Citat:
Ursprungligen postat av
vapor21
Jag menar inte bara just dig, just nu, utan alla Luleåsupportrar generellt. Det har i 1,5 års tid varit försvar och bortförklaringar kring Sweatt. Med tanke på vad hans lön troligtvis ligger på har han underpresterat rejält. Hur mycket han än sliter och bidrar med utan puck så har det varit en, hittills, dålig värvning då han SKA vara en poänggörare. Luleå hade varken förra året eller i år speciellt många producerande spelare och när Sweatt, Mouilliart, Kennedy m.fl. gör för dåligt med poäng kan man inte sitta och säga "han gör annat än poäng". Skit samma om han sliter röven av sig, Hedman och andra grovjobbare ska inte göra lika mycket poäng som era stjärnor, där är Luleås största problem. Alla produktiva spelare gör mindre poäng just nu än vad de bör göra. När Harju leder er interna poängliga så är det inte bra alls, han är ju liksom inte på den nivå han var för några år sedan.
Jag vet inte om det handlar om att försvara. I Luleå uppskattas spelare som ger allt och visar vinnarskalle, många spelare kommer långt på det hos fansen. Sweatt är inget undantag. Får han kritik för att han producerar för lite? Ja. Har folk förståelse för att han inte haft perfekta förutsättningar? Ja.
Sen tror jag inte någon förväntar sig att Sweatt ska producera 40-45 poäng i Luleå. Hamnar han runt 30, som han gjorde sin första säsong i Brynäs (och ändå ansågs vara en av de bättre spelarna i SHL), så kommer i alla fall jag att vara nöjd. Det är sällan Luleå har spelare som är i toppen av poängligan, man spelar inte samma typ av offensiva hockey som man gör i andra lag, samt så är man inte lika generösa i att ge ut poäng som man är i t ex Linköping, Gävle och Göteborg (där gäller det dock bara hemmalaget).
Det var ju bara någon match sedan Bill var "on pace" för 30 poäng och runt 15 mål, vilket jag tror att många skulle tycka var bra. Just nu är siffran nere på 22 poäng och 14 mål, vilket såklart är i det minsta laget. Men det skiftar rätt fort, gör han några poäng i de kommande matcherna så kan hans "pace" genast se mycket bättre ut, och då finns det inte så mycket att klaga på.
Är han överbetald om man ser till hur många poäng han gjort? Ja, säkert. Men det gör inte honom till en dålig spelare, eller en spelar som de flesta fansen inte vill ha kvar. Går han ner lite i lön, så är han en spelare som jag tror de flesta jättegärna har kvar.