Citat:
Ursprungligen postat av
SkepticalHippo
För det första så är vi alla idioter som gick in i graviditeter med separat ekonomi.
Det här förstår jag inte men du får gärna utveckla.
Citat:
Ursprungligen postat av
SkepticalHippo
Men förutom att det var jag som fick spy för jämnan och ha sådan foglossning att jag knappt kunde gå, varför ska det vara endast mitt problem då vi valt stt skaffs ett barn tillsammans?
Nu pratar du om något helt annat. Här handlar det inte om ersättning för förlorad inkomst utan om ersättning för sveda och värk. Mao så anser du att det är rätt att du fick pengar från din man bara för att du mådde skit under graviditeten. Det intressanta här är att du själv sätter en prislapp på ditt lidande under graviditeten. Dock... ett sådant argument håller ju inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
SkepticalHippo
Det är inte samma sak som att smitta någon med influensa. Det är oavsiktligt och svårt att undvika om man bor ihop.
Inte avsiktligt från min sida att hon skulle må skit under sin grav men svårt att undvika om man väljer att skaffa barn. Inte heller det här håller som motargument.
Citat:
Ursprungligen postat av
SkepticalHippo
Tar man däremot det medvetna valet att skaffa barn ihop så ska väll inte kvinnan vara den enda som förlorar ekonomiskt på det, särskilt när hon även förlorar på många andra sätt som inte kan delas?
Nej, kvinnan ska inte vara den enda som förlorar ekonomiskt på att skaffa barn men det är hon ju inte heller. Du väljer medvetet att bortse från annat. Vidare så pratar du om att kvinnor förlorar på andra sätt. Då börjar det närmast liknas vid någon form av feministisk avart där alla inkomster ska vara lika och sen ska vi män betala extra bara därför att. Att försöka argumentera att du har rätt till hälften av ditt inkomstbortfall bara för att kvinnor rent generellt förlorar "på många andra sätt" är ett direkt ohederligt argument. Du sätter på dig en offerkofta genom att hävda du är kvinna och därför att det så synd om dig så att vi män alltid är i skuld och alltid ska både be om ursäkt och ge dig allt mellan himmel och jord.
Du väljer medvetet att bortse från grundproblematiken dvs att det är vår son (eller någon annan person) som direkt eller indirekt är orsaken till kostnader eller inkomstbortfall och då ska den andre ersättas med hälften. Vidare bortser du ifrån alla följder som detta för med sig som jag visat på i mitt tidigare inlägg. Hur gjorde ni med föräldraledigheten? Räknade ni ut vem som hade störst inkomstbortfall och så fick vederbörande ersättning med hälften? Om ni inte räknade ut detta, varför?