2016-03-09, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Var fasen bor man då? I Norrlands inland någonstans? Snittpriserna på hus i Sverige är ju betydligt högre.
har sett ett schysst hus med tillhörande mark för 350k i djupaste norrland.

location location location
Citera
2016-03-09, 14:32
Medlem
johanjosefssons avatar
Jag vet inte vad folk gör, men själv brukar jag handla för mina pengar.
Citera
2016-03-09, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Var fasen bor man då? I Norrlands inland någonstans? Snittpriserna på hus i Sverige är ju betydligt högre.

Snittpriserna är högre? Jaha? Mer än hälften av bostäderna ligger ju under snittpris
Citera
2016-03-09, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smakenavurin
vad är det som är konstigt menar du ts? jag har ett skitjobb men får ut drygt 20 varje månad och kan lätt lägga undan 12k+ av dessa om jag skulle vilja. faktum är att jag just nu sitter och tittar på ett kuvert där jag har ca 55k+ som ligger och skräpar i kontanter

allt handlar om utgifter och inte inkomster som många verkar tro

<---This. När man slutar ta lunchen på stan varje dag, slutar med middag på restaurang 2 ggr i veckan, slutar med onödigt dyrt ekologiskt - som egentligen bara är skräp, inte köper ny mobiltelefon en gång per år, skippar dyra abonnemang på telefon/tv, skippar att ha bil, inte åker utomlands 3 ggr per år.

Ja börja lev lite snålt, så ser du snabbt att 20000kr räcker rätt långt per månad. Om du bor för 3500kr, äter för 2500kr och diverse nöjen för 1000kr per månad så har du 13000kr över.
Citera
2016-03-09, 15:44
Medlem
Celiakis avatar
Om de har belåningsgrad på 85 % får de idag en ränta hos SBAB på 1,69 %. Det innebär att deras räntekostnad är ca 900 kr i månaden.. med amortering(krav) på 1200 kr är vi alltså uppe i 2100 kr för lånet på huset. Oavsett övriga driftskostnader på huset så bor de högst sannolikt billigt. Tänk på TS att det ofta blir billigare när man bor 2st i ett hushåll, om de har barn så är de säkert mycket hemma vilket innebär hemlagad mat osv. Med två löner borde de ha råd att köpa barnvagnar, köra bil och även renovera lite. Man blir ofta mer benägen att spendera när man bygger familj också, kanske det man väntat på länge.
Citera
2016-03-09, 16:42
Medlem
vasaduellers avatar
Pengar på banken, föräldrar, svartjobb, "sidointäkter", sms-lån, kreditkort eller helt enkelt supersnåla som förnekar sig själva allt gott i livet som inte går att visa upp för grannarna.
Citera
2016-03-09, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drabek
Hej!
Jag undrar hur folk gör med pengar? T.ex en kompis han jobbar på industri och plockar ut runt 21k och hans tjej är undersköterska och får väl kanske 16-17.

Dom har köpt ett hus för 750k, en volvo från 2012, renoverar huset hela tiden, nyss fått barn och köpt ny barnvagn, bebiskläder etc, (när man köper allt nytt så är det ju sjukt dyrt med barn).

Hur har dom råd? Han verkar alltid ha pengar också till att köpa material till huset, köper ofta nya verktyg etc. Hur får han/hon pengar till att köpa nya verktyg och renovera huset, köpa relativt ny bil osv? Dom har ju inga monsterlöner precis.

Jag förstår ju att dom har lån på hus och bil, men renoveringarna då?? Dom målade om huset i somras, gjorde om garaget med nya väggar, tak, lampor, nu håller dom på med tvättstugan, ny torktumlare, ny bänkskiva, anställt folk att lägga nytt golv, bänkar etc.
Vart kommer dom pengarna ifrån??

Vill gärna flytta till hus jag med men jag tror inte jag har råd, men när man ser att dom håller på att renovera, köpa barnsaker, hobbydelar etc så undrar man ju..

MVH
Drabek

Svaret ligger ju givetvis i att huset, för en barnfamilj, bara kostade 750k. Detta inga pengar alls, folk köper ju t.o.m. bilar för högre pris. 750k är vad man skulle betala i kontantinsats för en lägenhet för en barnfamilj i en storstad.
Citera
2016-03-09, 18:09
Medlem
beastlyys avatar
Fast ifall han tjänar 21k hon 17k netto. Tillsammans blir det 38 000 + barnbidrag.

Det kommer man ganska långt på i Sverige, ifall man prioriterar sina pengar. Verkar som de lägger mycket pengar på renovering osv vilket i sig är en investering på huset. Så de kanske sätter sprätt på varje krona från lönen, istället för att spara som andra gör. Sedan köpte de huset för endast 750 000 vilket gör att lånet blir lite = lite ränta, sedan kanske de inte amorterar så mycket på huset vilket ger de mer utrymme i budgeten för de sakerna du tydligen blir avundsjuk eller förundras över.
Senast redigerad av beastlyy 2016-03-09 kl. 18:15.
Citera
2016-03-09, 18:21
Medlem
arakas avatar
här är svaret. https://www.compricer.se/borantor/#t...s_to_two_years.
löjligt låga räntor, ränteavdraget och fasta inkomster räcker mer än väl till villa, volvo och vovve.
Citera
2016-03-09, 18:31
Medlem
KlopFers avatar
Gillar att folk bara antar att andra lever på lån, kredit och obetalda fakturor. Vad är det som säger att huset inte är en bra investering? Han kanske fick ett bra pris och kan göra det mesta jobbet själv för att renovera upp och sedan få en uppvärdering av bostaden.

Att skaffa barn kostar pengar, det vet alla. En del kanske lägger sina pengar på skräpmat och onödig konsumtion andra köper verktyg och försöker bygga ett så fräscht hem som möjligt.

Sluta noja och räkna själv på vad du kommer ha råd med och utgå ifrån det och inte jämföra vad din polare + flickvän.
Citera
2016-03-09, 18:35
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drabek
Hej!
Jag undrar hur folk gör med pengar? T.ex en kompis han jobbar på industri och plockar ut runt 21k och hans tjej är...

"Plockar ut", är han egen företagare?
Citera
2016-03-09, 18:46
Medlem
Dom har garanterat massa blanco lån samt sms-lån. Ta det lugnt, sanningen kommer komma ikapp dom. Då kommer han få börja sälja av sina saker, till sist sälja sitt arsle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in