2016-03-10, 21:51
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Någon mer än jag som tycker följande:

- om man är en nationell strålskyddsmyndighet borde man veta, att varje rapport om förhöjda strålningsnivåer i luften ger internationellt eko o kan orsaka svårstoppade rykten.

- innan en nationell strålskyddsmyndighet publicerar en sådan rapport borde man därför ha tänkt på två saker:

1: Mät på flera platser och vid flera tillfällen.

2: Mät för tusan inte på en plats där det hanteras radioaktiva ämnen.

Jag vill inte vara elak, men hamnar inte den här myndigheten, eller i vart fall denna rapport, i något av Kalle-Anka-klass?
Citera
2016-03-10, 23:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligt.konto
Det beror väl på i vilket syfte man gör mätningarna. Det känns spontant som en mycket bra idé att ha mätutrustning i anslutning till anläggningar som hanterar radioaktivt material för att i ett tidigt skede kunna upptäcka en läcka.
Mätaren sitter på taket och är uppenbarligen inte till för att övervaka den radiologiska säkerheten inne hos företaget på bottenvåningen i samma hus. Hade det varit det man var intresserad av så sätter man mätaren inne i deras lokal. Den här mätaren skall upptäcka radioaktiva ämnen som kommer med vindarna från när och framförallt fjärran.

Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiu
Det är ingen fara, bara cesium man har uppmätt som har relativt kort halveringstid. Bara foliehattar som är oroliga vad jag kan förstå, detta har inget nyhetsvärde.
Det hade nyhetsvärde tills det kom fram hur väldigt lokalt utsläppet var.

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

- om man är en nationell strålskyddsmyndighet borde man veta, att varje rapport om förhöjda strålningsnivåer i luften ger internationellt eko o kan orsaka svårstoppade rykten.

- innan en nationell strålskyddsmyndighet publicerar en sådan rapport borde man därför ha tänkt på två saker:

Jag vill inte vara elak, men hamnar inte den här myndigheten, eller i vart fall denna rapport, i något av Kalle-Anka-klass?
Det är minst en till som håller med om samtliga punkter, säkert många fler med mig.
Citera
2016-03-11, 10:19
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Mätaren sitter på taket och är uppenbarligen inte till för att övervaka den radiologiska säkerheten inne hos företaget på bottenvåningen i samma hus.
Just detta arrangemang (mätaren på taket, strålkällan i källaren) får mig fundera över, om det möjligen kan vara så att den där källarlokalens frånluftkanal mynnar på taket, strax intill mätaren...
Citera
2016-03-11, 11:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Just detta arrangemang (mätaren på taket, strålkällan i källaren) får mig fundera över, om det möjligen kan vara så att den där källarlokalens frånluftkanal mynnar på taket, strax intill mätaren...
Ah, selbverständlich Werner som tysken säger. Så lär det ju vara. Det är ju så gott som standard att ventilationsutbåls sitter på taket.
Citera
2016-03-11, 13:05
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ah, selbverständlich Werner som tysken säger. Så lär det ju vara. Det är ju så gott som standard att ventilationsutbåls sitter på taket.
Ojoj, i så fall är det ju väldigt pinsamt för myndigheten.

Och man kanske kan vara ännu mer specifik: eftersom myndigheten uppmätte förhöjd halt vid östliga vindar så sitter väl utsläppet strax öster om mätutrustningen.

Å andra sidan har myndigheten kanske hittat en utsläppssyndare: källarföretaget...
Citera
2016-03-11, 18:36
Medlem
Citat:

Om myndigheter ska hålla på ta hänsyn till hur media rapporterar deras mätvärden är man snabbt inne på hur svenska polisen mörkar migrationsrelaterade brott av rädsla för att informationen spelar extremhögern i händerna.
Det är inte på något sätt myndighetens ansvar att vinkla någon information, ansvaret för eventuell panik ligger enbart i hur kvällspressen missbrukar det.
Citera
2016-03-11, 19:28
Medlem
arbogaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av richard_swe
...............
...........Det är inte på något sätt myndighetens ansvar att vinkla någon information, ansvaret för eventuell panik ligger enbart i hur kvällspressen missbrukar det.

Rätt, men med rejäla undantag, SMHI är ett flagrant exempel, de har t.o.m "homogeniserat"
temperaturdata numera, hänger man med vad de rapporterar på webben, har de sedan
länge en obalanserad rapportering, de är i händerna på klimatmaffian, helt klart.
Har många ggr mejlat dem o kommenterat på deras Facebook, ofta med "goddag yxskaft" som svar.
Citera
2016-03-12, 20:02
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ojoj, i så fall är det ju väldigt pinsamt för myndigheten.

Och man kanske kan vara ännu mer specifik: eftersom myndigheten uppmätte förhöjd halt vid östliga vindar så sitter väl utsläppet strax öster om mätutrustningen.

Å andra sidan har myndigheten kanske hittat en utsläppssyndare: källarföretaget...
Myndigheten STUK visste så klart att det fanns ett företag i samma byggnad som hanterar små strålkällor i samma byggnad (i strålkällaren ) och då tycker jag de borde väntat tills de uteslutit mätfel eller lokalt utsläpp innan de gick ut till pressen. Visst, de sa att strålningsnivån var bara någon miljondel av vad som skulle kunna vara farligt så ingen borde blivit oroad i onödan men det drar ändå igång onödiga spekulationer.

I den här artikeln ser man en rund plattform på STUK:s hustak, det brukar man ju inte se på kåkar i allmänhet så jag gissar att det är där mätutrustningen sitter. I så fall sitter den på byggnadens sydöstra hörn enligt flygfoto och borde inte fått i sig frånluft från egna byggnaden vid östlig vind så lätt. Jag ser inte riktigt var utblåsen sitter, kanske de avlånga vita lådorna på taket (inte de gråa lådorna med en massa mörkare cirklar på, det är kylmedelskylare som bara tar uteluft för att kyla vätska som i kylaren på en bil). Även om huvudsakliga vindriktningen var östlig så kan ju luften snurra runt lite i tätbebyggelse.

Citat:
Ursprungligen postat av richard_swe
Om myndigheter ska hålla på ta hänsyn till hur media rapporterar deras mätvärden är man snabbt inne på hur svenska polisen mörkar migrationsrelaterade brott av rädsla för att informationen spelar extremhögern i händerna.
Det är inte på något sätt myndighetens ansvar att vinkla någon information, ansvaret för eventuell panik ligger enbart i hur kvällspressen missbrukar det.
Fast nu har ju inte media förvrängt någonting utan rapporterat exakt det som STUK har gått ut med och ingenting mer.
Citera
2016-03-12, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Låter som något som kan ha kommit från Tjernobyl, exempelvis en mycket liten spricka som öppnat sig i sarkofagen.

...om vi ska vara konspiratoriska så var det ju nästan på dagen 30 år sedan Tjernobyl.
Kan det handla om någon idiot som velat fira 30-års "jubileet" av kärnkraftsolyckan?

Sprikor i sarkofagen är inget problem.
De gigantiska hålen är ett mycket större i så fall.
Den 30 år gamla sarkofagen är inte tät och har aldrig varit tänkt att vara tät.

Den nya däremot, som är klar om några år om jag inte minns fel, den ska vara tät.
Citera
2016-03-14, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Jämför man med rökning är radon exponering helt ofarligt vid nivåer som vida överstiger dagens gränsvärden.

Nu är det väl inte hela sannningen om vad den bilden säger. Det är sant att enbart exponering av radon inte nämnvärt höjer risken för lungcancer inom det nivåer som anges, men i kombination med långvarig rökning ger även en nivå runt gränsvärdet en betydande ökning av risken. Vid ordentligt höga halter kan storrökare få en mer än dubblerad risk.
Senast redigerad av Elorin 2016-03-14 kl. 14:44.
Citera
2016-03-14, 16:23
Avslutad
Hur mäter man µBq? Jag lånade en superkänslig geigermätare (i 100 000 kr-klassen) från ett sjukhus jag praoade på, Den visade konstant på runt 35 Bq, bakgrundsstrålningen. Stoppade man in GM-röret i ett medföljande blyhölje kom man ner till 0 Bq.

Menar ni inte µSv? Min nyinköpta geigermätare (en Gamma-Scout) visar konstant runt 0,2 µSv/h. Jag ska dock köpa en till, en gammal rysk som säljs för 10-talet dollar, de är i.a.f. mycket billiga (men ändå väldigt känsliga). Men eftersom frakten kostar runt $50, så tänkte jag köpa en i samband med min Tjernobyl-resa senare i år.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in