Citat:
Ursprungligen postat av insomnia
Om du orkar specifiera dig lite mer på åtminstone någon av artisterna du listade hade det uppskattats.
Bara nämna lite låtar eller album, riktlinjer helt enkelt.

Ok - då nämner jag
Deep Purple nu.
Handlar i och för sig inte så mycket om symfoni/prog - men det är jävligt kompetent och varierad rock!
Album:
In Rock - 1970
Purplarnas genombrottsskiva. Första spåret
Speed King har en av hårdrockhistoriens mest orgasmiska inledningar. Först en kakafoni av ljud (gnisslande gitarrer, hammondskrål) som plötsligt övergår till en kyrklig lågmäld klassisk-inspirerad orgelslinga för att sedan bryta loss i Ian Gillans rock´n´roll ösiga stämma.
Child in time innehåller en av Ritchie Blackmores bästa solon. Gillans sång under de lugna partierna är så mäktig - långt ifrån de kraxningar han presterar idag.
Fireball - 1971
Antagligen deras mest experimentella platta (om man bortser från skivorna som släpptes innan genombrottet). John Lords hammondsolo på
No no no är mixat så att man nästan hör hans fingrar slå mot tangenterna.
Anyones daughter är en komisk country/pop-sång?
Demons eye svänger så man kan inte sitta still. Gillan var nog aldrig bättre än på den här skivan.
Machine Head - 1972
Här hittar man fler hitlåtar än på någon annan Purple-platta.
Highway Star är en enkel, men effektiv, rocklåt. Sedan har vi ju
Smoke on the water - alla luftgitarristers moder! Har man inte hört den låten så har man inte trätt in i 70-talsmusiken på riktigt. Bästa låten på skivan är nog ändå
Lazy - här har vi återigen en inledning som man kan höra på om och om igen. Blackmore´s första licks är klockrena - sedan övergår dom till rivig blues. Här avlöser gitarren och orgeln varandra i det ena skönare solot efter det andra. I mitten kommer Gillan in med bluesig sång och munspel.
Jag håller mig till dessa tre album - men om sanningen ska fram så finns det inget dåligt Deep Purple album. Det finns bara extremt bra och bra.