2016-12-16, 21:48
Medlem
vapor21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferros
Ursäkter? Försvara? Nu tog du verkligen i.

Jag vill jättegärna ha kvar Sweatt i laget, det är en duktig spelare som bidrar till att Luleå blir ett bättre lag. Jag förstår faktiskt inte det konstiga i det. Så länge pengen är rätt, så tycker jag att det vore en jättebra förlängning.
Jag menar inte bara just dig, just nu, utan alla Luleåsupportrar generellt. Det har i 1,5 års tid varit försvar och bortförklaringar kring Sweatt. Med tanke på vad hans lön troligtvis ligger på har han underpresterat rejält. Hur mycket han än sliter och bidrar med utan puck så har det varit en, hittills, dålig värvning då han SKA vara en poänggörare. Luleå hade varken förra året eller i år speciellt många producerande spelare och när Sweatt, Mouilliart, Kennedy m.fl. gör för dåligt med poäng kan man inte sitta och säga "han gör annat än poäng". Skit samma om han sliter röven av sig, Hedman och andra grovjobbare ska inte göra lika mycket poäng som era stjärnor, där är Luleås största problem. Alla produktiva spelare gör mindre poäng just nu än vad de bör göra. När Harju leder er interna poängliga så är det inte bra alls, han är ju liksom inte på den nivå han var för några år sedan.
Citera
2016-12-16, 22:08
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkroken
Hur många transatlanter har egentligen lyckats i Lulää senaste åren? Helt klart en högre felprocent än många andra SHL-klubbar. Trivs dom inte?

Trivdes tydligen inte tillräckligt bra för att stanna kvar i Gävle (när man läser mellan raderna om vilken transatlant du pratar om), det är ju ett som står klart och tydligt.

Nåväl, detta är något man inom Luleå Hockey ska jobba på att lösa. Magnus Nyström skriver en del vettiga krönikor på expressen för tillfället. T ex denna på temat Kennedy.

http://www.expressen.se/sport/kronik...t-obegripligt/

Visst kan man inte ta allt på allvar. T ex att nämna Geoff Platt i samma mening som Tim Stapleton får mig att fundera lite på kunskaperna. Alla stavfel får mig även att tveka en del på denne skribents kompetens, men på det stora hela finns vissa poänger att betänka för en förening som Luleå.

Det jag vill säga är att ska man envisas med att värva transatlanter så ska det jävlar scoutas ordentligt. Annars tar jag hellre en burdus finne alla dagar i veckan.

För mig är det fortfarande obegripligt att inte flera klubbar har en heltidsanställd talangscout. Det kan verka som en dyr kostnad till en början. Men i långa loppet är det garanterat vinst då man undviker köp av dyra nordamerikaner, som ofta misslyckas av liknande skäl. Antingen är de i för dålig form, för dåligt tränade helt enkelt och kommer hit med en övertrop på sin egen talang och med en grov underskattning av klassen på SHL. Eller också är det mentalt det går åt skogen.

Alla nordamerikanska spelare har givetvis drömt om NHL och då blir SHL ett misslyckande och kan kännas som ett nedköp och hemlängtan blir stark när de inte ens dominera i ett kallt land där de inte förstår språket långt, långt hemifrån.

Det kan vara tufft för alla att flytta hemifrån. Även stora, starka, tuffa hockeyspelare. Spelarna som lyckas bäst har förstås stora kvalitéer, men är även o väldigt bra form och älskar läget. De ser Sverige som ett äventyr och vill inget heller än att bli bäst här och nu. Det är den typen som sportcheferna måste hitta.
Citera
2016-12-16, 22:15
Medlem
Ferross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vapor21
Jag menar inte bara just dig, just nu, utan alla Luleåsupportrar generellt. Det har i 1,5 års tid varit försvar och bortförklaringar kring Sweatt. Med tanke på vad hans lön troligtvis ligger på har han underpresterat rejält. Hur mycket han än sliter och bidrar med utan puck så har det varit en, hittills, dålig värvning då han SKA vara en poänggörare. Luleå hade varken förra året eller i år speciellt många producerande spelare och när Sweatt, Mouilliart, Kennedy m.fl. gör för dåligt med poäng kan man inte sitta och säga "han gör annat än poäng". Skit samma om han sliter röven av sig, Hedman och andra grovjobbare ska inte göra lika mycket poäng som era stjärnor, där är Luleås största problem. Alla produktiva spelare gör mindre poäng just nu än vad de bör göra. När Harju leder er interna poängliga så är det inte bra alls, han är ju liksom inte på den nivå han var för några år sedan.

Jag vet inte om det handlar om att försvara. I Luleå uppskattas spelare som ger allt och visar vinnarskalle, många spelare kommer långt på det hos fansen. Sweatt är inget undantag. Får han kritik för att han producerar för lite? Ja. Har folk förståelse för att han inte haft perfekta förutsättningar? Ja.

Sen tror jag inte någon förväntar sig att Sweatt ska producera 40-45 poäng i Luleå. Hamnar han runt 30, som han gjorde sin första säsong i Brynäs (och ändå ansågs vara en av de bättre spelarna i SHL), så kommer i alla fall jag att vara nöjd. Det är sällan Luleå har spelare som är i toppen av poängligan, man spelar inte samma typ av offensiva hockey som man gör i andra lag, samt så är man inte lika generösa i att ge ut poäng som man är i t ex Linköping, Gävle och Göteborg (där gäller det dock bara hemmalaget).

Det var ju bara någon match sedan Bill var "on pace" för 30 poäng och runt 15 mål, vilket jag tror att många skulle tycka var bra. Just nu är siffran nere på 22 poäng och 14 mål, vilket såklart är i det minsta laget. Men det skiftar rätt fort, gör han några poäng i de kommande matcherna så kan hans "pace" genast se mycket bättre ut, och då finns det inte så mycket att klaga på.

Är han överbetald om man ser till hur många poäng han gjort? Ja, säkert. Men det gör inte honom till en dålig spelare, eller en spelar som de flesta fansen inte vill ha kvar. Går han ner lite i lön, så är han en spelare som jag tror de flesta jättegärna har kvar.
Citera
2016-12-16, 22:19
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:

Harjus nivå för några år sedan? Vad fan snackar du om? 08-09 med Omark eller? Harju är lika bra som alltid, bättre snitt än vad han haft senaste säsongerna än så länge.

Ja, Sweatt var allvarligt skadad en längre period om du nu missat det. Brynäsarna var skadeglada och högg som besatta i ryggen. Inget att diskutera egentligen.

Dåligt scoutade topp-värvningar detta år. Inget genomtänkt lagbygge bevisligen. Det ser du när man skyfflat runt så mycket i kedjorna som man gjort. Sweatt har gjort det jävligt bra i denna omgivning och är en av våra bästa forwards. Slutdiskuterat. Och vem är Mouilliart? Lär man inte ut stavning i Växjö?
Citera
2016-12-16, 22:53
Medlem
vapor21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Harjus nivå för några år sedan? Vad fan snackar du om? 08-09 med Omark eller? Harju är lika bra som alltid, bättre snitt än vad han haft senaste säsongerna än så länge.

Ja, Sweatt var allvarligt skadad en längre period om du nu missat det. Brynäsarna var skadeglada och högg som besatta i ryggen. Inget att diskutera egentligen.

Dåligt scoutade topp-värvningar detta år. Inget genomtänkt lagbygge bevisligen. Det ser du när man skyfflat runt så mycket i kedjorna som man gjort. Sweatt har gjort det jävligt bra i denna omgivning och är en av våra bästa forwards. Slutdiskuterat. Och vem är Mouilliart? Lär man inte ut stavning i Växjö?
Och vem fan kan stava det namnet utan att googla det? Jag kan nästan lova dig att han först vid 15 års ålder klarade av att stava sitt eget namn utan att fråga mamma.
Citera
2016-12-16, 22:59
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Och vem fan kan stava det namnet utan att googla det? Jag kan nästan lova dig att han först vid 15 års ålder klarade av att stava sitt eget namn utan att fråga mamma.

Alla som gått lågstadiet hoppas jag, annars är det illa ställt med bildningen i riket. Du verkar ju veta den rätta proceduren när man undrar över något förresten. Själv kör jag en annan taktik som jag kan rekommendera dig. Lär dig själv en gång för alla. Men det är ju enklare i Väcksjö - platt fall på samhall.
Citera
2016-12-17, 00:10
Medlem
Jkrokens avatar
Citat:
Trivdes tydligen inte tillräckligt bra för att stanna kvar i Gävle (när man läser mellan raderna om vilken transatlant du pratar om), det är ju ett som står klart och tydligt.
Och nu skulle givetvis ett Luleåfan påpeka att Sweatt inte valde Luleå för lönechecken

Jag tycker ändå det är intressant att t.ex. en spelare som Micflikier gick från att göra 47 poäng i LHC till 33 hos er säsongen efter. Och en skadefri Sweatt går från 41 poäng till att ligga on pace på 22 efter halva säsongen. Det ringer inte en varningsklocka hos dig?

Jag kan köpa att spelare som Mouillerat och Kennedy var dåligt scoutade och att de därför inte levererar i SHL. Men när transatlanter som ni värvar från andra SHL-klubbar blir markant sämre när dom spelar för er, tror jag innebär att ni har större problem än att det skulle vara rena tillfälligheter.
Citera
2016-12-17, 00:51
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkroken
Och nu skulle givetvis ett Luleåfan påpeka att Sweatt inte valde Luleå för lönechecken

På samma sätt som Bulan valde Brynäs för att ni är föreningen i hans hjärta eller? tillbaka.

Citat:
Jag tycker ändå det är intressant att t.ex. en spelare som Micflikier gick från att göra 47 poäng i LHC till 33 hos er säsongen efter. Och en skadefri Sweatt går från 41 poäng till att ligga on pace på 22 efter halva säsongen. Det ringer inte en varningsklocka hos dig?

Du har ju såklart inte sett mer än en handfull (nu höftade jag till rejält) matcher med Luleå denna säsong. Luleå gick bättre än LHC i senaste slutspelet. Föll mot mästarna i en match som visserligen var en förnedring och skamfull kollaps på hemmaplan, men totalt sett ändå en väldigt jämn serie. Micflikier var riktigt bra under hela slutspelet.

Som jag skrivit tidigare, det hänger inte bara på Bill. Hela laget har underpresterat. Bill Sweatt är en av få spelare som jag tycker visat stor vilja och kört 100% i alla matcher jag sett. Så, nej. Jag har inte så mycket att klaga på där. Men jag har full förståelse för att ni grämer er över att han inte ville stanna i Gävle. Tråkigt att Brynäs inte kunde ge ett bättre erbjudande till en så dedikerad spelare.

Citat:
Jag kan köpa att spelare som Mouillerat och Kennedy var dåligt scoutade och att de därför inte levererar i SHL. Men när transatlanter som ni värvar från andra SHL-klubbar blir markant sämre när dom spelar för er, tror jag innebär att ni har större problem än att det skulle vara rena tillfälligheter.

Jag har aldrig trott att det är en klok strategi att värva från andra SHL-klubbar enbart baserat på poäng de gjort i tidigare klubbar. Detta är något Luleå verkligen ska tänka över inför kommande sillys. Nästa GM, vem det nu blir, har mycket att fundera kring. Kanske Bulan kan dela med sig av lite insider tips?
Citera
2016-12-17, 01:14
Medlem
Ferross avatar
Micflikier känns som ett rätt dåligt exempel. Han gjorde knappt en dålig match i Luleå, var en ledande spelare som gjorde jobbet över hela banan, gjorde 19 mål och vann den interna poängligan. Dessutom var han riktigt bra i slutspelet, och var bara undersidan på ribban i förläningen i Scandinavium ifrån att skjuta oss till en 3-2 ledning i matcher mot Frölunda i seminfinalen. Jag tycker faktiskt han var bättre hos oss, än vad han var i Cluben. Även om han gjorde mer poäng där.
Citera
2016-12-17, 18:00
Sweatt ångrar sitt beslut att flytta till helvetet varje vaken timme, det kan jag lova. Men till Brynäs hoppas jag att han aldrig mer är välkommen.
Citera
2016-12-19, 11:11
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Det enda som fattas nu är att skriva fast utgående kontrakten på Fabbe och Foppa några år till så är jag nöjd.

Tur att Osten följer trådens kloka tips!

http://www.luleahockey.se/artikel/ey...-duo-forlanger
Citera
2016-12-19, 12:21
Medlem
vapor21s avatar
Citat:
Tur att Osten följer trådens kloka tips!

http://www.luleahockey.se/artikel/ey...-duo-forlanger
Måste säga att det är väldigt många bra beslut som har fattats senaste veckan i Luleå. Kan nog bli en rolig säsong 17/18 för er om det fortsätter så här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in