2009-11-14, 21:16
Medlem
Eitzels avatar
Gör en lite snabb komplettering till listan här ovanför:

Thin Lizzy: ''Johnny The Fox''(1976), ''Live And Dangerous'' (1978) - 2 av de 3 bästa!
Status Quo: ''Live!'' (1977) - bästa Quo-plattan
Blue Öyster Cult: ''Tyranny And Mutation''(1973), ''Secret Treaties'' (1974) - man skippar inte album som börjar med ''The Red And The Black'' & ''Career In Evil''.
Deep Purple: ''Made In Japan''(1972) - va fan, utelämna en av hårdrockens bästa liveplattor.
UFO: ''No Heavy Petting''(1976), ''Lights Out'' (1977), ''Obsession'' (1978), ''Strangers In The Night'' (1979) - får inte missa den grymmaste perioden som avslutas med den otroliga live-dubbeln.
KISS: ''Hotter Than Hell''(1974), ''Alive'' (1975), ''Love Gun'' (1977), ''Alive II'' (1977) - alla KISS-plattor mellan 74 och 77 är ett måste
Citera
2009-11-15, 01:31
Medlem
beejay5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
Gör en lite snabb komplettering till listan här ovanför:

Thin Lizzy: ''Johnny The Fox''(1976), ''Live And Dangerous'' (1978) - 2 av de 3 bästa!
Status Quo: ''Live!'' (1977) - bästa Quo-plattan
Blue Öyster Cult: ''Tyranny And Mutation''(1973), ''Secret Treaties'' (1974) - man skippar inte album som börjar med ''The Red And The Black'' & ''Career In Evil''.
Deep Purple: ''Made In Japan''(1972) - va fan, utelämna en av hårdrockens bästa liveplattor.
UFO: ''No Heavy Petting''(1976), ''Lights Out'' (1977), ''Obsession'' (1978), ''Strangers In The Night'' (1979) - får inte missa den grymmaste perioden som avslutas med den otroliga live-dubbeln.
KISS: ''Hotter Than Hell''(1974), ''Alive'' (1975), ''Love Gun'' (1977), ''Alive II'' (1977) - alla KISS-plattor mellan 74 och 77 är ett måste

Bra att du kompletterar med liveplattor eftersom live inte alls är min grej. Märkte också att jag utelämnade några UFO och BÖC-plattor, men har inte riktigt lyssnat igenom dessa tillräckligt mycket för att framhäva dem som några av de bättre.
Citera
2009-11-15, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SOCKERBAGAR1
Skulle du kunna ta dig mödan att slänga ut de bästa låtarna av Sweet? Har ju börjat smålyssna lite på dem, blev inte så jätte imponerad av Ballroom blitz, väldigt överspelad i typ- alla filmer.

Med nöje. "Wig wam bam", "The six teens", "Hell raiser", "Fox on the run", "Poppa joe"., "Sweet F.A" är tillsammans med tidigare nämnd Ballromm Blitz dom bästa. Enligt mig såklart.
Citera
2010-01-05, 01:28
insomnias avatar
Länge sen jag skrev i denna tråd, men det är kul att se den vid liv och ska faktiskt ta lite inspiration från den.

Har hunnit tröttna och tycka om Led Zeppelin ett par rundor sen sist. Konstigt band, ibland älskar jag dom, ibland avskyr jag deras musik.

Favoriterna är helt klart Pink Floyd från den eran, men lyssnat väldigt mkt på 10cc också, dom har växt en hel del hos mig. Väldigt udda musik, men väldigt bra. 10cc då.

Deep Purple lyssnade jag lite på, blev inte särskilt imponerad, vet inte kanske inte gav dom en ärlig chans, brukar ta ett tag tills jag börjar gilla viss musik.

Dock har jag lyssnat väldigt mycket på The Doors, Queen och David Bowie. Extremt bra musik, helt klart.
Citera
2010-01-05, 01:43
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insomnia
Deep Purple lyssnade jag lite på, blev inte särskilt imponerad, vet inte kanske inte gav dom en ärlig chans, brukar ta ett tag tills jag börjar gilla viss musik.

Har du hört Fireball, Child in time, Highway Star, Fools Rat Bat Blue och Wring that neck?
Citera
2010-01-05, 14:58
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Har du hört Fireball, Child in time, Highway Star, Fools Rat Bat Blue och Wring that neck?

Lyssnade just igenom låten April ifrån albumet Deep Purple. Även då bandet är mest känt för sin riff-rock tycker jag de har visat på en stor bredd både innan, under och efter 70-talet

Låten är visserligen ifrån 1969, men det är nästan 70-tal så det får räknas med
Citera
2010-01-05, 20:02
Medlem
SexMurderArts avatar
Alice Cooper var nog rätt stor med Billion Dollarskivan och här är ex på låtar som håller än.

I Love The Dead
http://www.youtube.com/watch?v=HWU7FxQIsoM

No More Mr Nice Guy
http://www.youtube.com/watch?v=S0YrXjeRSoE

Ja hela greatest hits skivan du ser här
http://www.youtube.com/watch?v=UUizrvkPxr0

Slade gjorde några hits.
Cum On Feel The Noice
http://www.youtube.com/watch?v=6MQRCCNncGA&feature=PlayList&p=1B7213AE862 D5532&index=0&playnext=1

Mama Where All crazy Now
http://www.youtube.com/watch?v=0gPulu85q04&feature=related

Far Faraway
http://www.youtube.com/watch?v=A0NpJ7mcfPo&feature=related

Bay City Rollers Yesterdays Hero
http://www.youtube.com/watch?v=VA27gV6cZ-o

Sweet, Runaways, Nazareth och the Tube.
Senast redigerad av SexMurderArt 2010-01-05 kl. 20:05.
Citera
2010-01-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Några som Cruelstein glömde:

Mott the Hoople

Public Image Ltd.

The Clash

Nils Lofgren

Citera
2010-01-05, 22:47
Medlem
Masamunes avatar
Har säkert nämnts, men Cream är ju äkta 70-talsrock. Personligen tycker jag att Led Zeppelin är guds gåva till människorna, men Pink Floyd, Aerosmith, Jimi Hendrix och Deep Purple är också fantastiska.

Skulle rekommendera låtarna "Dream on" och "Walk this way" av Aerosmith, de
är typiska 70-talslåtar.
Citera
2010-01-05, 23:01
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masamune
Har säkert nämnts, men Cream är ju äkta 70-talsrock. Personligen tycker jag att Led Zeppelin är guds gåva till människorna, men Pink Floyd, Aerosmith, Jimi Hendrix och Deep Purple är också fantastiska.

Skulle rekommendera låtarna "Dream on" och "Walk this way" av Aerosmith, de
är typiska 70-talslåtar.

Cream släppte samtliga sina skivor på 60-talet (66-69) så äkta 60-tals rock är väl mer en rätt benämning.

Jimi hendrix är en av dom definetiva 60-tals ikonerna han dog förövrigt 1970 så att nämna honom under 70-tal känns också helt fel.
Citera
2010-01-05, 23:11
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Får ett slag för Faces då!

Gruppen som bildades ur askan av Small Faces och The Jeff Beck Group 1969. Steve Mariott lämnade Small Faces och de kvarvarande medlemmarna (Kenney Jones, Ronnie Lane och Ian McLagan) slog sig ihop med basisten och sångaren från TJBG. Dessa var inga mindre än Ron Wood och Rod Stewart. Soundet de skapade är Stones på anabola. Hederlig rock n roll, folk/rock samt ragtime. Här hör man också att Ron Wood hade ett helt annat gitarrsound än det i Stones.

Fyra suveräna plattor värda att lyssna på:
  • 1970 - First Step
  • 1971 - Long Player
  • 1971 - A Nod Is as Good as a Wink... to a Blind Horse
  • 1973 - Ooh La La

"Stay With Me" från "Blind Horse" plattan

"Gasoline Alley/Around The Plynth" 1971.

"Richmond", Ronnie Lane sjunger och Roddan spelar ståbas!

Chuck Berrys "Sweet Little Rock n Roller" tillsammans med Keith Richards 1974

Tyvärr slog inte Faces ordentligt i USA, det var dock mycket stora i Storbritannien. Sen Stewarts solokarriär (han släppte soloplattor paralellt med Faces plattorna) tagit raketfart med "Maggie May" 1971 (Wood spelar f.ö. alla instrument utom trummor på låten) blev han större själva bandet. I USA blev det till slut Rod Stewart & The Faces. Detta fick Ronnie Lane att lämna bandet 1973 och 1975 lade bandet ner. Wood blev samma år medlem i Stones, Kenney Jones ersatte Keith Moon 1978 och Ian McLagan spelade keyboards på ett antal turnéer med Stones. Ronnie Lane fick tyvärr MS och dog 1997.

Anledningen till att Stewart mest ha gjort trams efter 1975 beror till stor del på att han inte hade Faces som backade honom i studion. De spelade på hans soloskivor.

F.ö. ska väl Stewarts två bästa skivor nämnas:
  • 1970 - The Rod Stewart Album
  • 1970 - Gasoline Alley
  • 1971 - Every Picture Tells A Story
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2010-01-05 kl. 23:13.
Citera
2010-01-06, 00:45
Medlem
Masamunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Cream släppte samtliga sina skivor på 60-talet (66-69) så äkta 60-tals rock är väl mer en rätt benämning.

Jimi hendrix är en av dom definetiva 60-tals ikonerna han dog förövrigt 1970 så att nämna honom under 70-tal känns också helt fel.

Ja, det stämmer. Att jag räknade upp Hendrix var dock mera en rekommendation.

Jag blandade dock ihop årtalen gällande Cream, trodde att de fortfarande släppte skivor i början av 70-talet, men så var icke fallet.
Senast redigerad av Masamune 2010-01-06 kl. 00:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in