2009-11-12, 21:18
Medlem
Zumas avatar
The Meters
Funkadelic
Frank Zappa tål att nämnas igen, då detta var hans storhetstid...
All underbar reggae som kom från Jamaica. Gregory Isaacs, Bob Marley and the Wailers, Black Uhuru, Toots and the Maytals, The Gladiators osv osv.

The Clash, Iggy Pop, Ramones.
Citera
2009-11-12, 21:41
Medlem
SOCKERBAGAR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuma
The Meters
Funkadelic
Frank Zappa tål att nämnas igen, då detta var hans storhetstid...
All underbar reggae som kom från Jamaica. Gregory Isaacs, Bob Marley and the Wailers, Black Uhuru, Toots and the Maytals, The Gladiators osv osv.

The Clash, Iggy Pop, Ramones.
Ramones hade väl sina gyllene år på 80-talet?
Citera
2009-11-14, 15:51
Medlem
Rocket-Queens avatar
Spana in Thin Lizzy också. De skivor jag gillar mest är:

Night Life - 1974 - Här börjar the twin guitars. Riktigt sköna låtar som Night Life, She Knows och Showdown

Fighting - 1975 - Här utvecklas det ännu mer! Riktigt, riktigt grym platta. Freedom Song, Wild One och Fighting My Way Back är topp 3 just nu. Men alla är grymma.

Jailbreak - 1976 - Den bästa! Alla låtar är så grymma och jag älskar soundet på dem. Romeo And The Lonley Girl, Running Back och Fight Or Fall är favoriterna just nu.

Johnny The Fox - 1976 - Det andra albumet från '76 är också grymt. Här är höjdpunkterna Borderline, Johnny och Old Flame.

Bad Reputation - 1977 - Ett till bra album. Sköna riff, skön sång som vanligt. That Woman's Gonna Break Your Heart, Dancing In The Moonlight och Downtown Sundown är favoriter just nu.

Live And Dangerous - 1978 - Jag brukar aldrig nämna live-plattor men här har vi live plattornas live platta. Världens bästa live-platta till och med. De låtar som blir extremt mycket bättre live är Southbound, Massacre och Cowboy Song.

Black Rose - 1979 - Den sista riktigt, riktigt bra plattan de gjorde. Och de gjorde den med klass. Gary Moore på gitarr. Rankar den här som tvåa efter Jailbreak. Got To Give It Up, With Love och Get Out Of Here är skönast just nu.
Citera
2009-11-14, 16:00
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Mott the hoople, the only ones, television, Bowie...
Citera
2009-11-14, 16:43
Medlem
SOCKERBAGAR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Spana in Thin Lizzy också. De skivor jag gillar mest är:

Night Life - 1974 - Här börjar the twin guitars. Riktigt sköna låtar som Night Life, She Knows och Showdown

Fighting - 1975 - Här utvecklas det ännu mer! Riktigt, riktigt grym platta. Freedom Song, Wild One och Fighting My Way Back är topp 3 just nu. Men alla är grymma.

Jailbreak - 1976 - Den bästa! Alla låtar är så grymma och jag älskar soundet på dem. Romeo And The Lonley Girl, Running Back och Fight Or Fall är favoriterna just nu.

Johnny The Fox - 1976 - Det andra albumet från '76 är också grymt. Här är höjdpunkterna Borderline, Johnny och Old Flame.

Bad Reputation - 1977 - Ett till bra album. Sköna riff, skön sång som vanligt. That Woman's Gonna Break Your Heart, Dancing In The Moonlight och Downtown Sundown är favoriter just nu.

Live And Dangerous - 1978 - Jag brukar aldrig nämna live-plattor men här har vi live plattornas live platta. Världens bästa live-platta till och med. De låtar som blir extremt mycket bättre live är Southbound, Massacre och Cowboy Song.

Black Rose - 1979 - Den sista riktigt, riktigt bra plattan de gjorde. Och de gjorde den med klass. Gary Moore på gitarr. Rankar den här som tvåa efter Jailbreak. Got To Give It Up, With Love och Get Out Of Here är skönast just nu.
Hur kan du glömma hans första album som kom 1971?
Med låtar som
Look what the wind blew in
Dublin
Ray-Gun
Old Moon Madness

Dem hade mycket att bjuda på 70-talet! Men det som är roligt med Thin Lizzy är att deras musik aldrig blir dålig och fortsatte komma favoriter på 80-talet också!
Senast redigerad av SOCKERBAGAR1 2009-11-14 kl. 17:40. Anledning: drog en facepalm...
Citera
2009-11-14, 16:46
Medlem
Led Zeppelin har nämnts några gånger, men tål att nämnas igen. Flera stycke nämner Sweet också, tummen upp! Grymt bra band!

Kan annars rekommendera Slade och Cheap Trick.

Todd Rundgren känns som en typiskt 70-talsartist för mig, även om han fortsatt tills idag. Spana in honom, framförallt skivorna Runt och Something/Anything.
Citera
2009-11-14, 17:13
Medlem
SOCKERBAGAR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonSlyna
Led Zeppelin har nämnts några gånger, men tål att nämnas igen. Flera stycke nämner Sweet också, tummen upp! Grymt bra band!

Kan annars rekommendera Slade och Cheap Trick.

Todd Rundgren känns som en typiskt 70-talsartist för mig, även om han fortsatt tills idag. Spana in honom, framförallt skivorna Runt och Something/Anything.
Skulle du kunna ta dig mödan att slänga ut de bästa låtarna av Sweet? Har ju börjat smålyssna lite på dem, blev inte så jätte imponerad av Ballroom blitz, väldigt överspelad i typ- alla filmer.
Citera
2009-11-14, 17:38
Medlem
Rocket-Queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SOCKERBAGAR1
Hur kan du glömma hans första album som kom 1971?
Med låtar som
Look what the wind blew in
Dublin
Ray-Gun
Old Moon Madness

Dem hade mycket att bjuda på 70-talet! Men det som är roligt med Thin Lizzy är att hans musik aldrig blir dålig och fortsatte komma favoriter på 80-talet också!

Hans? Du menar deras?

Jodå det är ett bra album, dock inte i klass med de som jag nämnde för mig. Gillar Things Ain't Working Out Down At The Farm (från CDn) och Eire.
Citera
2009-11-14, 17:39
Medlem
SOCKERBAGAR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Hans? Du menar deras?

Jodå det är ett bra album, dock inte i klass med de som jag nämnde för mig. Gillar Things Ain't Working Out Down At The Farm (från CDn) och Eire.
Hhahaha, sorry! smexy

Ja, jag antar att folk gillar olika.
Citera
2009-11-14, 17:43
Medlem
Rocket-Queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SOCKERBAGAR1
Hhahaha, sorry! smexy

Ja, jag antar att folk gillar olika.

Haha

Yes, det är det som är så bra med världen. Hursomhelst är det alltid kul med andra Thin Lizzy, oavsett vilken period!
Citera
2009-11-14, 18:05
Medlem
the_mechanixs avatar
Har väl nämnts ett par gånger nu, men Rainbow är det absolut bästa 70-talsbandet.
Citera
2009-11-14, 19:24
Medlem
beejay5s avatar
Finns ju mycket gott, men mycket som redan nämnts.
Gör en liten lista på band respektive bra album från dem;

Thin Lizzy - Fighting, Jailbreak, Black Rose
Status Quo - Piledriver, Hello!, Quo
Blue Öyster Cult - Blue Öyster Cult, Agents of Fortune, Spectres
Deep Purple - In rock, Fireball, Machine Head, Burn
Black Sabbath - Alla 70-tals album, Black Sabbath och Paranoid är favoriterna
Dire Straits - Dire Straits, Communiqué
Supertramp - Supertramp, Crime of the century, Crisis? what crisis?
Blackfoot - Strikes - bör dessutom checka in Tomcattin' och Marauder som kom 80 respektive 81
Bachman Turner Overdrive - Bachman-Turner Overdrive II, Not Fragile, Four Wheel Drive
Foghat - Rock'n'roll Outlaws, Fool for the city, Boogie Motel
Krokus - Metal Rendezvouz
Van halen - 70-talsplattorna
UFO - Phenomenon, Force It
City Boy - City Boy, Young men gone west
Kiss - Kiss, Dressed to kill, Destroyer, Rock and roll over

Här går nog att hitta några guldkorn...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto