• 1
  • 2
2016-03-10, 17:41
Medlem
Mona.Krassligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ungefär 99,9%. Oavsett, så lär det upptäckas, och du blir direkt återbetalningsskyldig och sannolikt åtalad för bedrägeri, urkundsförfalskning och ID-kapning. Fina papper!

Urkundsförfalskning (om det ens är en urkund som förfalskas i det här avseendet) konsumeras av bedrägeriåtalet. ID-kapning finns inte som enskild brottstyp.
Citera
2016-03-10, 17:46
Medlem
Mona.Krassligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hen98
Om man tar ett lån på ca 40 000 kr i någon annans namn. Men att ansökan görs från mitt abonnemang och pengarna sätts in på mitt konto.
Hur stor är risken att jag blir åtalad och dömd för det? Att personen i fråga kommer få veta är bara en tidsfråga, så finns inget att diskutera om det.
Undrar mest över om det räcker som bevis? Att dom kan bevisa att det gjorts från mitt ip och att pengarna satts in på mitt konto.
Finns ju utrymme för att det skulle kunna vara någon annan.

Du kommer inte ens till fullbordan av brottet.
Banken kontrollerar att kontonumret stämmer överens med kontohavaren och lånesökande.
Därför det tar ca: 5 arbetsdagar att få lån utbetalda.

Risken för åtal beror på massa faktorer.
Eftersom du inte vekar vara någon slug bedragare, så skulle jag gissa på en överhängande åtalsrisk för din del.
Citera
2016-03-12, 01:10
Bannlyst
Det är därför du ska använda dig utav en målvakt. De förstår du väl själv?
Citera
2016-03-12, 01:38
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Om man tar ett lån på ca 40 000 kr i någon annans namn. Men att ansökan görs från mitt abonnemang och pengarna sätts in på mitt konto.
Hur stor är risken att jag blir åtalad och dömd för det?

100%.

Citat:
Undrar mest över om det räcker som bevis?

Det enda bevis som är intressant är vart pengarna gick, och eftersom det var till ditt konto så... well... Kan du inte lämna en trovärdig historia om varför pengarna gick till ditt konto, så är du knullad.

Det enda som kan rädda dig i detta läge, är om du namnger en person som påståtts tvinga dig att göra detta.

(har du dock icke betalat en målvakt för att ta på sig denna skuld (och därmed effektivt minskat din finansiella vinst från 40k till 30k) så är risken stor att du avslutar din Sverigenärvaro med ett skott i pannan).
Senast redigerad av Trolltestet 2016-03-12 kl. 01:45.
Citera
2016-03-12, 10:51
Medlem
starbounds avatar
Alla dessa steg måste bockas av för att du ska kunna dömas:

A1 Brottsbeskrivningsenlighet
A2 Frånvaro av rättfärdigande omständighet
B1 Uppsåt/Oaktsamhet
B2 Frånvaro av ursäktande omständighet
Citera
2016-12-11, 22:57
Medlem
Om man delar ett bankkonto borde man väl kunna ta ett lån i den andras namn? Annars
R man rökt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in