Citat:
Ursprungligen postat av
akzye
Hej!
Lämnade in min iPhone för reparation då hemknappen slutat fungera. Det var även några sprickor i den (högst upp på skärmen) och reparatören hävdar att det är sprickorna/stötskador som gör att hemknappen helt plötsligt slutade fungera.
Kan det stämma eller ska jag försöka överklaga och säga att det är ett ursprungligt fel? Trots stötskadorna så fungerade ju telefonen tills hemknappen helt plötsligt slutade fungera.
Sen en fråga om dessa utbytesenheter.
Vad är det för kvalite på dessa telefoner som man betala för som "utbytesenheter"? Kan ju vara vilket skit som helst egentligen. Har fått ett kostnadsförslag på en utbytesenhet nu, men det känns inget bra med tanke på att den blivit använd innan och reparerad om jag förstår det rätt? Någon kunnig som vet och kan berätta mer? Kan jag lita på detta och bara ta en utbytesenhet och vara lugn?
MVH
Svårt att avgöra vad som kan ha orsakat knappens tidiga död, men man kan inte utesluta att en skadad skärm kan ha med saken att göra på så vis att luren kan ha utsatts för plötsliga krafter när skärmen skadades som även kan ha påverkat andra saker så de kanske fallerar efter ett tag.
När det gäller de Refurbished utbytesenheterna så tar Apple fullt ansvar för dessa på så vis att de har samma garanti som din nuvarande lur har kvar, eller minst 6 månader. De kan vara helt nya lurar om den modell du har är mer ovanlig och de inte har sådana renoverade på lager men detta är mest vanligt kortare tider efter släpp av en ny modell innan de fått in många nog beggade till renovering. Oftast får man alltså en ”ny” lur som är fabriksrenoverade, i vilken vissa delar och komponenter kan vara begagnade och annat helt nytt, och du kan aldrig se på den att den är renoverad utan den ser ut och känns exakt som en helt fabriksny lur då allt på utsidan är nytt och alla interna slitdelar.
Alltså behöver du inte vara orolig för att ta en renoverad utbytes-lur, men se till att du har en säkerhetskopia på iCloud, ännu bättre om du har en på datorn i iTunes.