• 1
  • 2
2016-03-06, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Ja, många av deras kunder som jag är säkerligen på väg till annat alternativ..

Det är att ha pengarna kontat isf. Alla banker omfattas av denna nya penningtvättlag.
Citera
2016-03-06, 17:03
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jag förstår. Så långt är jag med. Men måste alla som har Swedbank svara på sådant här? (Min sambo har inte fått brev) Och skickar andra banker ut skrivelser som detta till sina kunder?
Jag har andra banker (Handelsbanken, Forex, Skandiabanken m.m.) och det har inte kommit något brev men fick väl svara på lite liknande frågor när jag öppnade konto hos någon.
Blir inte direkt förvånad av den dåliga servicen hos Swedbank med så kort varsel att svara på frågorna och deras överdrivna åtgärd att stänga ditt konto ...bara detta är en stor anledning att överge skitbanken men räcker inte det så har vi alla avgifter och strul med deras tjänster som ytterligare skäl.
Citera
2016-03-06, 19:45
Medlem
Citat:
Jag förstår. Så långt är jag med. Men måste alla som har Swedbank svara på sådant här? (Min sambo har inte fått brev) Och skickar andra banker ut skrivelser som detta till sina kunder?

Har fått liknande från Forex bank (dock inget krav att bifoga id)

Är kund i Swedbank men har inte fått något brev från dem, däremot har jag haft möten med min bankkontakt tidigare och gått igenom en hel del så det räcker antagligen för att uppfylla kraven på kundkännedom.

Vad jag förstår så infördes krav på kundkännedom för ett antal år sedan, exempelvis innebar det att banken skulle ha en kopia på kundens ID. Bankerna fik ganska lång tid på sig att uppfylla detta och tanken var att ta det nästa tillfälle kunden besökte banken men många har inte ärenden dit på flera år och när Finansinspektionen meddelade att respiten var slut har alla banker fått skicka brev till de kunder ide inte haft kontakt med på länge.
Citera
2016-03-08, 21:26
Medlem
Lillemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Jag har andra banker (Handelsbanken, Forex, Skandiabanken m.m.) och det har inte kommit något brev men fick väl svara på lite liknande frågor när jag öppnade konto hos någon.
Blir inte direkt förvånad av den dåliga servicen hos Swedbank med så kort varsel att svara på frågorna och deras överdrivna åtgärd att stänga ditt konto ...bara detta är en stor anledning att överge skitbanken men räcker inte det så har vi alla avgifter och strul med deras tjänster som ytterligare skäl.

Nu råkar ju Handelsbanken vara en av de som varit sämst på att följa penningtvättlagen så till vida att de blivit erlagda med vite på 35 miljoner.. Likaså Nordea på 50 miljoner.

Kraven kommer från FI och gäller alla banker - utan fullvärdig kundkännedom, inga tjänster.
Citera
2016-03-09, 12:38
Medlem
Länsförsäkringar bank har börjat skicka ut sånt där också
Citera
2016-03-10, 14:57
Medlem
Hela det här med att känna din kund och införa svårigheter med att sätta in kontanter på bankontot, är det något exklusivt till EU?

Jag är säker på att i US är det inte lika starkt som i Sverige med att förbjuda kontanter och känna sina kunder.

Jag pratade med kusinen och från vad jag har förstått, "cash is king" i USA.

Hur upplever ni ryska banksystemet och tryggheten? Jag är medveten om att EU banker är på väg mot kraschen och det har pågått en stor kapitalflykt till Ryssland. Jag vet att Ryssland har liten skuld och privata sidan är helt OK jämfört med EU banken.

Jag funderar på att förvara mina pengar i något annat land.
Citera
2016-03-10, 15:37
Medlem
Har inte fått detta brevet ännu(ej heller i internetbanken)-skickas de ut i omgångar eller?
Citera
2016-03-11, 11:39
Medlem
Lillemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Har inte fått detta brevet ännu(ej heller i internetbanken)-skickas de ut i omgångar eller?

Du kanske har haft annat möte med banken? De uppgifterna kan användas i bankens KYC.
Citera
2016-03-12, 18:06
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48

Citat:
Ursprungligen postat av Lillemannen
Du kanske har haft annat möte med banken? De uppgifterna kan användas i bankens KYC.

Precis, banken kan redan ha fullgoda uppgifter.

Eller så väljer banken att kontakta de kunder där det är viktigast att få in uppgifter (stort sparande eller sk. Högriskkunder). Kanske sparvodling är en mindre kund som inte är lika viktig att kontakta nu
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in