2026-05-29, 17:40
Medlem
Hitkavalkad för maj -79
Mina favoritlåtar:

Abba – Does your mother know (apr -79) lättsam, rask, glammig, en av mina Abba-favoriter...
Frank Mills – Music box dancer instrumentellt pianostycke, sött, så typiskt sjuttiotal, först utgivet 1974, kanadensare på Usa-listan,
Donna Summer – Hot stuff (apr -79) mycket känd discorökare,
Cheap Trick – I want you to want me (originalet utgavs -77; denna konsertversion på LP okt -78) lysande, rask, gladpop ... wikipedia kallar det "kraftpop".
Eruption: One Way Ticket (jan -79) förtjusande söt sångerska, och ännu en av de stora discoklassikerna, nytolkning från en femtiotalare.
Jerry Williams - I can jive (1979) Minns en musiklektion i skolan när mina dryga klasskamrater krävde att få höra den här hela lektionen... Jag var inte så förtjust i den då, men det har ändrat sig med tiden. Såg honom göra en krogshow på 90-talet. Tydligen skriven för Williams av bl a Caj Högberg, doldis ...

Några ytterligare utmärkta...

Blondie – Sunday girl (sept -78) svårgripbar låt, mellantempo, elegant, känd, mitt i strömfåran,
Roxy music – Dance away (mar -79) pinnar och kastanjetter, storartad elegans, slog på englandslistan.
Serge Gainsbourg – Aux armes et caetera (utan film; -79) stillsamt pratsjungeri till reggaetakt, fast bakgrundssången, ger det snarast karaktär av zouk! / tio år senare låter den ganska annorlunda... Paris 1988.
The Jacksons – Blame it on the boogie (sep -78) här torde Michael vara 20 år och har full kontroll på fötterna, vilka piruetter! Stunsig disco,
Boney M – Dancing in the streets (-79) originallåt av Farian, stunsig disco, slog i Danmark, ... samtidigt slog Horey horey , it´s a holi-holiday, (mar -79) på englandslistan, sambatakt, lättsam, kul att titta på, partygladpop.

Några extranummer för den som ännu inte fått nog:

Richard Jon Smith – Michael Row the boat ashore (utan film, -79) sydafrikansk nytolkning av gospelklassiker som ter sig väldigt Boney M-inspirerad,
Michele Torr – Discomotion (-79) luftig schlager i mellantempo, slog i Frankrike
Francis Cabrel – Je l´aime a mourir (-79) Stillsam schlager, slog i Luxemburg.
Clout – Save me (-79) boogiesväng från sydafrikanska tjejgruppen, nytolkning av original från -76. Slog i Västtyskland.
Tuomari Nurmio ja Orpojen tuki: Valo yössä (-79) urprungligen tydligen en slags säregen zigenarswing (länken, utan film), men samma år gavs också en Valo yössä twist ut... senare versioner på youtube är snarare blues..
Factory – Poängsamling (-79; utan film) socialrealism från tonåren , slog på Poporama.
Celia (Cruz) & Johnny (Pacheco) – El guaba (-78, utan film) snabb merengue som svänger bra. Slog i Puerto rico. Pacheco från Dominikanska.
Citera
2026-05-30, 08:18
Medlem
Hitkavalkad för juni -79

Månadens bästa i min smak:
Earth, wind & fire – Boogie wonderland Discoklassiker, lite sliten, svänger rejält, Redan nämnd 4 gånger i tråden.
Tubeway army – Are friends electric Tjocka ljudmattor av syntklanger, Gary Numan, futuristiskt, pekar ut riktningen mot 80-talet.
Anita Ward – Ring my bell de där digitaltrummorna förknippar jag starkt med 1979. Snygg disco i något långsammare takt.
Alan Sorrenti - Tu sei l'unica donna per me Ljuv, vacker schlager, väldigt italiensk,
Dr Hook – When you´re in love with a beautiful woman (-78) vacker och ljuv, mjukrock i deras egen stil,
Xandra – Colorado Hollands esc-bidrag (#12) som tydligen slog bättre i Danmark än hemma, käck klatschig gladpop, glad överraskning!
Elo – Shine a little love glammig, jublande, galopperande,

Några ytterligare utmärkta:

Randy VanWarmer – Just when i needed you most ljuv ballad, olycklig kärlek, stilen typisk för sjuttiotalet, amerikan på Usa-listan.
Rickie Lee Jones – Chuck E.´s in love sofistikerad jazzpop, högst säregen , hennes debutsingel, tycks ha blivit hennes enda topplistehit. Några år senare köpte jag "Woody and Dutch on the slow train..." på singel, tycker nog ändå den är ännu coolare.
Miguel Bose - Super superman rask schlagerpop i discons tid, "come to 54", på engelska, lättsamt, uppskruvad publik, (enligt wikipedia hade Studio 54 stängts redan i februari). Slog i Italien.
Shadows – Theme from the deer hunter (Cavatina) Kanske enda versionen av Cavatinan som faktiskt slog på singellistorna, stilla harmoni, Slog i Holland.

Några extranummer för de avancerade...:

Sister Sledge – We are family känd disco, fyra systrar på riktigt, slog i Usa.
Donna Summer – Bad girls Hon är stekhet på listorna nu, Moroder producerar fortfarande,
Michel Sardou – Dans la meme annee börjar lite tveksamt men från refrängen är den en utsökt elegant schlager, mellantempo, utan vettig film. Samtidigt också hans Deborah, lättsam schlager i mellantempo. Jean Ferrat i låtfilmen.
Sheila B. devotion – Seven lonely days discoversion av låt från -53, lättsam, slog på Poporama.
Johnny Ventura – La suegra (utan film) larmig merengue, snabb, svängig, slog i Puerto rico, sångaren från Dominikanska.
Senast redigerad av slaktarmick 2026-05-30 kl. 08:38.
Citera
2026-06-05, 07:46
Medlem
Hitsammanställning för juli -79.
De bästa i min smak:

Umberto Tozzi - Gloria originalet, lysande italiensk schlager,
Johnny Hallyday – Qu´est-ce que tu croyais rockigt tunggung, alltid med påkostade scenproduktioner och storartad inlevelse.
Hermanas Goggi – Estoi bailando påminner kanske lite om Baccara, men det är faktiskt två italienska systrar Daniela & Loretta Goggi, och låten tidigare utgiven på italienska (Sto ballando). Utmärkt schlagerdisco. Slog i Spanien.
Dschingis Khan – Moskau käck refräng, klatschig gladpop i discotakt. Slog hemma i Västtyskland.
Kiss – I was made for lovin you lysande melodisk glam eller hårdrock. Slog i Holland.
Dolly Dots – Boys mellan Ingmar Nordströms och Shangri-las, ungefär, man måste ju le... utomordentligt charmigt. Slog i Belgien.
Exile – How could this go wrong lyssna på klangerna, det är så sommaren -79 på kornet, slog på Poporama.

några ytterligare utmärkta:

Dave Edmunds – Girls talk bortglömd men utsökt rask radiopop, tydligen nytolkning från Elvis Costello-original.
Chic – Good times känd disco,
Chilly – For your love (-78) tysk, glammig discoversion av Yardbirds låt. Stor glad överraskning! Slog i Sydafrika.
Adriano Pappalardo - Ricominciamo typisk storslagen italoballad med barnkör, mäktig allsång i länken från 2000. Låtlistan för Festivalbar 1979 är väldigt imponerande...
Gert Magnus band – Schools out somrig, Beachboysaktig, gladpop, Slog i Danmark.
Gerry Rafferty – Down the line från -78, tillbakalutad mjukrock, Slog nu i Argentina.

Några extranummer för de inbitna:

Sex pistols – C´mon everybody larmig, punkig nytolkning; slog i England.
Boomtown rats – I don´t like mondays motbjudande text, sliten, men förstås mycket känd,
David Naughton – Makin it (-78) poppig, rask, lättsam disco, på Usa-listan.
Night – Hot summer nights Sugande arenapop, tydligen nytolkning, Engelskt band som fick denna sin enda hit på australiska listan.
Wings - Goodnight tonight pinnar, luftig, lite såsig... tycker inte melodin är så märkvärdig, men arrangemanget är fantasifullt och variationsrikt,
Golden Earring – Weekend love Ganska udda poprock för denna tid, slog i Holland.
Gibson Brothers: Cuba latinoinspirerad disco, franskkaribiska bröder, stor radiohit
Magnum Bonum - Marie (utan film) svängig socialrealism, men för oss som förstår svenska riskerar väl den lite olustiga texten att ta över uppmärksamheten ; nådde nu Heta högen.
Los joao – Disco samba faktiskt en mexikansk grupp som kör ett potpurri i högt tempo,
Jane e Herondy – Por muitas razoe eu te quero (-78,), gullig duett, sambaaktig, sval, romantisk, slog i Brasilien.
Senast redigerad av slaktarmick 2026-06-05 kl. 08:32.
Citera
2026-06-06, 16:18
Medlem
Hitsammanställning för augusti -79
Månadens bästa listhits i min smak:

Cliff Richard – We don´t talk anymore elegant, stor radiohit, stilig falsett,
B A Robertson – Bang Bang rask, lättsam, klatschig pop med snygg låtfilm,
The knack – My sharona wikipedia hävdar att det är amerikansk "kraftpop"; uppenbart är det ju energiskt, kraftfullt, raskt, klatschigt; whoo!!
Pupo - Forse en av de vackraste melodier jag känner till, italoballad förstås, lite vemodig. Jag tänker att vemod gör sig bäst på språk jag inte förstår.
Julio Iglesias – Quiereme mucho evergreen från seklets början, men det här måste väl ändå vara den mest kända tolkningen, ljuv och vacker.
Boney M – Gotta go home Min favorit med dem, jag förknippar den med Clabbes Rakt över disc, lysande disco,
( Ebba Grön - Vad Ska Du Bli) (utan film) min Ebbafavorit, testades denna månad på Poporama utan att nå heta högen. Punk med en text som fångade mig och säkert många tonåringar.

Några ytterligare utmärkta...

(... Presenterades på Poporama utan att nå Heta högen gjorde även Ulf Lundell - (Oh la la) Jag Vill Ha Dig )
Roxy music – Angel eyes fräna klanger, det låter redan 80-tal,
Buffalo & Peter Vee – Magic carpet ride (utan film) påminner om Raising my family!, sydafrikansk disco, variationsrik, svängig, Tydligen en nytolkning från Steppenwolf.
Dalida – Monday, tuesday svängig disco,, storartad utstrålning, Toto Cutogno skrev,
Abba – Voulez-vous rask pop i discotakt,
Frank Zappa – Bobby Brown säregen och mycket känd, enkelhetens skönhet men radiosliten

Några extra låtar som överkurs:

Ian Dury & Blockheads – Reasons to be cheerful pt 3 pratsjungeri, säregen, funkig, slog i England.
Earth,wind & fire – After the love has gone tryckare, refrängen är ju ändå skapligt tjusig; som en smekning mot öronen,
John Stewart - Gold amerikansk mellantempopop, bilåkarmusik, slog i Kanada.
Jean-Michel Jarre – Equinoxe 4 nervigt, blippigt, i hans eget musikaliska universum, slog i Luxemburg.... liksom:
Supertramp – Goodbye stranger mellantempopop för radio eller spisande, lätt suggestiv, sofistikerad,
Saragossa band – Rasta man svängig pop, väldigt tysk i Boney Ms anda, slog i Österrike.
Antonia Rodriguez – La bamba spansk sångerska med tyskt skivbolag slår i Peru med discoversion, den verkar ju vara svår att misslyckas med... (Jämför även Pussycat - Doin la bamba, aug -80.)
Denise Emmer – Allouete brasilianskt, lågtempo, låter sval fransk sängkammarpop i mina öron,
Lill-Babs svenska version av "Colorado" gjorde nu en vända på Svensktoppens övre halva.
Senast redigerad av slaktarmick 2026-06-06 kl. 16:57.
Citera
2026-06-06, 17:22
Medlem
Hitsammanställning för september -79

Mina favoriter:

Elo - Don´t bring me down "Kruss"--- Jag har tyckt att den här låten är helläcker ända sedan den var ny, bra driv,
Gary Numan – Cars futuristiska, lite kalla klanger, påverkade väl sin tid.
Status Quo – Whatever you want Ännu ett exempel på enkelhetens skönhet,
Secret Service - Oh Susie som ytterligare en förpost till åttiotalet; rask, strömlinjeformad tonårspop Det finns en tidigare svensk version med "Ola +3" "Oh Susie (Bara vi två vet) "
Staffan Percy - Drömmens skepp ljuv vispop som slår på Svensktoppen och en lysande inspelning från Sveriges television... Jag gillade låten redan då, som tonåring.
Sonora dinamita – La cadenita colombiansk, svängig cumbia.

Några ytterligare utmärkta...:

Blondie – Dreaming trumslagaren dunkar på bra, dagrömmeri, utsökt pop,
The flying lizards - Money Engelsk, säregen nyvågversion av låt som även Beatles gjort, Slog i England. När tv-playback blir en egen konstform...
Herb Albert – Rise vemodigt instrumentalnummer, funkigt, slog i Usa
Christie Allen – Goose bumps rask australisk pop med dominerande koskälla
Karen Cheryl – Show me you´re man enough rask, svängig, söt och lättsam fransk tuggummipop, ett år senare (sep -80) slog hennes franska version... Le marche des machos’
Eric Charden – Lete s´ra chaud har möjligen stulit refrengen från "you keeps me hanging on", men resten är ju skapligt variations- och infallsrik larmig disco,
Shirley Bassey – This is my life gammal låt, musicalaktig, från sextiotalet, nu i nyinspelning i discotakt, slog i Belgien , storartad sångerska förstås, inlevelsefullt.
Nick Straker band – A walk in the park utmärkt discopop, engelskt band, slog i Schweiz.
Marvin Santiago – Fuego a la jicotea larmig salsa i högt tempo, svänger furstligt, (till sist tvingades de dra ut kontakten!) slog i Puerto rico.

överkurs för den som inte kan få nog...:

Bellamy brothers – If I said you had a beautiful body… sentimentalt, country, foxtrot, finns nog på många dansbands repertoar.
Police – Message in a bottle mycket känd radiohit som jag själv har lite svårt för,
Charlie Daniels band – The devil went down to Georgia historieberättande med flyhänt fiolspelman, ja, jag är road! Slog i Usa.
Adriano Celentano - Soli schlager med ljuv refräng,
Joe Dassin – Le dernier slow ljuv lågtempo, nytolkning av italiensk låt, Blu, passar ju Dassins profil, och han har en behaglig röst, men helheten fördärvas av en skärande gäll elorgel i slutet , jfr sep -80 Azul.
Wiz stars & Diana Ross & Michael Jackson – A brand new day storslagen dansscen från Trollkarlen från Oz. Slog i Holland.
Trigo limpio – Maria Magdalena (1978) spansk folkpop, ganska söt, som ännu en en smekning mot öronen, slog i Costa rica
Citera
2026-06-07, 13:30
Medlem
Hitsammanställning för oktober -79

Mina favoriter:

Buggles – Video killed the radio star Tidlöst klatschig pigg pop, snygg dynamik mellan sångarna; videokassetten är mediumet som är på modet i tiden.
Ellen Foley – We belong to the night storslaget, lite pompöst, lätt att tänka på Bonnie Tyler, fast tydligen ska man hellre koppla henne till Meat loaf som hon sjungit med; (Paradise... -77) låten var hon dock själv med om att skriva och skivan producerades visst av Ian Hunter och Mick Ronson efter Phil Spectors mönster... ljudupplevelsen närmast omtumlande,
Suzi Quatro – She´s in love with you glam i galopperande takt, romantisk, sympatisk, Chinn & Chapman.
Abba – Gimme gimme gimme i tidens framkant klangmässigt, förstås, svängig disco, mycket känd naturligtvis,
City boy – The day the earth caught fire Mellan Queen och Supertramp, ungefär, sofistikerad, rask, omtumlande, som en rockopera,
Intermezzo - Kom och ta mig partypop och pacifism; ett av Pumpbolagets slagnummer ,

ytterligare några utmärkta... :

Michael Jackson – Don´t stop til you get enough Samarbetet med Quincy Jones inleds, solokarriär, annars följer han väl vad som kan förväntas efter de senaste Jacksonslåtarna... svängigt och elegant,
Laurika Rauch – Kinders van die wind stillsam visa på afrikaans, söt, vacker , sen länk 2025.
Bob Dylan – Man gave names to all the animals tillbakalutad och känd, slog nu i Luxemburg.
Baccara – Ay ay sailor man måste ju le... oemotståndligt charmig gladpop i min smak,
Göran Rydh – Keep on joggin (utan film) flåsande andhämtning, säregen svängig disco,

Några extra som överkurs..._

Little river band - Lonesome loser australisk mjukrock eller arenarock, slog i Kanada.
Fleetwood Mac – Tusk säregen rytm- och trumslagarfest, slog i Australien
Kiss – Sure know something glammig mellantempopop
Stingray – Better the devil you know sydafrikansk hårdrock,
Racey – Boy oh boy lättsam, rask, tuggummipop; slog i Sydafrika.
Viola Valentino - Comprami rask takt med bra driv, halvviskande, mjuk röst, svängig pop, slog i Italien.
Kim Larsen – Blip-båt stillsamt historieberättande, ganska känd,
Marie Bergman - Lugnare vatten (utan film) ljuv, somrig version av Kjell Höglunds låt, slog på Svensktoppen,
Senast redigerad av slaktarmick 2026-06-07 kl. 13:35.
Citera
2026-06-12, 15:08
Medlem
Hitsammanställning för november -79; ovanligt få riktigt kända radiohits...

Mina favoriter:

Michel Sardou – Ils ont le petrole mais cest… utmärkt schlager med bra tryck och orkesterarrangemang.
Pedro Marin – Que no låter som italoschlager och kompositören är också italienare, klatschig,
Lea Laven - Ei oo, ei tuu schlager i högt tempo av sextiotalstyp, käck,
Kim Larsen: Dagen før (utan film) Åh vilket överraskande återhörande - den här hade jag glömt!! Storartad nostalgi. Lite fånig text, kanske, men melodin har enkelhetens skönhet.
Smokie – Baby, It´s up to you (utan film) glam, varierar ljuvt med klatschig refräng,
(Rainbow - Since You've Been Gone) glammig svängig, rock, halvhit i England, nådde nu Heta högen på Poporama, nytolkning.
(The selecter - On my radio lättsam ska, halvhit, #8 i England, men en av mina skafavoriter. Snyggt playbacknummer.)

Några ytterlligare utmärkta:

Queen – Crazy little thing called love rockabilly, Slog i England.
Summer / Streisand – No more tears (utan film) tar fart halvvägs, smäktande svängig discoduett, de verkar aldrig ha gjort den tillsammans på scen. Moroder producerar. Se dock Summer & Tina Arena
The knack - Good girls don´t rask, sextiotalsaktig, lättsam,
Ottawan – D.I.S.C.O. käck och svängig disco, man måste ju bli glad av detta! Slog i Frankrike.
Johnny Hallyday – La fin du voyage Storslagen suggestiv spisarmusik, urtjusigt konsertarrangemang,
Dolly Dots – Radio Låter som en Abbapastisch, svängig gladpop, slog i Belgien.
Frank Zappa – Joes garage (utan film), säregen, variationsrik spisarmusik,

Överkurs för de avancerade...:

Eagles – Heartache tonight Känd arenarock,
Commodores - Still lågmäld ballad, ljuv. Slog i Usa.
Mi-sex – Computer games syntblippig rask australisk pop,
Supertramp – Take the long way home sofistikerad sjuttiotalspop, munspel, slog i Luxemburg.
Ana Belen – Agapimu säregen söt folkpop, med kör. Slog i Spanien.
Earth & fire – Weekend mellantempopop med drag av reggae, xylofon; slog i Holland.
Ritz:- Locomotion nytolkning med nervig discopuls. Slog i Finland.
Magnum bonum – Lover boy (utan film) rask pop, bra driv; slog på Poporama.
Tomas Ledin - Not bad at all (utan film) disco, och falsettsång, svänger bra.
Senast redigerad av slaktarmick 2026-06-12 kl. 16:07.
Citera
2026-06-13, 10:02
Medlem
Hitkavalkad för dec -79
de bästa i min smak...

KC & the sunshine band – Please don´t go ljuv och innerlig
Tequila – Me vuelvo loco snabb gladpop, sångaren twistar, lysande partymusik
Luv – Oh, yes I do gulligt , romantiskt, säreget, såå sjuttiotalstypiskt vid slutrakan, slog i Holland.
Manuel & Pony – Das lied von Manuel ungdomar i adventstid, käckt, vackra röstklanger; slog i Västtyskland.
Viola Wills – Gonna get along without you now "aha, mhm", tillbakalutad discofavorit, amerikanska på belgisk lista,
Paloma san Basilio – Libre storslagen schlager med utmärkt spansk sångerska, slog i Chile.

Några ytterligare utmärkta:

Abba – I have a dream lågmält, innerligt, i adventstid; samtidigt slog också den spanska versionen, "Estoy sonando" i t ex Costa rica.
Heather Parisi - Disco Bambina nu 1979 var hon 19 år, käck, lättsam, ett dansfenomen, påminner väl om 60-talets yrväder Rita Pavone.
Loretta Goggi - L'aria del sabato sera tjusig italoballad, vacker.
Howard Carpendale – Nachts, wenn alles schläft otvungen schlager om olycklig kärlek,
Secret service – Ten o´clock postman mera lättsam pop med årets klanger; slog på Poporama.

Överkurs för entusiaster:

Pink floyd – Another brick in the wall (pt 2) tungt och dystert, med barnkör, svårt sliten, stor världshit under början av 1980,
Fiddlers dram – Day trip to Bangor säregen folkpop, käck, välkänd, slog i England.
Rupert Holmes – Escape (pina colada song) tillbakalutat historieberättande, mycket känd, texten tröttnar jag snabbt på, men melodin sätter sig ju lätt i skallen,
Alain Chamfort – Manureva synt- och trumklangerna är väldigt tidstypiska, mellantempopop med lätt sentimental sång, i decennieskarven. Inte så långt från Secret service.
Johnny Hallyday – Ma gueule kraftballad, som vanligt med storartad inlevelse, dyster ton; slog i Luxemburg.
Freddie James – Get up and boogie 14-åring sjunger svängig disco, amerikan på holländsk lista.
Frank Duval – Todesengel (utan film) lite vemodig instrumentalmusik för ett tv-serieavsnitt, klaviaturinstrument i huvudrollen. Slog i Schweiz.
Mikko Alatalo: - Vesilasi, vessanavain, heiniä paali (utan film) Lite hembygdsfest på logen, lättsamt,
Lobo – Where were you when I was falling in love sofistikerad, lätt smörig sjuttiotalistisk mjukpop med orkesterarrangemang, amerikanskt på Perulista.
Queen – Love of my life stillsam sentimental ballad från -75, som gavs ut i liveversion -79, mäktig allsång; slog i Brasilien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in