• 1
  • 2
2016-03-05, 22:47
Medlem
madeinflens avatar
Fick en skrivelse från Swedbank "På grund av de regelverk som vi lyder under måste vi dokumentera information om våra kunder. Vi saknar viss information om dig och önskar därför komma i kontakt med dig för en komplettering av denna."
En blankett medföljde med frågor om inkomst per månad/ källa för inkomst/använder du ofta utlandsbetalningar/ om ja- till vilket land/ hur ofta-belopp/ Varför behöver du skicka - ta emot

Svaren skall skickas med vidimerad kopia för ID-handling om jag inte kontaktar dem på annat sätt.

Vad som gör mig än mer ställd (j-t provocerad) än dessa idiotfrågor är deras upplysning om att om de kommer spärra alla mina tjänster inkl bankkort om de inte erhåller svar innan 18 mars (brevet daterat 2 mars)

Vad jag nu vill veta är: Har någon annan fått brev som detta? Och isf vilken bank tillhör ni?
Är minst sagt förbannad. Har gjort EN utlandsbetalning de senaste året (hotell) vilket de ju mycket väl kan se...Svårt att inte bli provocerad av deras hot om att mitt kort/ internetbank etc kommer spärras med 14 dgr varsel om jag inte svarar på frågor de redan vet svaret på.
Swedbank lär bli historia illa kvickt om detta visar sig är unikt för dem.
Citera
2016-03-05, 22:54
Medlem
Diablo1118s avatar
Det är lagen om penningtvätt där banker skall ha kundkännedom. Gäller alla banker så det är bara att acceptera eller ha pengarna i madrassen.
Citera
2016-03-05, 22:56
Medlem
Det man kanske kan ha synpunkter på är den något korta framförhållningen på 14 dagar. I övrigt är det precis som Diablo1118 säger.
Citera
2016-03-05, 22:57
Medlem
Penningtvättlagen. Svara på frågorna, men lämna inget mer. du behöver inte samarbeta med glädje om du inte vill det.
Citera
2016-03-05, 23:00
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det är lagen om penningtvätt där banker skall ha kundkännedom. Gäller alla banker så det är bara att acceptera eller ha pengarna i madrassen.

Jag förstår. Så långt är jag med. Men måste alla som har Swedbank svara på sådant här? (Min sambo har inte fått brev) Och skickar andra banker ut skrivelser som detta till sina kunder?
Citera
2016-03-05, 23:05
Medlem
Diablo1118s avatar
Lite olika.

Jag har typ 6 banker och har fått frågor på samtliga men via internetbanken.
Fick även skicka id till Nordnet eller Avanza (kan varit båda också kommer inte ihåg)
Även vis öppnande av ISk, kapitalförsäkringar och andra tjänster har jag fått svara på frågor hos de flesta aktörer (kan vara alla) som jag använder.
Citera
2016-03-05, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Jag förstår. Så långt är jag med. Men måste alla som har Swedbank svara på sådant här? (Min sambo har inte fått brev) Och skickar andra banker ut skrivelser som detta till sina kunder?

Svar ja, SEB bl.a.
Citera
2016-03-05, 23:16
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Lite olika.

Jag har typ 6 banker och har fått frågor på samtliga men via internetbanken.
Fick även skicka id till Nordnet eller Avanza (kan varit båda också kommer inte ihåg)
Även vis öppnande av ISk, kapitalförsäkringar och andra tjänster har jag fått svara på frågor hos de flesta aktörer (kan vara alla) som jag använder.

Funderat på att lämna Swedbank så många gånger så trodde detta skulle bli spiken i kistan. Nedrans förnedrande med kontrollen iaf.
Citera
2016-03-05, 23:19
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Funderat på att lämna Swedbank så många gånger så trodde detta skulle bli spiken i kistan. Nedrans förnedrande med kontrollen iaf.

Swedbank har jag lämnat för länge sedan och kommer aldrig tillbaka. De är helt enkelt ingen bra bank tycker jag. De flesta andra är bättre med undantag möjligen för Nordea som är av samma skrot och korn...
Citera
2016-03-05, 23:25
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Svar ja, SEB bl.a.

Ok. Tack! Illa tycker jag.
Provocerande med alla regler som vi uppenbart inte kan komma undan. MINA pengar - men jag kan inte sätta in (utan frågor) eller ta ut hur jag vill
Bankerna äger rätten till våra pengar mer än vi själva kan tyckas
Citera
2016-03-05, 23:28
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ok. Tack! Illa tycker jag.
Provocerande med alla regler som vi uppenbart inte kan komma undan. MINA pengar - men jag kan inte sätta in (utan frågor) eller ta ut hur jag vill
Bankerna äger rätten till våra pengar mer än vi själva kan tyckas

Jag tycker inte det stör mig direkt och att syftet att försvåra för terrorister och kriminella kan jag tycka det är ok med dessa regler även om det också finns risker med detta.
Citera
2016-03-05, 23:29
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Swedbank har jag lämnat för länge sedan och kommer aldrig tillbaka. De är helt enkelt ingen bra bank tycker jag. De flesta andra är bättre med undantag möjligen för Nordea som är av samma skrot och korn...

Ja, många av deras kunder som jag är säkerligen på väg till annat alternativ..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in