• 1
  • 2
2016-03-06, 14:35
Medlem
Leipreachans avatar
Finns det någon här på flashback som är intresserade av keltiska språk? I Sverige verkar det finnas ett väldigt lite intresse för just den här språkgruppen. Själv tycker jag det väldigt intressant och språken låter som att det skulle kunna vara hämtat från en fantasyfilm.

Min pappa är ifrån Irland så jag har lärt mig lite från honom

https://www.youtube.com/watch?v=e6JbUDBfY1E

https://www.youtube.com/watch?v=PXhDlYREJyo

Skotsk gälisk
https://www.youtube.com/watch?v=YCzUSJo5zqI
Citera
2016-03-06, 15:43
Medlem
Keltiskan lever kvar i många ortnamn. Exempelvis Lyon, Leiden och Carlisle har fått sina namn från den keltiska guden Lug (Lugh), som är knuten till musik, poesi, magi och läkekonst. Lugs attribut är en korp och ett svärd, och han framställs som en framgångsrik krigare. En särskild fest, Lughnasa, hölls till gudens ära före skörden i augusti. Lug uppträder även som hjälte i de walesiska medeltidsberättelserna i ”Mabinogion” med namnet Lleu Law Gyffes. (NE).
Citera
2016-03-06, 17:05
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Keltiskan lever kvar i många ortnamn. Exempelvis Lyon, Leiden och Carlisle har fått sina namn från den keltiska guden Lug (Lugh), som är knuten till musik, poesi, magi och läkekonst. Lugs attribut är en korp och ett svärd, och han framställs som en framgångsrik krigare. En särskild fest, Lughnasa, hölls till gudens ära före skörden i augusti. Lug uppträder även som hjälte i de walesiska medeltidsberättelserna i ”Mabinogion” med namnet Lleu Law Gyffes. (NE).

Precis Nu kanske det är för att jag är halvirländsk men det keltiska folket är intressant och jag tycker det är konstigt att man inte läser mer om det i svenska skolan. Oftast är det om romarna, vikingarna eller spartanerna. Kelterna var väl heller inga dåliga krigare.

Många engelska namn har keltiskt ursprung.
Citera
2016-03-06, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
... Kelterna var väl heller inga dåliga krigare. ...
Säkert inte. Men de förlorade Kontinentaleuropa och stora delar av Britannien till Rom och germaner. Intresset är fortfarande stort för kulturen. Särskilt musiken. Och arkeologin, så klart. Språken lever också kvar, i viss mån. Men man har ju ingen påtaglig nytta av att lära sig dem som utomstående. Alla kelter är i praktiken tvåspråkiga (engelska och franska).
Citera
2016-03-06, 19:54
Medlem
JanTalibans avatar
Det är tyvärr inte lönt att vara intresserad av keltiska språk. Utbudet av litteratur (om keltisk språkhistoria) är nämligen irriterande fattigt. Speciellt om man inte är intresserad av ”foliehatt”. Man får i så fall leta upp personliga kontakter.

En rolig idé som jag stötte på är dock att tochariska (en utdöd språkgren i västra Kina) skulle kunna påföras på den keltiska grenen. (Tochariska anses ju vanligen utgöra en egen gren på den indoeuropeiska språkträdet.)

De som uppbar den tochariska kulturen verkar för övrigt ha sprungit omkring i rött hår, blå ögon och skotsk-rutiga yllekjolar.
Citera
2016-03-07, 10:08
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Det är tyvärr inte lönt att vara intresserad av keltiska språk. Utbudet av litteratur (om keltisk språkhistoria) är nämligen irriterande fattigt. Speciellt om man inte är intresserad av ”foliehatt”. Man får i så fall leta upp personliga kontakter.

En rolig idé som jag stötte på är dock att tochariska (en utdöd språkgren i västra Kina) skulle kunna påföras på den keltiska grenen. (Tochariska anses ju vanligen utgöra en egen gren på den indoeuropeiska språkträdet.)

De som uppbar den tochariska kulturen verkar för övrigt ha sprungit omkring i rött hår, blå ögon och skotsk-rutiga yllekjolar.

Keltiskan verkar ha varit en utspritt språkgrupp och förvånande att de inte har funnit något i Norden som kan länkas till keltiskan. Färöarna påstås ha en del keltiskt men jag är skeptisk till det.

Men visst känns det lite som en fantasyfilm när man lyssnar på något av språken
Citera
2016-03-07, 10:21
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag kan tänka mig att lära mig något keltiskt språk. Men jag upplever att iriskan, walesiskan och skotsk gäliska är olika dialekter snarare än olika språk. Men jag är knappast någon expert på keltiska språk.

Här är en lista på olika språk man kan lära sig, om man är engelsktalande. Walesiska och iriskan finns som språk. Duolingo är riktigt bra att lära sig språk. Jag har lärt mig en hel del spanska, men jag har börjat snegla lite på keltiska språk, i synnerhet efter jag tittade på serien Outlander (som har mycket inslag av skotsk gäliska).

https://incubator.duolingo.com/
Citera
2016-03-07, 11:31
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag kan tänka mig att lära mig något keltiskt språk. Men jag upplever att iriskan, walesiskan och skotsk gäliska är olika dialekter snarare än olika språk. Men jag är knappast någon expert på keltiska språk.

Här är en lista på olika språk man kan lära sig, om man är engelsktalande. Walesiska och iriskan finns som språk. Duolingo är riktigt bra att lära sig språk. Jag har lärt mig en hel del spanska, men jag har börjat snegla lite på keltiska språk, i synnerhet efter jag tittade på serien Outlander (som har mycket inslag av skotsk gäliska).

https://incubator.duolingo.com/

Jag vet i alla fall att skotskan och iriskan är närmast varandra inom familjen. Kymriskan har jag inte läst om så mycket men det är mycket det med och jag tror kymriskan har de längsta orden av alla språk i världen. Om man lyssnar på sistnämnda har ett liknande uttal som påminner om viby-i:et.

Baskiskan har det spekulerats om en hel del
Citera
2016-03-07, 20:12
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Keltiskan verkar ha varit en utspritt språkgrupp och förvånande att de inte har funnit något i Norden som kan länkas till keltiskan. Färöarna påstås ha en del keltiskt men jag är skeptisk till det.

Men visst känns det lite som en fantasyfilm när man lyssnar på något av språken

Puh, jag har letat som fan i mina samlingar; efter en gammal stollig bok som försöker bevisa att Västergötlands befolkning i forntiden var keltisk-talande. Hittar den inte. Hittar däremot en walesisk grammatik.

Walesiska ser ju ut som rena rövarspråket. Haha, kolla tex på vad olika platser heter – ganska lätt att känna igen, eller?

England – Lloegr
London – Llundain
Oxford – Rhydychen
Cambridge – Caergrawnt
Storbritannien – Prydain Fawr
Wales – Cymru
Irland – Iwerddon
Skottland – Yr Alban
York – Caerefrog
USA – Yr Unol Daleithau

Frankrike – Ffrainc
Spanien – Sbaen
Grekland – Gwlad Groeg
Italien – Yr Eidal
Nederländerna – Yr Iseldiroedd
Citera
2016-03-08, 15:05
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Puh, jag har letat som fan i mina samlingar; efter en gammal stollig bok som försöker bevisa att Västergötlands befolkning i forntiden var keltisk-talande. Hittar den inte. Hittar däremot en walesisk grammatik.

Walesiska ser ju ut som rena rövarspråket. Haha, kolla tex på vad olika platser heter – ganska lätt att känna igen, eller?

England – Lloegr
London – Llundain
Oxford – Rhydychen
Cambridge – Caergrawnt
Storbritannien – Prydain Fawr
Wales – Cymru
Irland – Iwerddon
Skottland – Yr Alban
York – Caerefrog
USA – Yr Unol Daleithau

Frankrike – Ffrainc
Spanien – Sbaen
Grekland – Gwlad Groeg
Italien – Yr Eidal
Nederländerna – Yr Iseldiroedd

Visst gör det Har du lyssnat på språket någon gång?

Ett annat ord i walesiskan
Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwyll-llantysiliogogogoch
Citera
2016-03-08, 22:26
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Visst gör det Har du lyssnat på språket någon gång?

Ett annat ord i walesiskan
Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwyll-llantysiliogogogoch

Jag har varit i den byn. Dock var det 17 år sedan.
Citera
2016-03-09, 09:23
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag har varit i den byn. Dock var det 17 år sedan.

Själv vet jag inte hur de uttalar det men Tolkien var väl starkt inspirerad av walesiskan när han skapade sindarin?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in