2016-03-04, 08:05
Medlem
Hallå där!

Jag är i skriande behov av att få till en lösning för att få in Windows på min Mac för att kunna köra några program som inte är kompatibla. Vad är bästa, billigaste och enklaste lösningen för detta ?

Jag läste något program som heter virtual Box, är det något att ha? Sen vilket Windows ni föreslår att jag skaffar mig?

Tack på förhand!
/idioten
Citera
2016-03-04, 08:07
Medlem
Skatteskolks avatar
Kan du inte börja med att berätta vilka program det gäller? Det kanske blir en enklare lösning.
Citera
2016-03-04, 08:15
Medlem
Totalycrazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alx87
Hallå där!

Jag är i skriande behov av att få till en lösning för att få in Windows på min Mac för att kunna köra några program som inte är kompatibla. Vad är bästa, billigaste och enklaste lösningen för detta ?

Jag läste något program som heter virtual Box, är det något att ha? Sen vilket Windows ni föreslår att jag skaffar mig?

Tack på förhand!
/idioten

https://support.apple.com/sv-se/HT201258
Citera
2016-03-04, 08:38
Medlem
Det är bland annat ett tradingprogram för börsen, samt några liknande instrument. Känns lite surt att gå och köpa en ny dator bara för det

Läste om boot camp också men det verkar va lite större ingrepp när man ska dela upp hårddisken osv? Förvisso bättre prestanda men de sakerna jag ska göra i Windows-miljö kommer å andra sidan inte dra så mycket datorkraft varför jag kikade lite mer på andra alternativet, rätt eller fel?

Mottages gärna tips på hur jag billigast får tag i fungerande Windows och
Vilken version ni förespråkar.

Skriv gärna frågor om ja lämnar någon viktig info utanför
Citera
2016-03-04, 09:21
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alx87
jag kikade lite mer på andra alternativet, rätt eller fel?
Mindre krävande program kan med fördel köras i en virtuell maskin, t.ex. VirtualBox eller VMWare Player.
Citat:
Mottages gärna tips på hur jag billigast får tag i fungerande Windows och
Vilken version ni förespråkar.
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=microsoft%20windows

Version spelar nog mindre roll, såvida inte programmen du vill köra kräver någon speciell.
Citera
2016-03-04, 11:32
Medlem
SkateBlinds avatar
När jag körde Windows på min Mac så använde jag Parallel Desktop, men även provat Bootcamp. Jag föredrar helt klart Parallel av dem två, men sen är det ju frågan om vad det får kosta också. Det finns ju 2 versioner av Parallel en för 79,90$ och en för 99,90$/år, så beroende på vad du vill ha ut av programmet så kan det vara värt att kolla den billigare om den räcker.
Citera
2016-03-04, 11:50
Medlem
Men är det samma som virtualbox? För det verkar vara gratis, dock behöver man ju köpa operativsystem hur som helst..
Citera
2016-03-05, 18:20
Medlem
Jag kör Virtualbox både på Linux och Mac och det funkar rätt så bra faktiskt. Värt att notera är att det är ett helvete att ändra storlek på Virtualbox i efterhand så ge den gott om utrymme om du tänker köra Chrome och ladda ner lite program i den.
Citera
2016-03-19, 08:22
Medlem
soers avatar
VirtualBox fungerar alldeles utmärkt. Jag har en Windows 7-maskin och en Windows 98 för att köra gamla nostalgispel.
Citera
2016-03-19, 19:59
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Köp en PC. För de pengarna som min macbook kostar hade jag fått en oändligt trevligare PC-dator.
De tidigare svaren i denna tråd har givit något. Du lyckades skriva några bokstäver som gav noll.
Citera
2016-03-22, 12:07
Medlem
cykelsadels avatar
Är du ute efter att kunna köra Windowsprogrammen samtidigt som du kör OSX eller kan du klara dig till enbart Windows?

Klarar du dig att enbart köra Windows så kan du utnyttja funktionen Bootcamp som ingår i OSX. Det finns en guide på https://support.apple.com/sv-se/HT201468 hur man går tillväga.

Vill du köra Windowsprogrammen på OSX utan att först boota upp en virtuell maskin och sedan starta programmet så kan du använda VMWare Fusion eller Parallels Desktop. Båda erbjuder Unity så det räcker med att bara starta windowsprogrammet. (Windows startas i bakgrunden utan att du märker det.)

Om du inte vill betala för program så finns Virtualbox som du själv frågar efter. Detta kan du köra. Du sätter upp en virtuell maskin precis som du skulle installera Windows. Sedan när du vill starta ditt Windowsprogram så startar du först den virtuella maskinen och sedan startar programmet i maskinen.

Tänk på att samtliga alternativ kräver en licens för Windows.
Citera
2016-03-22, 17:42
Medlem
Kör man med virtuella maskiner får man ha i åtanke att datorns RAM-minne ska räcka både till den virtuella maskinen (Windows) och till värden (OS X).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in