2016-03-08, 10:04
Medlem
Hej!

Lämnade in min iPhone för reparation då hemknappen slutat fungera. Det var även några sprickor i den (högst upp på skärmen) och reparatören hävdar att det är sprickorna/stötskador som gör att hemknappen helt plötsligt slutade fungera.
Kan det stämma eller ska jag försöka överklaga och säga att det är ett ursprungligt fel? Trots stötskadorna så fungerade ju telefonen tills hemknappen helt plötsligt slutade fungera.

Sen en fråga om dessa utbytesenheter.
Vad är det för kvalite på dessa telefoner som man betala för som "utbytesenheter"? Kan ju vara vilket skit som helst egentligen. Har fått ett kostnadsförslag på en utbytesenhet nu, men det känns inget bra med tanke på att den blivit använd innan och reparerad om jag förstår det rätt? Någon kunnig som vet och kan berätta mer? Kan jag lita på detta och bara ta en utbytesenhet och vara lugn?

Mvh
Citera
2016-03-08, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akzye
Hej!

Lämnade in min iPhone för reparation då hemknappen slutat fungera. Det var även några sprickor i den (högst upp på skärmen) och reparatören hävdar att det är sprickorna/stötskador som gör att hemknappen helt plötsligt slutade fungera.
Kan det stämma eller ska jag försöka överklaga och säga att det är ett ursprungligt fel? Trots stötskadorna så fungerade ju telefonen tills hemknappen helt plötsligt slutade fungera.

Vad är det för kvalite på dessa telefoner som man betala för som "utbytesenheter"? Kan ju vara vilket skit som helst egentligen. Har fått ett kostnadsförslag på en utbytesenhet nu, men det känns inget bra med tanke på att den blivit använd innan och reparerad om jag förstår det rätt? Någon kunnig som vet och kan berätta mer? Kan jag lita på detta och bara ta en utbytesenhet och vara lugn?

Mvh

Utbytesenheten är en lagad iphone med nytt batteri, nytt skal. Den är alltså egentligen sprillans ny, men komponenterna är "beggade".

Den är fläckfri.
Citera
2016-03-08, 12:00
Medlem
Citat:
Hej!

MVH

Svårt att avgöra vad som kan ha orsakat knappens tidiga död, men man kan inte utesluta att en skadad skärm kan ha med saken att göra på så vis att luren kan ha utsatts för plötsliga krafter när skärmen skadades som även kan ha påverkat andra saker så de kanske fallerar efter ett tag.

När det gäller de Refurbished utbytesenheterna så tar Apple fullt ansvar för dessa på så vis att de har samma garanti som din nuvarande lur har kvar, eller minst 6 månader. De kan vara helt nya lurar om den modell du har är mer ovanlig och de inte har sådana renoverade på lager men detta är mest vanligt kortare tider efter släpp av en ny modell innan de fått in många nog beggade till renovering. Oftast får man alltså en ”ny” lur som är fabriksrenoverade, i vilken vissa delar och komponenter kan vara begagnade och annat helt nytt, och du kan aldrig se på den att den är renoverad utan den ser ut och känns exakt som en helt fabriksny lur då allt på utsidan är nytt och alla interna slitdelar.

Alltså behöver du inte vara orolig för att ta en renoverad utbytes-lur, men se till att du har en säkerhetskopia på iCloud, ännu bättre om du har en på datorn i iTunes.
Citera
2016-03-08, 12:04
Medlem
Tack för svaren!

Jag hade en iPhone 6 från i augusti -15. Men så ni säger alltså att utbytesenheten är precis som en ny och att ja inte behöver oroa mig det minsta för dess kvalitet? Är livrädd att det ska vara en telefon som någon annan har kastat i golvet, skickat in och så Säger Apple att dom tex lagat batteri osv men egentligen har de bara bytt diSplay? Eller vvar kommer dessa utbytesenheter ifrån ursprungligen? Dom säger ju att Apple inte lagar telefoner ens
Citera
2016-03-08, 14:33
Medlem
Citat:
Tack för svaren!

Jag hade en iPhone 6 från i augusti -15. Men så ni säger alltså att utbytesenheten är precis som en ny och att ja inte behöver oroa mig det minsta för dess kvalitet? Är livrädd att det ska vara en telefon som någon annan har kastat i golvet, skickat in och så Säger Apple att dom tex lagat batteri osv men egentligen har de bara bytt diSplay? Eller vvar kommer dessa utbytesenheter ifrån ursprungligen? Dom säger ju att Apple inte lagar telefoner ens

Tror du på allvar att Apple skulle riskera sitt rykte med att fuska som du tror?

Apple får ju in enheter när kunder får problem t ex under garantitiden, och får en utbyteslur, då behåller ju Apple den defekta som skickas till deras renoveringsverkstad.
Citera
2016-03-08, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tror du på allvar att Apple skulle riskera sitt rykte med att fuska som du tror?

Apple får ju in enheter när kunder får problem t ex under garantitiden, och får en utbyteslur, då behåller ju Apple den defekta som skickas till deras renoveringsverkstad.

Vet ej? Därför jag frågar. Men känns ju som att folk köper Apples produkter även om de skulle fuska med detta. Men märker man då ingen skillnad på en utbytesenhet och en sprillans ny, om man är en normal användare?

Man får ju alltid till svar att "Apple reparerar inte iPhones" men vad är då utbytesenheterna? Det är väl precis det dom är, reparerade iphones?
Citera
2016-03-08, 16:36
Medlem
Citat:
Vet ej? Därför jag frågar. Men känns ju som att folk köper Apples produkter även om de skulle fuska med detta. Men märker man då ingen skillnad på en utbytesenhet och en sprillans ny, om man är en normal användare?

Man får ju alltid till svar att "Apple reparerar inte iPhones" men vad är då utbytesenheterna? Det är väl precis det dom är, reparerade iphones?

Om du är så jäkla nojig.... Så ja, det brukar vara en hel del små slagmärken, repor och ibland fläckar av mjukost eller kaviar på de renoverade enheterna, ibland är de omålade med pensel från tjejrosa färgen till svart färg från Biltema med rinningar men de brukar skicka med en bit sandpapper så man kan jämna till det själv om man vill. Apple renoverar inte dessa enheter utan det är oftast flasksamlande pensionärer som tar upphittade iPhones och lägger dem i tvättmaskinen och kör vittvätt ink förtvätt...

Så antingen tar du till lipen nu, eller tuggbenet, eller så läser du vad jag skrev tidigare till dig och kliar dig i huvudet och bestämmer dig för vad som är mest sannolikt...

Annars kan du läsa i länken, och hjälper inte det så får du väl vara utan mobil för nervernas skull...

https://store.apple.com/Catalog/US/I...certified.html
Citera
2016-03-08, 17:57
Medlem
Citat:
Hej!

Nu tror jag allt att du har tolkat reparatörens arbetsbeskrivning lite på ditt eget sätt va?

Mest troligt är du har blivit nekad att få telefonens hemknapp åtgärdad på GARANTI pga att telefonen har andra skador som inte täcks av garantin, i ditt fall en sprucken display.

Det står väldigt tydligt i Apples garantiregler att garantin inte gäller om det finns någon fysisk skada på telefonen.
En vettig (auktoriserad) reparatör skulle därför inte ens ha felsökt orsaken till att din hemknapp inte fungerar eftersom att den trasiga displayen gör att telefonen inte längre har någon garanti.
Citera
2016-03-08, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drinanird
Nu tror jag allt att du har tolkat reparatörens arbetsbeskrivning lite på ditt eget sätt va?

Mest troligt är du har blivit nekad att få telefonens hemknapp åtgärdad på GARANTI pga att telefonen har andra skador som inte täcks av garantin, i ditt fall en sprucken display.

Det står väldigt tydligt i Apples garantiregler att garantin inte gäller om det finns någon fysisk skada på telefonen.
En vettig (auktoriserad) reparatör skulle därför inte ens ha felsökt orsaken till att din hemknapp inte fungerar eftersom att den trasiga displayen gör att telefonen inte längre har någon garanti.

Har köpt det nu och förstår tolkningen! Inga problem. Frågeställningen nu handlar mer om denna utbytesenhet och kvaliten på den.
Citera
2016-03-08, 18:44
Medlem
Citat:
Har köpt det nu och förstår tolkningen! Inga problem. Frågeställningen nu handlar mer om denna utbytesenhet och kvaliten på den.

Kvaliteten har du redan fått svar på, men här har du lite mer att läsa som kanske kan vara intressant i ditt fall.

https://support.apple.com/kb/index?p...e&locale=sv_SE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in