Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-29, 15:20
  #229
Medlem
Först syrebrist (under hur lång tid?) och sen dumpad i vatten? Men hon vaknar ju utan problem Riktigt trovärdigt!
Citera
2018-11-14, 23:24
  #230
Medlem
Cybereye303s avatar
Att denna serie jämförs med Bron är fullständigt obegripligt, eller är jag helt enkelt knäpp?! Vet inte ens var jag ska börja eller fokusera på. Karaktärerna?

Springflodens karaktärer saknar karaktär. Åtminstone på djupet. Att ge Olivia särdragen naivitet och envishet känns bara som ren lättja från stressade manusförfattare, som en billig förklaring till att hon försöker gå till botten med det olösta och hopplösa fallet. Det ger inget äkta intryck. Och hon är knappast den enda med trovärdighetsproblem. När t.ex. Mette och hennes team arbetar vid samma runda bord får jag snarare intrycket av att det är ett gäng fritidsledare som har eftermiddagsmöte i ett lärarum, sett till platsmiljön och kläderna. Jag vet egentligen inte hur det ser ut på en riktig polisstation. Men tycker Bron förmedlade en övertygande föreställning om platsmiljöerna, t.ex. hur det ser ut på en polisstation.

Den mest slarvigt utformade karaktären är nog Abbas. Att reflexmässigt och på nästan ingen reaktionstid alls kunna pricka sina måltavlor med kniv är en alldeles för overklig förmåga. Jämför med t.ex. Legolas i Sagan om Ringen. Trots att han är en jävel på pilpåge måste han ändå anstränga sig och sikta i ett par sekunder ibland - för han är mänsklig. Spider-man kan ibland missa sin fiende med nätet. När Jack Sparrow ska avfyra det omöjliga skottet i kampen mot the kraken måste han koncentrera sig länge och försöka stänga ute allt kaos. Abbas som karaktär håller alltså knappt för en fantasy-film. Och då är Springfloden ändå en kriminalare

Tycker dock idén bakom säsong 1 är riktigt intressant. Men genomförandet nådde inte upp till potentialen.
__________________
Senast redigerad av Cybereye303 2018-11-14 kl. 23:40.
Citera
2018-11-15, 22:56
  #231
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybereye303
Den mest slarvigt utformade karaktären är nog Abbas. Att reflexmässigt och på nästan ingen reaktionstid alls kunna pricka sina måltavlor med kniv är en alldeles för overklig förmåga. Jämför med t.ex. Legolas i Sagan om Ringen. Trots att han är en jävel på pilpåge måste han ändå anstränga sig och sikta i ett par sekunder ibland - för han är mänsklig. Spider-man kan ibland missa sin fiende med nätet. När Jack Sparrow ska avfyra det omöjliga skottet i kampen mot the kraken måste han koncentrera sig länge och försöka stänga ute allt kaos. Abbas som karaktär håller alltså knappt för en fantasy-film. Och då är Springfloden ändå en kriminalare

Det är det jag älskar med Abbas. Han är en tvättäkta superhjälte, en blandning av Sherlock Holmes och Fantomen typ, som kan slåss, kasta knivar, prata en massa språk, charma varenda jävel han möter, utföra ett sjujäkla detektivarbete och överleva ett skott i huvudet utan några större men. Han är genomgod och moralisk men med ett mörkt förflutet och rör sig bland cirkusdvärgar och hallickar i stiliserade, filmiska miljöer. Att slänga in en sådan snubbe i en svensk kriminalserie av ganska klassiskt snitt med dysfunktionella poliser och lite ljummen samhällssatir är närmast barockt och precis som du säger väldigt orealistiskt, men väldigt kul att titta på! Hans inslag i serien känns mest som någon slags dagdröm som Olivia eller Stilton har.
Citera
2018-11-16, 12:19
  #232
Medlem
Det där Uppdrag granskning-reportaget var det sämsta jag har sett, den journalisten har noll trovärdighet. Konstigt att en skådis inte kan göra voice over utan att låta skitnödig.
Citera
2018-11-16, 13:09
  #233
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Det är det jag älskar med Abbas. Han är en tvättäkta superhjälte, en blandning av Sherlock Holmes och Fantomen typ, som kan slåss, kasta knivar, prata en massa språk, charma varenda jävel han möter, utföra ett sjujäkla detektivarbete och överleva ett skott i huvudet utan några större men. Han är genomgod och moralisk men med ett mörkt förflutet och rör sig bland cirkusdvärgar och hallickar i stiliserade, filmiska miljöer. Att slänga in en sådan snubbe i en svensk kriminalserie av ganska klassiskt snitt med dysfunktionella poliser och lite ljummen samhällssatir är närmast barockt och precis som du säger väldigt orealistiskt, men väldigt kul att titta på! Hans inslag i serien känns mest som någon slags dagdröm som Olivia eller Stilton har.
Jag håller med dig helt och hållet. Älskar Abbas!
Citera
2018-11-16, 21:52
  #234
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranel
Det där Uppdrag granskning-reportaget var det sämsta jag har sett, den journalisten har noll trovärdighet. Konstigt att en skådis inte kan göra voice over utan att låta skitnödig.

Hade varit roligt om de helt enkelt låtit Janne Josefsson spela den där journalistsnubben. De hade kanske kunnat ta bort kärleksscenerna med Olivia då, det hade blivit väl bisarrt.
Citera
2018-11-18, 23:10
  #235
Moderator
Dr Kings avatar
Ett ganska platt sista avsnitt då mordet i Marseille skulle knytas ihop med Bengt Sahlman. Kasst också att Stilton knappt var inblandad alls då storyn klarades upp.
Citera
2018-11-18, 23:39
  #236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Ett ganska platt sista avsnitt då mordet i Marseille skulle knytas ihop med Bengt Sahlman. Kasst också att Stilton knappt var inblandad alls då storyn klarades upp.

Ja så jävla slött manus där allt skulle vara hopflätat, alla hade relation till alla och man blir bara trött. V
Citera
2022-11-30, 00:24
  #237
Medlem
någon som vet var man kan se säsong 2 av springfloden?
Citera
2024-01-17, 17:06
  #238
Medlem
Håller på att kolla igenom "Springfloden" och visst är det en bra serie men den försvinner tyvärr om några dagar från www.svtplay.se.

Citat:
Omaka paret Rönning och Stilton löser mordgåtor i hyllade serien som är baserad på Rolf och Cilla Börjlinds roman med samma namn.

Beskrivningar och länkar till avsnitten i den första säsongen.

Citat:
En ung gravid kvinna blir nergrävd i sanden, för att sakta bli dränkt av tidvattnet. 25 år senare är det sadistiska mordet fortfarande olöst. Olivia Rönning får på Polishögskolan i uppgift att studera fallet som en cold case-övning. Olivia blir näst intill besatt av mordet när hon upptäcker att hennes pappa tidigare arbetade med utredningen. Hon inser snabbt att hon måste ha tag i den ansvarige utredningsledaren, kriminalkommissarien Tom Stilton, men han är som uppslukad av jorden. I rollerna: Kjell Bergqvist, Julia Ragnarsson, Helena Bergström, Dag Malmberg, Johan Widerberg, Cecilia Nilsson och Dar Salim. Del 1 av 10.

Se avsnittet här.

Citat:
Olivia är helt uppslukad av strandfallet och åker till Nordkoster för att besöka mordplatsen. Stilton får via Situation Stockholm reda på att Olivia söker honom men är helt ointresserad av att ta kontakt. Han har andra bekymmer, hans hemlösa vänner blir nämligen misshandlade. Vilka gör något sådant? I rollerna: Kjell Bergqvist, Julia Ragnarsson, Helena Bergström, Dag Malmberg, Johan Widerberg, Cecilia Nilsson och Dar Salim. Del 2 av 10.

Se avsnittet här.

Citat:
Stilton hittar sin vän Vera svårt misshandlad och beslutar sig för att ta sig i kragen och själv försöka hitta förövarna. Olivia har fått uppgifter om att en fd eskortflicka, Jackie Berglund, figurerat i utredningen om strandfallet och bestämmer sig för att undersöka henne lite närmare. Linn Magnuson, vd för miningbolaget, får ett obehagligt samtal och inser att det samtalet kan krossa både henne och företaget. I rollerna: Kjell Bergqvist, Julia Ragnarsson, Helena Bergström, Dag Malmberg, Johan Widerberg, Cecilia Nilsson och Dar Salim. Del 3 av 10.

Se avsnittet här.

Citat:
Olivias mamma försöker säga till Olivia att lugna ner sig i sitt grävande runt strandfallet. Hon vill inte se Olivia bli lika besatt som sin far. Tom Stilton börjar sakta träna upp sig för att kunna ta upp jakten på dem som mördade Vera. Han tar kontakt med sin tidigare tjallare, Minken, för att få hjälp med att hitta dem. I rollerna: Kjell Bergqvist, Julia Ragnarsson, Helena Bergström, Dag Malmberg, Johan Widerberg, Cecilia Nilsson och Dar Salim. Del 4 av 10.

Se avsnittet här.

Citat:
Olivia Rönning är säker på att Jackie Berglund ligger bakom överfallet och försöker återhämta sig efter det. Samtidigt hittas Nils Wendt som har varit försvunnen sedan 1987. Var har han varit i alla dessa år och varför dyker han upp just nu? I rollerna: Kjell Bergqvist, Julia Ragnarsson, Helena Bergström, Dag Malmberg, Johan Widerberg, Cecilia Nilsson och Dar Salim. Del 5 av 10.

Se avsnittet här.

Citat:
Olivia kontaktar barnvittnet till strandmordet. Av honom får hon ett hårspänne med några hårstrån på. Om det finns DNA kvar som kan hjälpa dem vidare, kanske det kan vara nyckeln till hela mordgåtan. Polisen får äntligen liv i Wendts mobil och ser vem han pratade med sist. Linn Magnusson inser att det är bråttom nu, hon måste hitta originalinspelningen av samtalet som skulle rasera hennes liv. I rollerna: Kjell Bergqvist, Julia Ragnarsson, Helena Bergström, Dag Malmberg, Johan Widerberg, Cecilia Nilsson och Dar Salim. Del 6 av 10.

Se avsnittet här.

Citat:
Abbas har hittat Nils Wendts hus i Costa Rica och hans vän Bosques. Bosques berättar att kvinnan som mördades på stranden på Nordkoster är Adelita Rivera och att hon hade ett förhållande med Nils. Mordet på Nordkoster och mordet på Nils Wendt är nu en och samma utredning. Olivia tar hjälp av Stiltons före detta informatör Minken för att komma vidare. I rollerna: Kjell Bergqvist, Julia Ragnarsson, Helena Bergström, Dag Malmberg, Johan Widerberg, Cecilia Nilsson och Dar Salim. Del 7 av 10.

Se avsnittet här.

Citat:
Stilton får besök av sin exfru i husvagnen. Hon vill både se hur han har det och meddela att hon har fått en matchning på DNA från hårspännet. Abbas är på väg hem från Costa Rica och ska åka direkt på möte med Mette, Stilton och Olivia. Linn vill få tag på Wendts material till varje pris. I rollerna: Kjell Bergqvist, Julia Ragnarsson, Helena Bergström, Dag Malmberg, Johan Widerberg, Cecilia Nilsson och Dar Salim. Del 8 av 10.

Se avsnittet här.

Citat:
Olivia är frustrerad över Strandfallet, och bestämmer sig för att hämnas på den som dödade hennes katt. Stilton inser att polisen inte tänker lägga ner någon tid på utredningen som hör ihop med mordet på Vera Larsson och misshandeln av hemlösa. Han måste ta tag i det själv. I rollerna: Kjell Bergqvist, Julia Ragnarsson, Helena Bergström, Dag Malmberg, Johan Widerberg, Cecilia Nilsson och Dar Salim. Del 9 av 10.

Se avsnittet här.

Citat:
Mette samlar alla i polishuset. Stilton och Olivia är också med. Pusselbitarna börjar falla på plats, nu har de identifierat personen som hade örhänget och väntar bara på en avgörande DNA-analys. Men hur hänger mordet på Nordkoster ihop med mordet på Nils Wendt? Och vilka är motiven? I rollerna: Kjell Bergqvist, Julia Ragnarsson, Helena Bergström, Dag Malmberg, Johan Widerberg, Cecilia Nilsson och Dar Salim. Del 10 av 10.

Se avsnittet här.
Citera
2024-01-17, 17:16
  #239
Medlem
Beskrivningar och länkar till avsnitten i den andra säsongen.

Citat:
En tulltjänsteman hittas död i sitt hem och polisen misstänker först att han tagit sitt eget liv, men när en koppling till ett mord i Marseille uppdagas kastas Olivia Rönning och Tom Stilton återigen in i en svårlöst mordgåta. Efter en roman av Cilla och Rolf Börjlind. I rollerna: Julia Ragnarsson, Kjell Bergqvist, Dar Salim, Cecilia Nilsson, Johan Widerberg, Alexandra Rapaport, Kjell Wilhelmsen, Reine Brynolfsson mfl. Del 1 av 10.

Se avsnittet här.

Citat:
Mette och hennes kollegor på polisen misstänker nu att mordet på Bengt Sahlman är kopplat till ett parti med droger som stulits från Tullverket. Sandra, som känner sig övergiven och oönskad, åker till sin pappas jobb för att leta efter sin dator. Ett besök som kan få stora konsekvenser för utredningen. Något som gör att Mette blir vansinnig på Oliva som tar hand om Sandra. Samtidigt följer Tom med sin vän Abbas till Marseille för att hjälpa honom att reda på vad som hänt Samira. Det innebär stora risker då stadens största kriminella gäng har satt ett pris på Abbas huvud. I rollerna: Julia Ragnarsson, Kjell Bergqvist, Dar Salim, Cecilia Nilsson, Johan Widerberg, Alexandra Rapaport, Kjell Wilhelmsen, Reine Brynolfsson mfl. Del 2 av 10.

Se avsnittet här.

Citat:
Trots Mettes invändningar fortsätter Olivia att söka vidare kring Bengt Sahlmans död. Hon träffar återigen den mystiske Alexander Popovic och deras samtal väcker intresset hos mäktiga krafter i näringslivet. Samtidigt fortsätter jakten på sanningen om Samiras död i Marseille. En jakt som Stilton inte är helt bekväm med. I rollerna: Julia Ragnarsson, Kjell Bergqvist, Dar Salim, Cecilia Nilsson, Johan Widerberg, Alexandra Rapaport, Kjell Wilhelmsen, Reine Brynolfsson m.fl. Del 3 av 10.

Se avsnittet här.

Citat:
Abbas svävar mellan liv och död och Michelle kan inte längre garantera Stiltons säkerhet. Hon tvingar honom att lämna Marseille vilket kastar in honom i en djup ångest. Kan Mette hjälpa honom ur svackan eller är Stilton förlorad? Ny information får Mette att fundera över Stiltons och Abbas resa till Marseille. Samtidigt kommer en ny person in i utredningen som gör situationen mycket svår för Mette och inte minst Stilton. I rollerna: Julia Ragnarsson, Kjell Bergqvist, Dar Salim, Cecilia Nilsson, Johan Widerberg, Alexandra Rapaport, Kjell Wilhelmsen, Reine Brynolfsson mfl. Del 4 av 10.

Se avsnittet här.

Citat:
Mettes hjärta orkar inte mer och hon hamnar på sjukhus. Det här kan vara exakt det Rune Fors behöver för att få bort henne från utredningen, men Stilton gör allt i sin makt för att sätta stopp för Fors. Tillslaget hos langaren Klas Hall ger Mettes kollegor ett intressant spår och samtidigt höjer Olivia insatsen och går undercover för att komma åt Borell. I rollerna: Julia Ragnarsson, Kjell Bergqvist, Dar Salim, Cecilia Nilsson, Johan Widerberg, Alexandra Rapaport, Kjell Wilhelmsen, Reine Brynolfsson mfl. Del 5 av 10.

Se avsnittet här.

Citat:
Mette är nu sjukskriven, men försöker ändå hålla sig uppdaterad om fallet och trots Mårtens stränga övervakning lyckas hon smida planer med Tom. Abbas är fast besluten att hitta Samiras mördare, men då han är kvar på sjukhuset rinner tiden iväg och den franska polisen har ett försprång. Samtidigt försöker Olivia övertyga den svenska polisen att leta efter Sandras försvunna dator hemma hos Borell. I rollerna: Julia Ragnarsson, Kjell Bergqvist, Dar Salim, Cecilia Nilsson, Johan Widerberg, Alexandra Rapaport, Kjell Wilhelmsen, Reine Brynolfsson mfl. Del 6 av 10.

Se avsnittet här.

Citat:
Olivia är fast besluten att hämta Sandras dator i Borells hus. Det kan komma att bli ett livsfarligt uppdrag då huset står under intensiv bevakning, men ett par ritningar av byggnaden kan svänga över pendeln till hennes fördel. Att hon är ensam kommer inte stoppa henne i jakten på sanningen. I rollerna: Julia Ragnarsson, Kjell Bergqvist, Dar Salim, Cecilia Nilsson, Johan Widerberg, Alexandra Rapaport, Kjell Wilhelmsen, Reine Brynolfsson mfl. Del 7 av 10.

Se avsnittet här.

Citat:
Toms antagonist Rune Fors får äntligen chansen att sätta dit honom, men den sista pusselbiten saknas. Mette tvivlar dock på att Fors har fått tag på rätt person. Olivia gör ett genombrott i utredningen tack vare Sandras dator och tillsammans med Alex fortsätter arbetet med att sätta dit Borell och hans gelikar. I rollerna: Julia Ragnarsson, Kjell Bergqvist, Dar Salim, Cecilia Nilsson, Johan Widerberg, Alexandra Rapaport, Kjell Wilhelmsen, Reine Brynolfsson mfl. Del 8 av 10.

Se avsnittet här.

Citat:
Mette och hennes team kommer närmare en lösning på fallet, men det är inte bara polisen som är på jakt. Hemma i Stockholm får Stilton både ett oväntat och oönskat besök på Lunas pråm. I rollerna: Julia Ragnarsson, Kjell Bergqvist, Dar Salim, Cecilia Nilsson, Johan Widerberg, Alexandra Rapaport, Kjell Wilhelmsen, Reine Brynolfsson mfl. Del 9 av 10.

Se avsnittet här.

Citat:
Den franska polisen anländer till Stockholm för att förhöra Bressant angående mordet på Samira. Upplösningen ser ut att vara nära, men vem som mördade Bengt Sahlman är fortfarande höljt i dunkel. Är Mette och hennes team på rätt spår och kommer gåtan att lösas en gång för alla? I rollerna: Julia Ragnarsson, Kjell Bergqvist, Dar Salim, Cecilia Nilsson, Johan Widerberg, Alexandra Rapaport, Kjell Wilhelmsen, Reine Brynolfsson m.fl. Del 10 av 10.

Se avsnittet här.
Citera
2024-02-02, 13:42
  #240
Medlem
"Springfloden" är den senaste serien jag sett en hel säsong av utan att snabbspola vissa partier. Tänkte passa på att skriva en recension av första säsongen.

Beskrivning: "En ung gravid kvinna blir nergrävd i sanden, för att sakta bli dränkt av tidvattnet. 25 år senare är det sadistiska mordet fortfarande olöst. Olivia Rönning får på Polishögskolan i uppgift att studera fallet som en cold case-övning. Olivia blir näst intill besatt av mordet när hon upptäcker att hennes pappa tidigare arbetade med utredningen. Hon inser snabbt att hon måste ha tag i den ansvarige utredningsledaren, kriminalkommissarien Tom Stilton, men han är som uppslukad av jorden. Kommer hon lyckas hitta honom? Och kan det gamla mordet ha kopplingar till andra, nutida händelser?"

När det kommer till svenska TV-produktioner har jag medvetet valt att hålla mig på behörigt avstånd. Min uppfattning är att de flesta är stela och klart undermåliga. Undantag finns givetvis men mina förväntningar på denna serie var ändå lågt ställda. Varför jag över huvud taget såg den var med anledning av en rekommendation som jag inte kunde tacka nej till.

Det visade sig att jag skulle bli positivt överraskad, och inte så lite heller. "Springfloden" har mycket intressant att erbjuda och håller spänningen på en rätt så jämngod nivå genom alla tio avsnitt. I rollerna finns bland annat Kjell Bergqvist, Julia Ragnarsson och Helena Bergström. Vissa skådespelare har mer stjärnglans än andra.

"Springfloden" har i olika sammanhang jämförts med serien "Bron" och det är en jämförelse jag inte kan relatera till. Serien handlar om det omaka paret Rönning och Stilton som löser mordgåtor i hyllade serien som är baserad på Rolf och Cilla Börjlinds roman med samma namn. Samma dilemma där, har inte läst någon deckare av detta författarpar.

Jag skulle inte säga att "Springfloden" är särskilt intensiv. Serien tar saker och ting i ett normalt tempo. Det jag däremot reagerar på är att det finns lite för mycket av allt. För många personer, för mycket drama och för många sidospår. Dessvärre tappar serien fokus emellanåt. Det hade varit att föredra att satsa mer tid och energi på karaktärsutveckling.

"Springfloden" är dock genomgående välgjord - men det finns saker som känns malplacerade. En av karaktärerna - ni får gissa vem - är långt ifrån klockren med sin närvaro. Det jag framför allt har klagomål kring är mängden dramatik. Det finns för mycket olika konflikter och karaktärer, många frågor blir lämnade obesvarade i slutet av säsongen. Det är djupt otillfredsställande. Kanske kommer det presenteras svar i andra säsongen? Det vet jag inget om i nuläget.

En sak man slås av när man tittar på serien är kontrasterna. Det verkar ha varit utgångspunkten att skildra både socialt utslagna individer jämte människor som står väldigt högt upp i societetskretsarna. Det vävs samman på ett relativt bra sätt men jag tror inte dessa kontraster hade varit en absolut förutsättning för att nå framgång med serien.

Som med annan kultur är det inte helt ovanligt att det finns både positiva och negativa sidor. Vill inte sitta här och få det att låta som att "Springfloden" är en av de bästa serierna någonsin, för det är den inte. Det finns aspekter jag hade velat se finslipade. Men jag är ändå mer än nöjd med slutresultatet.

En gedigen story och mycket starka rollkarakärer är några ingredienser som gör "Springfloden" till en klart intressant och väldigt spännande serie, i alla fall första säsongen. Speciellt slutklämmen som uppenbaras efter att brottsfallet kommit till en slutpunkt. Det var en twist jag verkligen inte såg komma. Borgar för ytterligare intriger.

Jag kommer definitivt att se den andra säsongen av serien. Det i sig är ett mycket gott betyg för att vara mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback