då blir resultatet ofelbart att kvinnor anpassar sig. Det är det enda möjliga jämviktsläget i spelmatrisen (i avsaknad av en yttre makt, som staten, som förstås inte kan vara överallt, med oändliga resurser).

Det är ju därför som det varit så viktigt att hålla andelen potentiella gärningsmän låg! Genom att ha ett gränsfilter. Fel väg är redan tagen, sedan länge. Kvinnor har valt, nu måste de anpassa sig. Till det naturliga tillståndet (som det var en så stor framgång att Sverige kunde lämna bakom sig). Tillbaka till ruta 1.

Man känner bara dysterhet över att det finns människor som fortfarande flashar sitt oförstånd offentligt som Marteus. Vilken värld lever hon i egentligen?

Din analys är korrekt.
Polisen kan informera och i viss mån varna. Kanske rent av upplysa om vilka områden som anses vara riskabla och vad man har för rätt att med Våld försvara sig, i den mån det är ett realistiskt alternativ.

Istället går man ut och begär att befolkningen ska gömma sig, delvis för att man själv inte försöker sköta sitt arbete.
Citera
2016-03-09, 14:22
Medlem
Läste hennes krönika och ser mest en upprörd kvinna som är förbjuden att ta ordet massinvandring och dess konsekvenser i sin mun. Istället upprörs hon helt allmänt över att sådant här borde inte få förekomma i Sverige 2016.

Det blir på något sätt mest förvirrat när man inte ser kopplingen mellan massinvandringen och den alltmer otrygga utemiljön för kvinnorna.

Vad ska man göra åt det?

Kasta skit på polisen?
Citera
2016-03-09, 14:34
Medlem
Jag skulle säga att, boendes i "förorten" så är det nödvändigt att klä sig aningen "ghetto" för att ta sig igenom ghettot utan att bli bekymrad över potentiella rånare. Jag menar, jag kan inte gå runt i 3000 kr jackor, schyssta skor, etc. Detta kommer dra till sig mycket uppmärksamhet.

Jag ser inget fel i att anpassa sig till området man är bosatt i. Det är nödvändigt i många fall att göra så.
"Vad måste jag göra för att ta mig igenom ghettot?"
"Du går i slitna kläder, snubblandes med en vodka flaska i handen; och nästa babbe du stöter på, fråga honom efter en tio krona."

Vad är det vi är efter? Möjligheten att gå ostört genom ett område. Så, vi anpassar oss till området, istället för att verbal få området att anpassa sig till oss.
Senast redigerad av carlcc 2016-03-09 kl. 14:37.
Citera
2016-03-09, 14:37
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Känns som om många skribenter just nu dansar som katten kring het gröt mer än någonsin tidigare.

Man vill så oerhört gärna tala klarspråk och kalla en spade för en spade. MEN DET GÅR JU INTE. Vi har ju åsiktskorridoren att tänka på. Denna eviga åsiktskorridor. Ett enda förfluget ord och twitterdrevet drar igång. Och det är ju det värsta som kan hända, eller hur?

Därför blir det många halvkvädna visor och kryptiska texter där vi andra får sitta och försöka lista ut vad som egentligen ville sägas.

Ska vi någonsin kunna tala klarspråk i svensk media igen?

Det känns fortfarande avlägset.

Vi lever i en sjuk tid.
Citera
2016-03-09, 14:39
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
En riskananlys för ju alla i allting och så bör det ju vara.

Ställer jag en cykel utan cykellås så får jag delvis skylla mg själv om den blir stulen.
Blir jag som man full på krogen så är det ju även delvis mitt fel om jag sen blir rånad.
Surfar jag utan virusskydd så får jag skulla mig själv om jag får virus på datorn.
Går en kvinna ensam och full på krogen i en stad fulla med araber och negerer om hon då blir utsatt för sexualbrott så får hon delvis skylla sig själv.
Osv osv osv osv.

-man skulle kunna ta precis samma argument som kvinnorna gör nu att, varför ska inte en kille kunna gå på krogen utan att riskera att bli nerslagen?

Jag fattar inte varför det skulle vara annorlunda bara för att kvinnor gör sig själva till offer gång på gång. Eget ansvar, verkar ju inte som kvinnorna (som hörs) hört talas om. Det handlar inte om en kvinno eller mans fråga, det handlar om att blir av med smustsmänniskorna för ALLAS väl och ve.

I övrigt är det ju jättebra att polisen går ute med information så att alla kan göra en egen bedömning. Punkt.

Att falla för frestelse är synden, inte att framkalla den. Hela den mänskliga civilisationen vilar på denna moraliska stötesten.
Citera
2016-03-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Läste hennes krönika och ser mest en upprörd kvinna som är förbjuden att ta ordet massinvandring och dess konsekvenser i sin mun. Istället upprörs hon helt allmänt över att sådant här borde inte få förekomma i Sverige 2016.

Det blir på något sätt mest förvirrat när man inte ser kopplingen mellan massinvandringen och den alltmer otrygga utemiljön för kvinnorna.

Vad ska man göra åt det?

Kasta skit på polisen?

Ja, alltså det är ju hennes egen oro över som gör att hon plötsligt blir förespråkare för sharialagar i avseende klädsel med mera.
Känns som att hon trampar rejält i klaveret.
Citera
2016-03-09, 14:45
Medlem
W.Smiths avatar
Intelligensreserven befolkar tråden uppenbarligen. Ingen verkar ha läst eller förstått artikeln.

Jag antar att ni som inte förstod vanligtvis brukar få era nyheter serverade från programmet Klartext, så det är klart att det blir svårt att förstå när man måste läsa ord som är längre än sex bokstäver. Hur som helst så belyser krönikan hur vänstern/etablissemanget försöker anpassa verkligheten efter ideologin och inte tvärtom. Det är själva kärnan i det hon har skrivit. TS borde kanske i och med sin rubriksättning begrunda uttrycket "som Fan läser Bibeln"...

Förövrigt håller jag inte med henne i stort, jag anser varken att Polisen ska gå ut och "varna" allmänheten på det här viset eftersom förtroendet undermineras än mer, eller att CCTV skulle vara i närheten av ens ett steg på vägen mot en lösning.
Citera
2016-03-09, 14:51
Medlem
MrMarios avatar
Går ju att tolka krönikan lite hur man vill, men jag tycker tolkningen i TS känns rejält ute i diket. Tycker inte det framstår som att Matteus förespråkar burqa och invandring, snarare menar hon att vanligt folk inte har möjlighet att leva enligt feministiska utopin utan måste anpassa sig till den allt otryggare verkligheten i Sverige. Sossekärringarna och "kriminologen" gillar ju inte varningar, eller "alarmism", eftersom det skadar fantasin om den lugna harmoniska mångkulturen. Marteus framstår som att vara rätt vaken inför verkligheten i dessa dagar. Som kvinna är det väl bara dumt att gå ute själv på natten och riskera livet som nått sorts statement för feminism och mångkultur?
Citera
2016-03-09, 14:55
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elliot1990
Nu går utvecklingen snabbt. Från att predika feminism predikas att kvinnor ska anpassa sig efter medeltida värderingar vi har importerat. Det var inte så längesedan media proklamerade att en kvinna ska kunna gå naken en sommarkväll i centrum utan att en får oinbjudna blickar riktad mot sig. Nu diskuteras separata badtider för män och kvinnor utan att media ifrågasätter. Det är det jag säger. Media är farliga, media är kappvändare.

Finns det något häftigare än en Slöja?
Fråga H&M ägare Persson, mannen som vill ha en ny svensk underklass in i sina skitbutiker.
Citera
2016-03-09, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melonpartiet
Ann-Charlotte Marteus, ledarskribenten som har lite svårt att besluta om hon är jätteglad eller jättekritisk mot invandringen, kastar i dag in en ny brandfackla.
Den bör tolkas som att hon nu ändrat sig igen och nu vill anpassa Sverige efter religiösa dårar och kvinnohatare.
http://www.expressen.se/ledare/ann-c...a-i-ostersund/

Polisen i Östersund har dragit på sig mycket kritik efter måndagens presskonferens där man rekommenderade "människor, speciellt kvinnor, att inte röra sig ute ensamma på natten". Skälet till varningen är att det har skett sex överfall på kvinnor i staden under några veckor.
.
.
.
.
Och en feministisk utgångspunkt borde vara att realism är en bättre förutsättning för kvinnofrid än rosa drömmar.

Till att börja med innehåller texten uppenbart medvetna lögner:
1. Marteus skriver genomgående om att polisen "varnat kvinnor" och fått kritik för detta. Vilket är lögn.
2. Den kritik som riktats är mot att polisen uppmanat kvinnor att anpassa sin frihet efter deras varning. Varningen som sådan har inte kritiserats.
3. Detta manifesteras tydlig då hon klippt sönder citaten:

Marteus återger detta citat skriver:
"det blir fel om man uppmanar kvinnor att anpassa sig till kriminella".
Googlar man så ser man att citatet i sin helhet är:
- Jag förstår polisens vilja att informera och upplysa, men det blir fel om man uppmanar kvinnor att anpassa sig efter kriminella. Det riskerar att leda in på fel väg om offer ska anpassa sig efter gärningsmän.

Det senare citatet är fullt logiskt, speciellt när det i samma text föreslås mer poliser för att kunna jobba mer på fält.

Slutsatser:
I förlängningen menar Marteus att det är i sin ordning att befolkningen ska anpassa sig efter kriminella som slår kvinnor.
Som en konsekvens av det menar hon alltså att du inte ska ha en dyr jacka, visa din mobiltelefon eller bära kontanter på dig - då detta tenderar öka risken för rån. Då är det bättre att anpassa sig efter rånaren.
På samma sätt bör svenska kvinnor bära heltäckande dräkter för att minska risken för våldtäkter.

Jag kan för min värld inte förstå hur Expressen kan förespråka denna linje, men så gör man i alla fall.

Ännu längre förlängningen menar Marteus och du att våldtäktsmännen ska anpassa sig efter kvinnorna och vägra våldta dem när kvinnorna säger att de har huvudvärk.
Eller som någon annan tyckte. Kvinnorna borde inte våga vara hemma hos sina män.

Vilken är den journalistiska frågan. Om Expressens bara borde anställa ledarskribenter som inte har någon avvikande åsikt?
I så fall håller jag inte med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in