Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Mamman kanske tror, helt blint, på sin dotter. Fast kanske inte, i fall hon varit med på förhören. En underårig brottsoffer får väl ha sin mamma med i sådana situationer? Om mamman var med är kanske just det orsaken till att polisen inte kom någon vart.
Det är ju helt klart intressant det du säger. Mamman gick ut i GT och berättade att hon suttit med vid Sophies förhör:
GT - Flicka misshandlades - nu släpper polis fallet
Citat:
– Jag har suttit med när hon har förhörts, och jag tycker inte att det har skötts bra. Hon har känt sig ifrågasatt och på goda grunder, säger Caterina.
Det finns en annan intressant del med i GT's artikel:
Citat:
Flickans mamma, Caterina, är kritisk mot polisens utredningsarbete. Hon fick tidigt en magkänsla av att man tänkte lägga ned förundersökningen – signaler om det skickades redan i början av april, hävdar hon.
Vad grundar sig denna "magkänsla" på? Jag tycker det är ett märkligt uttalande och hon förklarar sig inte närmare.
Polischef Anders Wiss reaktion:
Citat:
– Jag kan förstå att hon, som mamma, är besviken över att vi inte har lyckats lösa det här. Men samtidigt tycker jag att det är konstigt att hon redan från början utgick från att vi skulle lägga ned förundersökningen. Vi har satsat stora resurser på att ta reda på vad som har hänt. Vi har inte sparat på krutet, säger polischefen.
Uttalandet från Anders Wiss blir särskilt intressant inför nästa del:
Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Tjejen kände sig tvungen att hålla fast vid sin berättelse om de tre okända utlänningarna. Men det mest troliga är att mamman har en egen agenda som går ut på att skylla allt på invandringen. Hon var mycket upprörd när det till en början hintades på Flashback att dottern kanske var ett offer för hederskulturen. Då måste hon förklara att pappan till hennes dotter är en engelsman minsann. Antagligen vet hon hur hennes dotter fick sina ansiktsskador, åtminstone vid det här laget. Men polisen kommer aldrig får veta och inte Flashback heller. Fasaden får inte rämna.
Det kändes märkligt när mamman i sitt inlägg i Brottsplats Kungsbacka på FB inkluderade en länk till en DN-artikel med rubriken "
Polisen hemlighåller fakta om sitt flyktingarbete". I sitt inlägg gav hon ingen förklaring till vad artikeln hade med hennes dotters fall att göra. Men det blir uppenbart att hon ville ge sken av att Sophies utredning kommer att läggas ner p.g.a. resursbrist från polisen p.g.a. flyktingsituationen och inte p.g.a. att hennes dotter inte berättat hela sanningen om vad som hänt.
Det strider ju ganska kraftigt mot den bild som polisen själva ger när de berättar om hur mycket resurser och tid som de faktiskt har lagt ner på utredningen.
Mammans uttalanden och inlägg luktar skunk lång väg. Jag tror att hon vet vad som har hänt. Nu handlar det om att hålla fasaden uppe.