2016-03-05, 13:04
Medlem
Jag är en tjej som fyller 18 i vår och har under snart ett år lidit av stor ångest och en depression. Jag har inte vågat berätta för mina familj eller vänner om detta men har velat säga det under en längre period. Nu söker jag hjälp här på flashback för få hjälp med hur jag kan säga det på ett bra sätt.

Tacksam för svar, mvh
Citera
2016-03-05, 13:13
Medlem
RagingHippies avatar
Det bästa är att inte göra det. Det är lätt att förlora både vänner & familj om inte dessa är väldigt intelligenta och osjälviska som personer.

De flesta i denna värld tänker mest på sig själv, det finns égentligen ingen som uppoffrar sig som vi ser på TV för att hjälpa andra människor i nöd, det behövs i regel betalning.

Skulle rekommendera Kognitiv beteende terapi, och mildare antidepressiva(ej SSRI's).
Om depressionen blir värr så går det att prova elektrokonvulsiv terapi, vilket i regel är effektiv.
Citera
2016-03-05, 13:36
Medlem
Ziayas avatar
Lyssna inte på de troll som ger dig råd.
Det klart du ska berätta för dina föräldrar. Sätt dig ned och förklara för dem. Nu antar jag att de är normala föräldrar som älskar dig.
Finns ingen anledning att dölja det. Börja med dem.

Låt tråden ligga ett tag så kommer det kanske justa flashbackare och svarar dig.

Och ring 1177 och be om råd om du vill.
Senast redigerad av Ziaya 2016-03-05 kl. 13:40.
Citera
2016-03-05, 13:47
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsin1234
Jag är en tjej som fyller 18 i vår och har under snart ett år lidit av stor ångest och en depression. Jag har inte vågat berätta för mina familj eller vänner om detta men har velat säga det under en längre period. Nu söker jag hjälp här på flashback för få hjälp med hur jag kan säga det på ett bra sätt.

Tacksam för svar, mvh

Det viktiga här är att du säger det, inte hur du säger det. Tro mig.

Sen är det viktigast att du berättar för dina föräldrar, för det är just dessa som har störst skyldigheter mot dig. Som jag ser det är det föräldrars skyldighet att göra vad de kan för att deras barn ska må bra. Det må vara att stödja, stötta, eller ibland att sparka i rumpan faktiskt.

Har du bra vänner? Då kan du tänka tvärt om: ifall någon av dina vänner hade berättat att de haft ångest och varit deppiga, hur hade du reagerat? Stödjande eller hade du blivit en idiot mot dem? Jag tror du hade varit stödjande, och så kommer nog dina vänner reagera också.

Sen ska du förstås ta tag i dessa problem. Att berätta för de som är dig nära är ett bra första steg, men det räcker troligtvis inte där. Du får börja kämpa mot dina demoner sedan, och då förhoppningsvis få lite stöd av din omgivning.

Lycka till!
Citera
2016-03-05, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Lyssna inte på de troll som ger dig råd.
Det klart du ska berätta för dina föräldrar. Sätt dig ned och förklara för dem. Nu antar jag att de är normala föräldrar som älskar dig.
Finns ingen anledning att dölja det. Börja med dem.

Låt tråden ligga ett tag
så kommer det kanske justa flashbackare och svarar dig.

Och ring 1177 och be om råd om du vill.

Ligga o papperskorgen menar du? Finns flertal trådar i ämnet + det är åldersgräns
Citera
2016-03-05, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apelsin1234

Tacksam för svar, mvh

Om de älskar dig, så accepterar dom det. Var inte så pryd skicka ett sms?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in