2016-03-05, 01:56
Medlem
Kort fråga. Hur tränar man upp arbetsminnet?
Citera
2016-03-05, 02:30
Medlem
mirandakerrs avatar
Ladda ned ett faktaprogram från BBC som SVT hade på sin hemsida för ett tag sedan.
Där tog man upp det där med att träna koncentrationen och arbetsminnet.

Försökspersonerna i serien fick i uppgift att utföra alla vardagliga aktiviteter med den handen som man inte skev med. Så var man högerhänt så skulle man borsta tänderna, öppna dörrar, borsta håret och laga mat med vänster handen.

I slutet så fick de genomgå något koncentrationstest och då fick de betydligt högre resultat än tidigare.

Slutsats: träna dit arbetsminne genom att utföra uppgifter med handen du inte skriver med.
Citera
2016-03-05, 02:59
Medlem
Vitamin B-1 (Thiamine)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thiamine
Citera
2016-03-05, 03:04
Medlem
Du arbetar hårdare-
Citera
2016-03-05, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanno
Kort fråga. Hur tränar man upp arbetsminnet?

Detta program är det enda jag vet som gett bra resultat i mätningar och som jag tror är bäst:
http://brainworkshop.sourceforge.net/

Som mirandakerr skriver, kan du krångla till det för din hjärna (och träna den) genom att använda vänsterhanden i olika sysslor. Det går också att sätta på sig en ögonbindel och göra diverse sysslor skall också vara ett bra sätt att träna sin hjärna.
Citera
2016-03-05, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plzkthx
Detta program är det enda jag vet som gett bra resultat i mätningar och som jag tror är bäst:
http://brainworkshop.sourceforge.net/
Det här var också en av mina första tankar när jag läste tråden. Det finns ju också ett flertal appar till mobilen om man gör en sökning på "n-back", och det är en ganska tillfredsställande sysselsättning, men hur mycket gör det egentligen för arbetsminnet utanför tester med liknande konstruktion? Finns det några riktiga bevis för att man kan koppla det till människors prestationer i vardagen?
Citera
2016-03-06, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
... men hur mycket gör det egentligen för arbetsminnet utanför tester med liknande konstruktion?

Finns det några riktiga bevis för att man kan koppla det till människors prestationer i vardagen?

Kort svar: Det hjälper... & Omöjligt att säga.

Träning i intellektuell/intelligens kan normalt bara bevisa att personen blir bättre på att utföra det testet. Tror det är vad du är inne på i din första fråga?

N-back tränar främst arbetsminnet (under förutsättning att du stressas när kombinerar syn/hörsel-minne). Arbetsminnet kommer ofta andra mentalt krävande tester och problemlösning till godo.
I alla fall om ditt arbetsminne var en svag länk i kedjan. Var det inte en svag länk är det knappast lönt att träna.

Hur stor är kapacitetsökningen? Är det marginellt försumbart bättre (vilket forskning ofta kallar "statistiskt säkerställd ökning") eller är det en klar förbättring och ett bra verktyg för t.ex. gamla som vill motarbeta demens?
Det vet jag inte.

Din andra fråga: Jag tror det är omöjligt att koppla till människors prestation i vardagen. Det behövs nämligen så många olika egenskaper som alla kan uppfattas som intelligens.

Om du har mycket eller lite av av dessa egenskaper kan du i arbetet uppfattas som smart eller dum.

* Kunskap, erfarenhet, utbildning.

* Fokus, engagemang, entusiasm.

* Empatisk förmåga och kunna tillgodogöra sig signaler/information från omgivningen. (Nyttja dem som bollplank och inspirationskällor.)

* Arbetsminne, och möjlighet att hålla fler variabler i huvudet utan att bli förvirrad eller behöva strukturera sig med papper och penna eller hoppa fram och tillbaka och göra misstag.

* IQ -- Delas in i flera grupper, där en poppis grej är spatial förmåga och "konsten att vika pappersplan" i huvudet. Det finns mängder av olika förmågor och vissa tester har stort fokus på arbetsminnet och andra fokuserar på tal eller till och med språklig tolkning och aktivt ordförråd.

Här är hur snabbt du kollar i huvudet om något stämmer, t.ex. ifall ett tal passar in i en talserie, eller hur ett mönster roterar motsols, som ofta avgör hur snabb du är att hitta rätt lösning. Ju snabbare det går, desto högre blir din uppmätta IQ.

Alla dessa förmågor (och fler därtill) är av värde för en människas prestation i vardagen. Vilken förmåga som är viktigast för stunden beror på vilket problem eller uppgift som skall lösas. Det är omöjligt att säga hur mycket n-back eller en specifik egenskap är värd.

I slutändan kan en person inte besitta alla egenskaper, men om alla bara är duktiga på att samarbeta kan de sedan bidra med olika bitar i kakan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in