Citat:
Ursprungligen postat av
apelsin1234
Jag är en tjej som fyller 18 i vår och har under snart ett år lidit av stor ångest och en depression. Jag har inte vågat berätta för mina familj eller vänner om detta men har velat säga det under en längre period. Nu söker jag hjälp här på flashback för få hjälp med hur jag kan säga det på ett bra sätt.
Tacksam för svar, mvh
Det viktiga här är att du säger det, inte hur du säger det. Tro mig.
Sen är det viktigast att du berättar för dina föräldrar, för det är just dessa som har störst skyldigheter mot dig. Som jag ser det är det föräldrars skyldighet att göra vad de kan för att deras barn ska må bra. Det må vara att stödja, stötta, eller ibland att sparka i rumpan faktiskt.
Har du bra vänner? Då kan du tänka tvärt om: ifall någon av dina vänner hade berättat att de haft ångest och varit deppiga, hur hade du reagerat? Stödjande eller hade du blivit en idiot mot dem? Jag tror du hade varit stödjande, och så kommer nog dina vänner reagera också.
Sen ska du förstås ta tag i dessa problem. Att berätta för de som är dig nära är ett bra första steg, men det räcker troligtvis inte där. Du får börja kämpa mot dina demoner sedan, och då förhoppningsvis få lite stöd av din omgivning.
Lycka till!