• 1
  • 2
2016-03-06, 15:07
Medlem
Hej alla ekonominördar.
Nu har jag kommit in i ett nytt kapitel på livet och vet inte riktigt hur jag ska förvalta mina pengar. Bor hemma för tillfället men kommer troligtvis flytta till en hyresrätt om några månader. Där har jag tänkt bo tills jag ser vart bostadsmarknaden tar vägen(osäkert nu enligt mig), eller max tid i hyresbostaden(3-4 år. Förstahandskontrakt för unga).
Vet ej om jag ens kan ta lån för att köpa en bostad men ska ringa banken och se va de har att säga. Är anställd som lärling på ett byggföretag och vet inte hur banken ser på den anställningsformen.

Så frågan är: Hur ska jag förvalta mina pengar som förmodligen inte behövs för ens jag bestämmer mig för att köpa bostad(3-4 år eller längre). Har ett kapital på ca 700 000 som ligger och skräpar med 0% ränta. Vågar man gå in i aktiemarknaden på en sån tidsperiod, eller ska man köra på olika former av räntepapper?

Om jag nu bestämmer mig för aktiemarknaden har jag tänkt mig en portfölj i denna stil:
Ica
Byggmax Group
Atlas Copco
Skanska
Betsson
Hennes & Mauritz
Investor
Ratos
Svenska Handelsbanken
Castellum
Fortum?
Volvo?
Teliasonera/Tele2?

Jag är förövrigt helt nybörjare med aktier och uppskattar alla typer av tips. Nu verkar det även som om aktiemarknaden är ganska svajig. Så har tänkt vänta ut den stormen tills vi ser vart det tar vägen för att sedan börja peta in en bestämd summa varje månad.

Mvh Invest
Citera
2016-03-06, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invest2016
Är anställd som lärling på ett byggföretag och vet inte hur banken ser på den anställningsformen.

Mvh Invest
En fast anställning är en fast anställning. Enda chansen du kan bli av med jobbet är vid arbetsbrist, allt annat tar du med byn.

Angående det andra, ta kontakt med Avanza så hjälper de dig.
Ahlsell ska börsnoteras i år, håll koll på dem.
Citera
2016-03-06, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
En fast anställning är en fast anställning. Enda chansen du kan bli av med jobbet är vid arbetsbrist, allt annat tar du med byn.

Angående det andra, ta kontakt med Avanza så hjälper de dig.
Ahlsell ska börsnoteras i år, håll koll på dem.

Anställningsformen är "Yrkesutbildningutbildning". Räknas det som fast anställning verkligen?

Ahlsell ska jag hålla koll på. Tack för tipset!

Mvh Invest
Citera
2016-03-06, 15:57
Medlem
Citat:
Anställningsformen är "Yrkesutbildningutbildning". Räknas det som fast anställning verkligen?

Ahlsell ska jag hålla koll på. Tack för tipset!

Mvh Invest
Hur gammal är du, går du i skolan samtidigt?
Har du gått klart skolan och börjat arbeta på ett företag så har du först provanställning och sedan en tillsvidareanställning efter 6 månader.
Citera
2016-03-06, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Hur gammal är du, går du i skolan samtidigt?
Har du gått klart skolan och börjat arbeta på ett företag så har du först provanställning och sedan en tillsvidareanställning efter 6 månader.

Född 94. Så jag har gått ut skolan och är anställd som vuxenlärling. Gick inte bygg i gymnasiet.

Mvh Invest
Citera
2016-03-06, 17:49
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Citat:
Om jag nu bestämmer mig för aktiemarknaden har jag tänkt mig en portfölj i denna stil:

Jag är förövrigt helt nybörjare med aktier och uppskattar alla typer av tips

Varför just dessa? Var kom de ifrån, till dig som kallar sig nybörjare??

Citat:
Så har tänkt vänta ut den stormen tills vi ser vart det tar vägen för att sedan börja peta in en bestämd summa varje månad.

Vilken storm är det du syftar på? Och hur många år är du villig att vänta på att lugnet ska lägga sig?
Citera
2016-03-06, 18:21
Medlem
sputnik2011s avatar
Oj, ta det lugnt och läs innan du gör något förhastat!
700.000 kr är mäktigt mycket pengar och jag skulle läsa Sveriges största blogg för privatekonomi av Jan Bolmeson, den heter rikatillsammans

Där kan du läsa om allvädersportföljen som bygger på riktig och sann diversifiering.
Lägre avkastning runt 6 till 8% per år över tid.
Men om börsen kraschar så förlorar du inte allt eftersom du har anpassat portföljen gentemot de fyra ekonomiska klimat som kan råda, så portföljen är stark även då.

Sedan kan du glömma vanliga aktier, ingen kan spå framtiden och det är ett heltidsyrke att läsa och analysera olika företag.
Utan man satsar på indexfonder.

Som sagt, läs rikatillsammans och du kommer bli mycket klokare.
Citera
2016-03-06, 18:32
Medlem
Oops dubbelpost
Citera
2016-03-06, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Varför just dessa? Var kom de ifrån, till dig som kallar sig nybörjare??

Vilken storm är det du syftar på? Och hur många år är du villig att vänta på att lugnet ska lägga sig?

Jag har aldrig hållit på med aktier förut men nu när man börjar vuxna till lite och har egen ekonomi börjar det bli mer och mer intressant. Speciellt aktiemarknaden. Läser på så mycket kan kan/orkar och dessa verkar som stabila bolag som övertid "borde" generera hyfsad avkastning om jag förstått någonting av det jag läst.

Det har gått lite upp och ner ett tag nu och det snackas väldigt mycket om övervärderad börs mm. runtomkring på hemsidor. Kanske ingen tillförlitlig källa men jag tycker själv att börsen fick sig ett litet fall och verkar nu vara på väg uppåt igen. Rekyl eller inte har jag ingen aning om men när jag kan så lite som jag kan så avvaktar jag lite.

Antal år vet jag inte exakt. Men tills man ser att börsen stabiliserat sig och det får ta hur lång tid som det behövs. Vill inte göra någonting förhastat.

Mvh Invest
Citera
2016-03-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Oj, ta det lugnt och läs innan du gör något förhastat!
700.000 kr är mäktigt mycket pengar och jag skulle läsa Sveriges största blogg för privatekonomi av Jan Bolmeson, den heter rikatillsammans

Där kan du läsa om allvädersportföljen som bygger på riktig och sann diversifiering.
Lägre avkastning runt 6 till 8% per år över tid.
Men om börsen kraschar så förlorar du inte allt eftersom du har anpassat portföljen gentemot de fyra ekonomiska klimat som kan råda, så portföljen är stark även då.

Sedan kan du glömma vanliga aktier, ingen kan spå framtiden och det är ett heltidsyrke att läsa och analysera olika företag.
Utan man satsar på indexfonder.

Som sagt, läs rikatillsammans och du kommer bli mycket klokare.

Tack för svar. Jo jag blir mer och mer intresserad av aktier och kommer absolut inte göra något förhastat. Visst aktier är ett riskspel men jag tänker inte riskera någonting utan att först veta vad jag gör. Rikatillsammans har jag varit inne på och lirkat runt lite och ser ut som en spännande blogg.

Gjorde faktiskt mitt första köp i fonder någonstans i mitten av 2015, Avanza Zero och Länsförsäkringar Global Index. Inte det smartaste, men man lär sig av sina misstag. Nu får dom ligga där och goa sig i all framtid då något framtida barn kanske vill ha lite extraklirr i kassan

Mvh Invest
Citera
2016-03-07, 17:07
Medlem
Fler förslag?
Citera
2016-03-08, 14:26
Medlem
storytellers avatar
Varför vill du direktinvestera i aktie, högre avkastningens skull? Känner du själv att du har de kunskaper som krävs kring bolagsanalys med mera? Jag hade i din situation avstått från den typen av investeringar och istället satsat på indexfonder kombinerat med flera olika tillgångsslag.

Jag hade kört på RikaTillsammans-portföljen och att månadsspara. Börja redan nu. Här är en person i liknande sits som du: https://rikatillsammans.se/2016/02/1...ng-av-buffert/

Och här är portföljen. https://rikatillsammans.se/2014/01/2...or-alla-vader/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in