Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-03-07, 17:10
Medlem
Hen98s avatar
Om man tar ett lån på ca 40 000 kr i någon annans namn. Men att ansökan görs från mitt abonnemang och pengarna sätts in på mitt konto.
Hur stor är risken att jag blir åtalad och dömd för det? Att personen i fråga kommer få veta är bara en tidsfråga, så finns inget att diskutera om det.
Undrar mest över om det räcker som bevis? Att dom kan bevisa att det gjorts från mitt ip och att pengarna satts in på mitt konto.
Finns ju utrymme för att det skulle kunna vara någon annan.
Citera
2016-03-07, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hen98
Om man tar ett lån på ca 40 000 kr i någon annans namn. Men att ansökan görs från mitt abonnemang och pengarna sätts in på mitt konto.
Hur stor är risken att jag blir åtalad och dömd för det? Att personen i fråga kommer få veta är bara en tidsfråga, så finns inget att diskutera om det.
Undrar mest över om det räcker som bevis? Att dom kan bevisa att det gjorts från mitt ip och att pengarna satts in på mitt konto.
Finns ju utrymme för att det skulle kunna vara någon annan.

Du kommer troligtvis inte ens få in stålarna på kontot utan få en kallelse till förhör.
Citera
2016-03-07, 17:26
Medlem
Ungefär 99,9%. Oavsett, så lär det upptäckas, och du blir direkt återbetalningsskyldig och sannolikt åtalad för bedrägeri, urkundsförfalskning och ID-kapning. Fina papper!
Citera
2016-03-07, 17:27
Medlem
Hen98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Du kommer troligtvis inte ens få in stålarna på kontot utan få en kallelse till förhör.

Haha. Så du menar att sekunden jag ansöker om lånet så får polis vetskap om det? Hur tänkte du nu?
Citera
2016-03-07, 17:31
Medlem
Hen98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ungefär 99,9%. Oavsett, så lär det upptäckas, och du blir direkt återbetalningsskyldig och sannolikt åtalad för bedrägeri, urkundsförfalskning och ID-kapning. Fina papper!

Om du läst noga skulle du sett att jag skrivit att det säkerligen kommer upptäckas. Frågan är bara om JAG kan bli dömd för det?
Hur ska dom bevisa att det är just jag som gjort alla handlingar?
Kanske stulet kort? Kanske någon som gjort det utan min vetskap? Kanske någon som tvingat mig under hot?
Hur lätt blir det då att döma? Bortom allt rimligt tvivel😉
Citera
2016-03-07, 17:36
Medlem
Citat:
Haha. Så du menar att sekunden jag ansöker om lånet så får polis vetskap om det? Hur tänkte du nu?

Nej men banken kommer att stoppa det när dom märker att det inte är samma person på kontot som har ansökt om lånet.
Om inte lånegivaren märker detta först men pröva du så får du säga till mig om jag har fel sedan.

Trolightvis åker du dit dels för urkundsförfalskning och bedrägeri om du nu skulle lyckas.
Citera
2016-03-07, 17:44
Medlem
Hen98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Nej men banken kommer att stoppa det när dom märker att det inte är samma person på kontot som har ansökt om lånet.
Om inte lånegivaren märker detta först men pröva du så får du säga till mig om jag har fel sedan.

Trolightvis åker du dit dels för urkundsförfalskning och bedrägeri om du nu skulle lyckas.

Det är ju inte min bank jag lånar från. Utan skulle isåfall låna från ett av alla låneföretag?
Citera
2016-03-07, 17:45
Medlem
Citat:
Det är ju inte min bank jag lånar från. Utan skulle isåfall låna från ett av alla låneföretag?

Det fattar vi alla andra här också typ sms lån snabb lån blanco i någon annans namn till ditt egna bank konto fattar jag rätt ?
Citera
2016-03-07, 19:07
Medlem
Du kommer behöva verifiera dig via den personens mobila bankid etc. innan. Ifall du tänker på smslån, krävs på ALLA sidor
Citera
2016-03-10, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swesubmovie
Du kommer behöva verifiera dig via den personens mobila bankid etc. innan. Ifall du tänker på smslån, krävs på ALLA sidor

Stämmer... men anta för skojs skull att du kommer runt det problemet.
Följande händer:
1) Du får pengarna.
2) Låneföretaget skickar en bekräftelse på lånet till den du angav som sökare (vi kallar honom herr Sill)
Bekräftelsen (på e-mail) kommer till ett throwaway konto som du skapat.
3) Låneföretaget skickar en betalningsavisering till ditt e-mailkonto
4) Låneföretaget skickar påminnelser etcetera och försöker slutligen nå herr Sill på telefon.
5) Låneföretaget/inkassobolag skickar Inkassokrav till herr Sill med brev till folkbokföringsadressen.
6) Herr Sills eller fru Sill öppnar brevet och tänker - vafan e detta!
7) Herr Sill kontaktar inkassobolaget och ev låneföretaget och meddelar att ngt är fel.
8) Låneföretaget kontaktar bankgiro/plusgiro eller banken och begär att innehavaren av kontot som fick pengarna skall kontaktas och att återbetalning skall begäras.
9) Du kontaktas och vägrar att betala.
10) Låneföretaget stämmer dig till ting. Du förlorar och tvingas betala tillbaka lånet + eventuella rättegångskostnader.

Slutsats - om du bara hävdar din oskuld kommer antagligen aldrig frågan om att du gjort detta medvetet upp på dagordningen.
Däremot kommer du garanterat att få betala tillbaka pengarna.
Citera
2016-03-10, 13:00
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XActEr
Stämmer... men anta för skojs skull att du kommer runt det problemet.
Följande händer:
1) Du får pengarna.
2) Låneföretaget skickar en bekräftelse på lånet till den du angav som sökare (vi kallar honom herr Sill)
Bekräftelsen (på e-mail) kommer till ett throwaway konto som du skapat.
3) Låneföretaget skickar en betalningsavisering till ditt e-mailkonto
4) Låneföretaget skickar påminnelser etcetera och försöker slutligen nå herr Sill på telefon.
5) Låneföretaget/inkassobolag skickar Inkassokrav till herr Sill med brev till folkbokföringsadressen.
6) Herr Sills eller fru Sill öppnar brevet och tänker - vafan e detta!
7) Herr Sill kontaktar inkassobolaget och ev låneföretaget och meddelar att ngt är fel.
8) Låneföretaget kontaktar bankgiro/plusgiro eller banken och begär att innehavaren av kontot som fick pengarna skall kontaktas och att återbetalning skall begäras.
9) Du kontaktas och vägrar att betala.
10) Låneföretaget stämmer dig till ting. Du förlorar och tvingas betala tillbaka lånet + eventuella rättegångskostnader.

Slutsats - om du bara hävdar din oskuld kommer antagligen aldrig frågan om att du gjort detta medvetet upp på dagordningen.
Däremot kommer du garanterat att få betala tillbaka pengarna.
men riskerar hela tiden en amälan om urkundsförfalskning med tillhörande åtal via åklagare, speciellt om det på något sätt i utredningen framgår att detta var medvetet
Citera
2016-03-10, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
men riskerar hela tiden en amälan om urkundsförfalskning med tillhörande åtal via åklagare, speciellt om det på något sätt i utredningen framgår att detta var medvetet

Just det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in