2016-03-04, 20:31
Medlem
Chollens avatar
Mod kan byta kategori om det är fel, men dyslexi är en sorts psykisk hälsa som kan påverka en fysisk så atte

Dyslexi för folk som inte har dyslexi

Låter kanske lite konstigt, men hemsidan är en sida där det visar sig hur folk med dyslexi kan se på texter osv.
Jag fick iallafall en bättre uppfattning om dyslexi, inte alls vad man egentligen tror.

Nu hade jag inte direkt svårt att läsa denna text heller, dock var det vissa ord som man aldrig stött på.
Citera
2016-03-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chollen
Mod kan byta kategori om det är fel, men dyslexi är en sorts psykisk hälsa som kan påverka en fysisk så atte

Dyslexi för folk som inte har dyslexi

Låter kanske lite konstigt, men hemsidan är en sida där det visar sig hur folk med dyslexi kan se på texter osv.
Jag fick iallafall en bättre uppfattning om dyslexi, inte alls vad man egentligen tror.

Nu hade jag inte direkt svårt att läsa denna text heller, dock var det vissa ord som man aldrig stött på.

Jobbigt
Citera
2016-03-04, 20:46
Medlem
Tror du att en person med grov dyslexi har större problem att läsa från den där sidan, än vanligtvis?
Citera
2016-03-04, 20:49
Medlem
Chollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaniljChocklad
Tror du att en person med grov dyslexi har större problem att läsa från den där sidan, än vanligtvis?

Ganska så intressant spekulation där! Jag har faktiskt ingen aning, kanske ser det som "normalt"?
Citera
2016-03-04, 21:24
Medlem
hulkenbergs avatar
Jag känner en kvinna som har dyslexi. Det får jag höra nästan varje gång vi träffas; "jag har dyslexi jag", "jag stavar så dåligt för att jag har dyslexi" etc. Varför är det så viktigt att framhäva sina brister för vissa?
Citera
2016-03-04, 21:52
Medlem
Chollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Jag känner en kvinna som har dyslexi. Det får jag höra nästan varje gång vi träffas; "jag har dyslexi jag", "jag stavar så dåligt för att jag har dyslexi" etc. Varför är det så viktigt att framhäva sina brister för vissa?

För att vissa människor har en tendens att häva ur sig kränkande/hånande kommentarer om att de med dyslexi inte kan skriva, eller att folk påpekar det alltför ofta. Det kan även vara att hon i ditt fall känner lite osäkerhet när hon skriver eller ska läsa något. Anledningarna kan vara hur många som helst egentligen.
Citera
2016-03-04, 23:49
Medlem
Tror det är olika från person till person hur mycket man uppfattar det
Citera
2016-03-05, 22:06
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chollen
För att vissa människor har en tendens att häva ur sig kränkande/hånande kommentarer om att de med dyslexi inte kan skriva, eller att folk påpekar det alltför ofta. Det kan även vara att hon i ditt fall känner lite osäkerhet när hon skriver eller ska läsa något. Anledningarna kan vara hur många som helst egentligen.

Har du dyslexi eller varför måste du försvara henne? Du vet inte hur jobbigt det är när hon måste påpeka det nästan varje gång vi träffas. Det är inte heller så att hon bara nämner det när hon ska skriva nåt eller när det samtalas om saken, utan det kan komma från ingenstans.

Jag är inte fördomsfull mot dyslektiker men när hon måste påpeka det för mig om och om igen så känns det som att hon förutsätter att jag är fördomsfull och det är inte så kul att känna så.
Citera
2016-03-06, 12:04
Medlem
Chollens avatar
Citat:
Har du dyslexi eller varför måste du försvara henne? Du vet inte hur jobbigt det är när hon måste påpeka det nästan varje gång vi träffas. Det är inte heller så att hon bara nämner det när hon ska skriva nåt eller när det samtalas om saken, utan det kan komma från ingenstans.

Jag är inte fördomsfull mot dyslektiker men när hon måste påpeka det för mig om och om igen så känns det som att hon förutsätter att jag är fördomsfull och det är inte så kul att känna så.

Jag har arbetat med folk som har psykiska diagnoser, samt fysiska. Så jag vet väl ett och annat. Jag enbart berättade vad som kan vara orsaken. Nu har ju inte jag träffat denne person, men det låter som att det kan vara någonting annat tillsammans med dyslexin hon har. Jag har själv haft flickvän vars broder har har dyslexi osv, men inte någon väldans "grov".

Jag förmodar att du berättat för henne att hon inte behöver påpeka detta, att du vet om det och att det är lugnt. Att det inte gör någonting?
Citera
2016-03-06, 23:06
Medlem
Citat:

Jag tycker det är bra om folk berättar de har dyslexi iaf så att man förstår att de inte är förståndshandikappade.
Citera
2016-03-07, 17:30
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag tycker det är bra om folk berättar de har dyslexi iaf så att man förstår att de inte är förståndshandikappade.

Men de flesta med dyslexi är förståndshandikappade. I alla fall min erfarenhet. Men det är väl inte fel att vara förståndshandikappad? Det är ju inget man rår för.
Citera
2016-03-07, 19:20
Medlem
Citat:
Men de flesta med dyslexi är förståndshandikappade. I alla fall min erfarenhet. Men det är väl inte fel att vara förståndshandikappad? Det är ju inget man rår för.

Jag vet folk som är med i mensa som har dyslexi.
Men jag vet ju inte vad du har för umgängeskrets.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in