Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Ojoj, i så fall är det ju väldigt pinsamt för myndigheten.
Och man kanske kan vara ännu mer specifik: eftersom myndigheten uppmätte förhöjd halt vid östliga vindar så sitter väl utsläppet strax öster om mätutrustningen.
Å andra sidan har myndigheten kanske hittat en utsläppssyndare: källarföretaget...
Myndigheten STUK visste så klart att det fanns ett företag i samma byggnad som hanterar små strålkällor i samma byggnad (i strålkällaren

) och då tycker jag de borde väntat tills de uteslutit mätfel eller lokalt utsläpp innan de gick ut till pressen. Visst, de sa att strålningsnivån var bara någon miljondel av vad som skulle kunna vara farligt så ingen borde blivit oroad i onödan men det drar ändå igång onödiga spekulationer.
I
den här artikeln ser man en rund plattform på STUK:s hustak, det brukar man ju inte se på kåkar i allmänhet så jag gissar att det är där mätutrustningen sitter. I så fall sitter den på byggnadens sydöstra hörn enligt
flygfoto och borde inte fått i sig frånluft från egna byggnaden vid östlig vind så lätt. Jag ser inte riktigt var utblåsen sitter, kanske de avlånga vita lådorna på taket (inte de gråa lådorna med en massa mörkare cirklar på, det är kylmedelskylare som bara tar uteluft för att kyla vätska som i kylaren på en bil). Även om huvudsakliga vindriktningen var östlig så kan ju luften snurra runt lite i tätbebyggelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
richard_swe
Om myndigheter ska hålla på ta hänsyn till hur media rapporterar deras mätvärden är man snabbt inne på hur svenska polisen mörkar migrationsrelaterade brott av rädsla för att informationen spelar extremhögern i händerna.
Det är inte på något sätt myndighetens ansvar att vinkla någon information, ansvaret för eventuell panik ligger enbart i hur kvällspressen missbrukar det.
Fast nu har ju inte media förvrängt någonting utan rapporterat exakt det som STUK har gått ut med och ingenting mer.